قمری: اعتماد به جوانان نوآور مسائل صنعت و اشتغال کشور را حل می نماید ، ایجاد 50 هزار موقعیت شغلی در فن آورد

به گزارش مجله صادق ویلا، یک کارآفرین گفت: فن آورد در حال حاضر در 8 دسته شغلی فناوری اطلاعات، مدیریت، اقتصادی اداری، سلامت، آموزش، مهندسی و فنی اجرایی آزمون برگزار می نماید و تا کنون بیش از 50 هزار موقعیت شغلی ایجاد نموده است.

قمری: اعتماد به جوانان نوآور مسائل صنعت و اشتغال کشور را حل می نماید ، ایجاد 50 هزار موقعیت شغلی در فن آورد

گروه اقتصادی خبرنگاران، فن آورد یک پلتفرم حل مساله به شیوه نوآوری باز و به وسیله جمع سپاری است. مجموعه رقابت های تخصصی فن آورد درپاسخ به احتیاج ها و دغدغه های صنایع و سازمان های گوناگون در سال 1393 در دانشگاه صنعتی شریف به دنیا آمد. فن آورد با استفاده از استعداد های با انگیزه در کشور مسائل شرکت ها را در حوزه های متنوع حل می کند. افراد و تیم های گوناگون روی یک چالش مشترک کار کرده و سپس بهترین نتایج را به نوآوری های کارآمد در سازمان ها تبدیل می نمایند. یک سازمان (بسته به نوع مساله خود) راه چاره های قابل ارزیابی و متعددی را پس از رویداد دریافت کرده و در پاسخ به مسائل و چالش هایی که تا کنون به راحتی قابل حل نبوده، با استفاده از رویکرد های متنوع، راه چاره های جدیدی را کشف می کند. حائز اهمیت است که این رویداد مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و یکی از 10 رویداد رسمی مورد تایید بنیاد ملی نخبگان است. محمد حسین قمری؛ فارغ التحصیل رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف و کارشناسی ارشد کارآفرینی دانشگاه تهران یکی از مدیران جوان در فن آورد است که در این گفتگوی عیدانه ما را با عمده فعالیت نخبگان جوان ایرانی که افتخار آفرینان این مرز و بوم به شمار می فرایند آشنا می کند.

از چه زمانی به فکر راه اندازی فن آورد افتادید و چرا موضوع رقابت سنجی و انتخاب بهترین تیم های تخصصی اولویت اول ذهنی شما و دانشجویان این مجموعه بود؟

سال 93 که بنده و بخشی از همکاران کنونی که دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به شمار می رفتیم ایده رقابت های مهارت سنجی فن آورد به ذهنمان خطور کرد از همان زمان دنبال جزییات کار و اولویت های مورد نظر و احتیاج های این مجموعه را گرفتیم و پیروز به همکاری در زمینه های مختلفی با بسیاری از جوانان نخبه و استعداد های برتر شدیم. اصلی ترین موضوعی که در این مجموعه بر آن تمرکز داشتیم این بود که فارغ التحصیلان دانشگاهی به دنبال احتیاج های بازار و مهارت های توسعه بخش باشند، مهارت هایی که علاوه بر توسعه فردی و توسعه شرکت های دانش بنیان و صنعتی بتوانند ضمن ارزیابی توانایی خود و سایر فارغ التحصیلان، بهترین ها را با توجه به احتیاج های مختلف جذب و رتبه بندی نمایند.

چه مدت بعد از شروع کار نتایج ملموسی از اجرای طرح و ایده خود کسب کردید؟

فن آورد از سال 93 عمده فعالیت های مورد نظر خود را با جذب نیرو های مورد نظر شروع کرد، خوشبختانه یک سال بعد در سال 94 هزاران شرکت نماینده در این مجموعه با یکدیگر به رقابت پرداختند، رتبه بندی فن آورد پس از طی یک تفاهم نامه رسمی به تایید دانشگاه صنعتی شریف رسید و پس از آن این فرآیند احتیاج سنجی و طراحی ارزیابی مرتبط با احتیاج ها توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دانش بنیان شناخته شد. موسسه دانش بنیان میزان گستران شریف در سال 1395 به عنوان خدمات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تامین نیروی انسانی متخصص مورد احتیاج شرکت های دانش بنیان معرفی شد و از سمت دیگر مسابقات مهارت سنجی فن آورد در سال 1397 به تایید هیات امنای بنیاد ملی نخبگان رسید تا فن آورد یکی از ده رویداد مورد تایید این بنیاد در کنار مسابقاتی، چون خوارزمی، شیخ بهایی و فارابی به حساب بیاید.

آزمون های برگزار شده منجر به ایجاد کسب و کار و معرفی نخبگان و فارغ التحصیلان متخصص جویای کار به بخش خصوصی و سایر بخش های احتیاجمند به استعداد های برتر شده است؟

فن آورد از سال 96 شروع به برگزاری آزمون استخدام بخش خصوصی نمود تا بتواند در سطح وسیع تری جوابگوی احتیاج هزاران شرکت متقاضی این مجموعه باشد و به فضل الهی تا کنون ده ها هزار نفر از این طریق راه آینده خود را با پیروزیت پیدا کرده و جهت آینده را شروع کرده اند.

اشاره کردید که فن آورد از همکاری دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه شریف شروع به کار کرد، فعالیت خود را با چند نفر شروع کردید و در حال حاضر دامنه همکاری شما با مراکزعلمی و اساتید برتر درچه وضعیتی واقع شده است؟

ما در ابتدا این مجموعه را با سه نفر از فارغ التحصیلان دانشگاه شریف و تهران شروع کردیم، دانشجویانی که شاید با دست خالی، اما با امید به ایجاد آینده ای بهتر برای ایرانیان و فارغ التحصیلان و نخبگانی که ماندن را بر رفتن از کشور ترجیح می دهند و می دانند ایران اسلامی ما سرشار از ظرفیت ها و قابلیت ها و استعداد نخبگانی است که اگر جدی گرفته گردد و از آن ها حمایت به عمل آید بهترین کشور برای رشد و ترقی و توسعه است لذا با امید به رشد و توسعه اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت شناسایی نخبگان و دانش و معلومات آن ها امروز با بیش از سی همکار از دانشگاه های برتر کشور در حال خدمت رسانی هستیم تا با طراحی سوالات و سنجه های مورد نظر که با همکاری بیش از هشتصد استاد خبره در زمینه های مختلف آماده می گردد احتیاج ها شناسایی گردد و نخبگان در بخش های لازم به کار گرفته شوند.

در بخش جذب نیروی انسانی متخصص به عنوان بخش کارآفرینی فرآیند جذب چگونه انجام می گردد، با توجه به اینکه اشتغال زایی یکی از مهمترین دغدغه های امروز کشور به شمار می رود؟

سامانه استخدام بخش خصوصی (iran.hr) از دیگر محصولات فن آورد امیدوار است رزومه های ارزیابی شده و راستی آزمایی شده نسل دوم را با قابلیت هایی نظیر امکان مقایسه و مرتب سازی به شرکت ها ارائه کرده تا فرآیند جذب نیروی انسانی را در این شرکت ها همانند هزاران مشتری فعلی متحول نماید.

در حال حاضر درچند رشته شغلی برای شرکت نمایندگان جوان و نخبگانی که به دنبال خدمت رسانی در شرکت های دانش بنیان هستند آزمون برگزار کرده اید و کدام یک از نهاد های دولتی به صورت رسمی حامی جوانان نخبه و شرکت های دانش بنیان در شناسایی استعداد های برتر بوده اند؟

مجموعه ما در حال حاضر در 8 دسته شغلی فناوری اطلاعات، مدیریت، اقتصادی اداری، سلامت، آموزش، مهندسی، فنی اجرایی و ... آزمون برگزار می کند. در سال اول بیش از 20 هزار معرفی صورت گرفت و در سال های بعد نیز بیش از 30 هزار موقعیت شغلی گردآوری شد. در مجموع مطابق ارزیابی و نظر سنجی های انجام شده ده ها هزار نفر از شرکت نمایندگان جذب و استخدام شده اند. این تعداد به 2000 شرکت که حدود 10 درصد آنان دانش بنیان هستند معرفی شده اند، حمایت های معاونت علمی و فناوری نظیر دانش بنیان شدن و معرفی فن آورد به شرکت های دانش بنیان نیز ازمهمترین حمایت هایی به شمار می رود که توسط دولت به نخبگان و فارغ التحصیلان مستعد دانشگاهی داده شده است.

همچنین اخیرا مطابق توافقی بین آزمون استخدام بخش خصوصی و شبکه نوآوری ایران معاونت علمی و فناوری مقرر شد از توسعه خدمات آزمون به شرکت ها حمایت کند. مهمترین حمایت از شرکت های نوآور و دانش بنیان رویکرد حمایت از نوآوری در مقابل نگاه های سنتی و قدیمی موجود در بدنه دولت است نظیر فناپ، همراه اول، مپنا، شاتل، بیمه سامان، رفاه و ... چشم انداز سه ساله موسسه دانش بنیان میزان گستران شریف، کسب رتبه نخست استخدام در کشور و چهار کشور همسایه می باشد. امید می رود مسوولین با حمایت های حداکثری از ما و سایر مجموعه ها جهت پیش رو را برای توسعه خلاقیت ها و حضور هر چه بیشتر جوانان مستعد و نخبگان در حوزه های مختلف علمی و دانش بنیانی فراهم نمایند تا فارغ التحصیلان در رشته های مختلف علاوه بر جذب شدن در بازار کار به طورمشخص بتوانند ایده ها و طرح های خاص خود را به منصه ظهور برسانند و در رشد و توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور سهم بسزایی ایفا نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 208

به "قمری: اعتماد به جوانان نوآور مسائل صنعت و اشتغال کشور را حل می نماید ، ایجاد 50 هزار موقعیت شغلی در فن آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قمری: اعتماد به جوانان نوآور مسائل صنعت و اشتغال کشور را حل می نماید ، ایجاد 50 هزار موقعیت شغلی در فن آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید