سازه های مشابه برج ایفل در سراسر دنیا

به گزارش مجله صادق ویلا، برج ایفل همیشه الهام بخش طراحانی بوده که با تقلید از معماری آن ، اقدام به ساخت سازه های شبیه به آن نموده اند. برج ایفل ایران و برج ایفل چین از آن جمله اند.

سازه های مشابه برج ایفل در سراسر دنیا

برج ایفل را شاید بتوان مشهورترین برج جهان نامید. معروفیت جهانگیر محبوب ترین جاذبه توریستی جهان به همراه اتمسفر فوق العاده ای که اطراف این بنا را فرا گرفته است، دست به دست هم داده اند و بیش از 250 میلیون نفر را برای دیدنی آن به پاریس کشانده اند. مجذوب کنندهیت برج ایفل را می توان از سازه های مشابه پرتعداد آن در نقاط مختلف جهان دریافت که هدفی جز جذب بازدیدنماینده ندارند؛ سازه هایی چون برج ایفل ایران در کیش و برج ایفل چین در تیاندوچنگ که در این مقاله از خبرنگاران معرفی گردیده اند، فقط دو نمونه از این لیست طویل هستند.

ایفل؛ برجی محبوب با مخالفانی معروف

بانوی آهنین فرانسه در ابتدا قرار بود دروازه ورود به نمایشگاه جهانی پاریس و به عبارتی، محلی برای در معرض دید گذاشتن فرهنگ جهانی باشد. اما در زمان ساخت با هجمه شدیدی از مخالفت های پاریسی ها روبرو شد. اهالی هنر و ادبیات شهر پاریس نمی توانستند ارتباطی معنادار و زیبایی شناسانه بین این هیولای آهنی و شهر دیدنیی خود پیدا نمایند. گروهی کثیر از هنرمندان سرشناس آن موقع که نام افراد سرشناسی چون امیل زولا، الکساندر دوما، شارل گارنیه و گی دو موپاسان در میان آن ها مشاهده می شود، به مخالفت با ساخت این سازه غول پیکر برخاستند و در طوماری علیه ساخت برج ایفل چنین نوشتند:

ما نویسندگان، نقاشان، مجسمه سازان، معماران و دوستداران شیدای زیبایی سابقا دست نخورده پاریس، با تمام توان و تمام خشم خود ... مخالفت خود را با ساخت برج بی فایده و هیولامانند ایفل اعلام می کنیم.

با وجود تمامی مخالفت ها با ساخت برج ایفل، الکساندر گوستاو ایفل (Alexandre Gustave Eiffel) شاهکار فلزی و مشبک خود را در سال 1889 به اتمام رساند و از آن موقع تا به امروز این سازه بزرگ همواره مورد ستایش همگان بوده است. دهه ها است که شهرهای مختلف از پاریس تقلید می نمایند و کپی هایی از برج ایفل را با زرق وبرق بسیار و در عین حال، فاقد ارزش هنری برای خود می سازند. قدیمی ترین نمونه در این میان، برج بلک پول در لانکشایر در شمال انگلستان است که در سال 1894 ساخته شد و 158 متر ارتفاع دارد. یکی دیگر از نسخه های معروفی که از روی برج ایفل ساخته شد، متعلق به هتل پاریزین ماکائو است که اقامتگاهی لوکس با امکانات تفریحی فراوان در ماکائو است.

یکی دیگر از سازه های معروف دیگری که با تقلید از معماری برج ایفل ساخته شده، برج مرتفعی است که در لاس وگاس واقع شده است. دو شهر دیگر نیز در استان های تگزاس و تنسی هستند که علاوه بر نام خود که از مرکز فرانسه به عاریه گرفته اند، هرکدام یک برج ایفل هم برای خود ساخته اند. اما واقعیت آن است که هیچ کدام از ماکت های کوتاه و بلند ایفل از نظر زیبایی و شکوه با برج پاریسی ایفل برابری نمی نمایند. در ادامه این مقاله از خبرنگاران نگاهی می اندازیم به چند نمونه از کپی های برج ایفل. به خاطر داشته باشید که حدود 80 کپی برج ایفل در نقاط مختلف جهان وجود دارد و این لیست، همه آن ها را در بر نمی گیرد.

1. جزیره کیش؛ ایران

بله؛ درست خواندید! جزیره کیش؛ ایران. برج ایفل کیش با ارتفاع 30 متر در محوطه بازار پردیس یک کیش ساخته شده است و با اینکه برج ایفل ایران نیز مانند سازه مشابه خود در پاریس در زمان ساخت با انتقادهایی روبرو شد، اما پس از نصب به سرعت مورد استقبال بازدیدنمایندگان این جزیره نهاده شد و به یکی از پرطرفدارترین جاهای دیدنی کیش تبدیل شد.

نمایی از برج ایفل ایران (سمت چپ) را در کنار برج ایفل فرانسه (سمت راست) در تصویر بالا مشاهده می کنید. در این مقاله برای معرفی برج ایفل ایران از عکس های سید حسین تهوری استفاده شده است.

هزینه ساخت این برج رقمی بالغ بر 13 میلیارد ریال بود که یکی از بازاریان کیش پرداخت آن را به عهده گرفت. هدف از ساخت این سازه آن بود که از طریق نمایی از برج ایفل در ایران، توریستان را جذب این جزیره نمایند. اما ساخت برج ایفل کیش نیز مانند ساخت سازه اصلی در پاریس با انتقادهایی روبرو شد.

مخالفان طرح ساخت برج نمادین ایفل در کیش بر این باور بودند که به جای استفاده از نمادهای غربی شایسته است که بر داشته های اصیل تاریخی و فرهنگی ایران تاکید شود. حال آنکه متولیان این برج معتقد بودند که المان های ایرانی به خاطر تکرار بیش ازحد در همه جا و البته، پرداخت نادرست آن ها دیگر مجذوب کنندهیتی برای مردم ندارد و نمی توانند راستا توریستان را به این سمت تغییر بدهند.

در ساخت برج ایفل ایران از 32 هزار پیچ و مهره استفاده شده است. تمامی مراحل طراحی و ساخت آن به عهده مهندسان ایرانی بود و طراحی آن به گونه ای اجرا شده است که مقاومت کافی در برابر هرگونه ناملایمات شدید جوی و حتی لرزه ها و رانش های احتمالی زمین را داشته باشد.

عملیات ساخت و نصب برج ایفل ایران با 30 متر ارتفاع در سال 1397 به سرانجام رسید و در شهریور همان سال طی مرنامی رسمی رونمایی شد. شب ها، با نورافشانی زیبایی که روی برج انجام می شود، می توان شاهد پرم سه رنگ ایران بود که به زیبایی روی آن نقش می بندد. حتی به گفته متولیان آن، این امکان هم وجود دارد که در مناسبت های خاص، پرچم کشورهای دیگر را هم روی آن نمایش داد.

2. تهران؛ ایران

تهران در سال های دهه 40 شاهد ساخته شدن پاساژی برای فعالیت انتشاراتی ها و صحافی ها در نزدیکی میدان بهارستان بود که بعدها به برج ایفل تهران معروف شد. دلیل این نام گذاری، سازه فلزی ایفل مانندی بود که روی پشت بام ساختمان نصب شد و این ساختمان را به مرتفع ترین ساختمان تهران در آن دوران بدل کرد.

در حال حاضر، پاساژ فوق جایگاه خود را به عنوان بلندترین ساختمان مرکز از دست داده است، ساکنان قبلی آن از آنجا رفته و جای خود را به تولیدی های پارچه داده اند؛ اما برج ایفل تهران با همان شمایل اولیه خود همچنان راسخ بر سر جای خود ایستاده و مشغول دلبری از رهگذران خیابان جمهوری است. عکس این برج را آیسان زرفام تهیه نموده است.

3. ملایر؛ ایران

وارد شهرستان ملایر در استان همدان که بشوید، پس از گذشتن از بلوارهای انقلاب، شهید بیات و نبوت در منتهی الیه شمالی شهر به جهانی مینیاتوری می رسید که قرار است 138 اثر تاریخی مشهور ایران و جهان از جمله برج ایفل را در مقیاس یک دهم نمونه های اصلی در خود جای بدهد. گفته می شود پارک مینی ورلد ملایر، چهارمین نوع از پارک های مینیاتوری جهان پس از کشورهای ژاپن، بلژیک و چین و بعلاوه، اولین نمونه در خاورمیانه است. عکس المان برج ایفل ملایر متعلق به مهدی بلوریان است.

به غیر از المان نیمه کاره برج ایفل ملایر که مراحل ساخت آن هنوز به اتمام نرسیده است، مواردی مانند مجموعه تخت جمشید، آرامگاه خیام و حافظ شیرازی، آکروپولیس یونان، طاق بستان، برج پیزا، پل ورسک، آبشار نیاگارا، تاج محل و ... نیز در پارک مینی ورلد ملایر حضور خواهند داشت. این پارک که به نام پارک ملل ملایر نیز شناخته می شود، به همراه بام ملایر و جاده سلامت مجموعه ای توریستی در شمال ملایر است که در زمینی به وسعت 460 هکتار ساخته می شود و بیش از 180 میلیارد ریال اعتبار به آن تخصیص داده شده است.

4. ماکائو؛ چین

پاریزین ماکائو، هتلی لوکس تحت مالکیت شرکت لاس وگاس سندز در منطقه مسکونی تجاری نوار کوتای در ماکائو است که حدود 3000 اتاق دارد. این اقامتگاه با الهام از معماری مرکز فرانسه و بهره گیری از جاذبه های شهری آن ساخته شده است و در این میان، یکی از پردیدنگرترین المان ها، برج ایفلی در مقیاس یک دوم و ارتفاع 150 متر است که نمای تمام قد آن، از پنجره تقریبا یک سوم از اتاق های هتل قابل مشاهده است. نورافشانی برج در شب ها جلوه ای بسیار دیدنیی به هتل پاریزین ماکائو می بخشد.

عملیات ساخت برج ایفل ماکائو سال 2016 به اتمام رسید. برای نورافشانی آن از بیش از 6600 لامپ ال ای دی و 26 کیلومتر سیم استفاده می شود و بعلاوه، دو آسانسور هم در آن تعبیه شده است تا بازدیدنمایندگان را در کمتر از یک دقیقه به رستوران چینی مستقر در برج و سکوهای دید باز برج منتقل کند. از روی سکوی بزرگ دید باز طبقه هفتم و سکوی کوچک تری که روی نوک برج در طبقه سی وهفتم نصب شده اند، می توان چشم اندازی رویایی و خارق العاده از شهر و نوار کوتای را دیدن کرد.

برج ایفل ماکائو که در ورودی هتل پاریزین واقع شده است، به خوبی پیروز شده فضای رمانتیک شب های پاریس را به این منطقه منتقل کند و خود به تنهایی، تبدیل به یکی از جاذبه های توریستی ماکائو شده است. این سازه برخلاف همتای پاریسی خود به جای آهن از فولاد ساخته شده و مهندسی آن به گونه ای اجرا شده است که هم در برابر بادهای سهمگین و گردبادهای ماکائو و هم در برابر ترافیک بالای حمل ونقل هوایی این منطقه پرتردد و پرتوریست مقاومت کند. با وجود تفاوت های فاحش در نحوه مهندسی دو برج، سازه ماکائو را می توان تمثالی وفادارانه از همتای پاریسی آن دانست. سومین برج ایفل چین از لحاظ جزئیات زیبایی شناسانه و اجزایی مانند راه پله ها و صفحه های مشبک از برج ایفل پاریس پیروی نموده است.

5. تیاندوچنگ؛ چین

تیاندوچنگ یا به عبارتی پاریس جعلی چین، نوعی رشد بی رویه و هرزه رویی شهری در چین است که از نظر معماری، چشم مقدارای شهری و فواره هایی که در ساخت آن ها سعی شده از فرانسوی ها تقلید شود، شباهت های بسیار زیادی با پاریس دارد. در حقیقت، این شهر در سال 2007 و با همین هدف ساخته شد که شبیه پاریس باشد و همین شباهت ها آن ها را بر آن داشته است که نسخه خودشان را از برج ایفل بسازند.

برج ایفل چین (عکس بالا، سمت راست) را با برج ایفل پاریس (عکس بالا، سمت چپ) مقایسه کنید. نمایی واضح تر از سازه مشابه ایفل چین در تیاندوچنگ را در پایین مشاهده می کنید.

دومین برج ایفل چین با 108 متر ارتفاع، در مقیاس یک سوم برج اصلی ساخته شده است و کمی بیشتر از هزار تن وزن دارد. این برج با طراحی بسیار شبیه به برج ایفل پاریسی، بارزترین سازه ای است که در میانه فضای 12 مایل مربعی که چینی ها در نزدیکی هانگژو، به سبک فرانسوی ها و با هدف زنده کردن شکوه اروپای کلاسیک ساخته اند، به چشم می خورد. جالب است که بدانید ساکنان این شهر بسیار هم به آن می بالند.

پاریس جعلی چین، علاوه بر شاهکار گوستاو ایفل، دارای یک طاق پیروزی، ساختمان هایی با معماری نئوکلاسیک فرانسوی و فواره ای از باغ های لوکزامبورگ هم است. ساکنان این شهر حتی یک خیابان شانزه لیزه هم برای خود دارند. با اینکه این شهر در ابتدای تاسیس خود در بیش از یک دهه گذشته خالی از سکنه مانده بود و از این لحاظ، شهر ارواح لقب گرفته بود، اما اکنون توریستان خارجی و داخلی بسیاری هستند که فقط با هدف عکس گرفتن با برج ایفل چین به سمت این شهر سرازیر می شوند.

6. شنزن؛ چین

در حقیقت چند سازه با تقلید معماری ایفل در چین ساخته شده و چند برج در این کشور هستند که لقب برج ایفل چین را با خود یدک می کشند. پارک موضوعی پنجره ای رو به جهان در شنزن، در جنوب شرقی این کشور، به خاطر در اختیار داشتن بیش از 100 کپی از جاهای دیدنی معروف جهان به خود می بالد. برج ایفل چین با ارتفاع 110 متر در شهری درست در نزدیکی هنگ کنگ واقع شده و بر اهرام مصر و تاج محل و سایر سازه های نمادین در این پارک سایه افکنده است.

7. لاس وگاس؛ ایالات متحده آمریکا

کپی 165 متری برج ایفل در استان لاس وگاس، به یکی از هتل های آن تعلق دارد. این هتل که با دکوراسیونی به سبک فرانسوی ها ساخته و با جاذبه های توریستی آن آراسته شده است، در سال 1999 شروع به کار کرد و برجی که در آن قرار داده شده است، از نظر ارتفاع، حدود نصف نسخه اصلی آن است. در ازای پرداختن فقط 14 تا 19 دلار می توان به بالای برج رفت و از دیدنی چشم انداز ها عالی نوار لاس وگاس (the Strip) لذت برد. طاق پیروزی این هتل، برخلاف نمونه واقعی آن در مرکز فرانسه که بیش از یک مایل با برج ایفل واقعی فاصله دارد، درست در کنار ایفل لاس وگاسی نهاده شده است و بخشی از املاک این هتل 3000 اتاقه به شمار می آید.

8. پاریس، تگزاس؛ ایالات متحده آمریکا

انگیزه ساخت ایفل های تقلبی در شهرهای مختلف را خیلی راحت می توان حدس زد. یکی از مهم ترین آن ها، این است که هر پاریسی باید یک ایفل داشته باشد. ساکنان شهر پاریس در استان تگزاس هم با همین انگیزه این کار را کردند. اشتباه نکنید؛ آنچه روی برج می بینید واقعا یک کلاه است. ایفلی که در تگزاس بنا شده تا به امروز تنها نسخه ای است که کلاه قرمز رنگ گاوچران های تگزاسی را بر سر گذاشته است. این برج در سال 1993 و از طریق اتحادیه آهنگران منطقه ساخته شد. کلاه برج، پنج سال پس از احداث آن و زمانی روی آن قرار داده شد که عده ای از محلی ها می خواستند برج 20 متری خودشان را برای شکست دادن رقیب خود در تنسی مرتفع تر نمایند. ارتفاع اصلی این برج یک شانزدهم نسخه واقعی آن است.

9. پاریس، تنسی؛ ایالات متحده آمریکا

برج استان تنسی ، در ابتدا سازه ای چوبی در دانشگاه کریسشن برادرز بود و بعدها در سال 1993، به پارک یادبود شهر انتقال یافت. مقدار این برج، یک بیستم برج معروف فرانسوی است و پس از آن که چوب های آن رو به تخریب گذاشت، تبدیل به سازه ای فلزی شد. این شهر کوچک و برج آن در 85 مایلی شمال غربی نشویل واقع شده اند.

10. جهانی والت دیزنی، فلوریدا؛ ایالات متحده آمریکا

نمونه دیگری از برج ایفل، زینت بخش غرفه فرانسه در نمایشگاه جهانی Epcot در والت دیزنی ورلد است. وقتی که بازدیدنمایندگان این پارک موضوعی از دیدنی میکی و گوفی فارغ شدند، می توانند به کنار رود سن پناه ببرند و کمی حال وهوای پاریس را تجربه نمایند. برج ایفلی که در این محوطه ساخته شده، یک دهم مقدار برج واقعی ارتفاع دارد و سازندگانش خیلی به ایده های گوستاو ایفل وفادار نمانده اند.

11. توکیو؛ ژاپن

نسخه ژاپنی برج ایفل، خود در اوج شایستگی به نمادی کامل برای یک شهر مدرن تبدیل شده است. برج توکیو (Tokyo Tower) با ارتفاعی در حدود 333 متر (9 متر اختلاف با همزاد پاریسی خود) یکی از مرتفع ترین سازه های مرکز ژاپن است. از زمان ساخته شدن این برج در سال 1958 تا به امروز بیش از 150 میلیون بازدیدنماینده از سکوی دید باز آن بازدید نموده اند. برج به صورت قرمز و آبی رنگ آمیزی شده است تا با متمایز کردن آن از خط افق شهر، از برخورد هواپیماها از آن جلوگیری نمایند.

12. پراگ؛ جمهوری چک

در همان زمانی که بحث های داغی در پاریس در خصوص برج تازه افتتاح شده ایفل شدت داشت، مردم کشور چک تصمیم به به ساخت یک برج مشابه در شهر پراگ گرفتند که ساخت این برج 2 سال پس از ایفل به سرانجام رسید. موقعیت برج پترین (Petrin lookout tower) که در ابتدا به عنوان برج مخابراتی کاربرد داشت، روی تپه پترین است. این موقعیت، برج پترین را بسیار مجذوب کننده نموده، چراکه از فراز این برج می توانید چشم مقدارای زیبایی را از رودخانه ولتاوا دیدن کنید.

13. مونته گوربیا؛ شمال اسپانیا

ایفل اسپانیایی، نمونه ای روستایی از برج شهیر فرانسوی وجود دارد که در حومه یکی از شهرهای منطقه باسک در شمال اسپانیا نصب شده است. این سازه فولادی در ارتفاع 1500 متری روی کوه مونته گوربیا (Monte Gorbea) به چشم می خورد. این کوه از سال 1994 به عنوان یک پارک طبیعی ملی به رسمیت شناخته شده است. هدف از این کار، محافظت از تنوع حیرت انگیز پوشش گیاهی و جانوری منطقه است. سراسر این منطقه را درختان راش پوشانده است و جانورانی مانند گراز وحشی در آنجا سکونت دارند.

14. سوکره؛ بولیوی

در شهر سوکره (Sucre) در بولیوی می توانید برج ایفل کوچک را بیابید. گوستاو ایفل، چند سازه را در مرکز کشور بولیوی یعنی شهر لاپاز طراحی کرد. این برج 20 سال پس از برج ایفل ساخته شده و دولت بولیوی در ساخت آن نقش داشته است. این برج به طور قابل توجهی کوچک تر از برج ایفل است، ولی همواره به اینکه از طریق مرد بزرگی طراحی شده است، مباهات می نماید! این برج برای خدمات هواشناسی استفاده می شده است.

15. لیون؛ فرانسه

سازه فولادی برج متالیک فورویر (Metallic Tower of Fourvière)، شباهت های بسیاری با برج واقعی ایفل در پاریس دارد. این برج در سال 1894 ساخته شد، اما دو دهه طول کشید تا در نمایشگاه یونیورسال 1914 لیون به طور رسمی به جهانیان معرفی گردید. این برج مشابه ایفل را که در حال حاضر به عنوان یک آنتن رادیویی تلویزیونی استفاده می شود، از هر نقطه از شهر لیون می توان دید. این سازه 85 متری، همچنان یکی از زیباترین جاذبه های لیون است.

16. آلزاس؛ فرانسه

جدیدترین مشابه ایفل را می توان در خود خاک فرانسه یافت. برج بلودره (Belvedere Tower) که در سال 1997 میلادی ساخته شده است، به طور اختصاصی برای خدمات پخش رسانه ای استفاده شده و متاسفانه به عنوان جاذبه توریستی شناخته نمی شود. برج بلودره که در ارتفاع 194 متری در شهر آلزاس نهاده شده است، به عنوان بزرگترین برج مخابراتی فرانسه شناخته می شود.

17. گواتمالا سیتی؛ گواتمالا

برج های ایفل کمی در آمریکای لاتین وجود دارد. از نظر فنی سازه ای که در کشور گواتمالا واقع شده است را نمی توان یک کپی دانست. این سازه در سال 1935 ساخته شد و با نام برج مصلح (Tower of the Reformer) شناخته می شود. این سازه یادآور بنای معروف پاریسی است و برای احترام به رئیس جمهوری سابق گواتمالا به نام جاستو روفینو باریوس بنا شد. در ابتدا یک ناقوس در بالای این سازه قرار داشت. اما این ناقوس بعدها جای خود را به یک فانوس بخشید.

18. برازیلیا؛ برزیل

برزیلی ها نیز یک نسخه مشابه ایفل را در مرکز کشورشان، یعنی شهر برازیلیا احداث نموده اند. برج تلویزیون برازیلیا (Brazilia TV Tower) ارتفاعی حدود 224 متر دارد. در ارتفاع 74 متری برج یک سکوی دیده باز وجود دارد که هر ساله بیش از 300 هزار توریست از آن بازدید می نمایند. با وجود اینکه این برج به بزرگی ایفل نیست، ولی برج تلویزیون برازیلیا از تمام ساختمان های دیگر شهر بلندتر است.

19. اسلوبوزیا؛ رومانی

کپی دیگری از برج ایفل را می توان در اسلوبوزیا پیدا کرد؛ شهری کوچک که در شرق رومانی و 75 مایلی بخارست واقع شده است. تقلید رومانیایی ها از برج فرانسوی ها در املاک شخصی و با هزینه یک میلیاردر رومانیایی ساخته شد. این سازه معماری که به سختی به 53 متر می رسد شب ها نورافشانی می شود.

20. لاهور؛ پاکستان

خیلی از مردم وقتی می شنوند شهر لاهور در پاکستان هم برج ایفل خود را دارد، حیرت زده می شوند. برج ایفل لاهور با جزئیاتی بسیار شبیه به برج اصلی و در مقیاس یک چهارم نمونه واقعی آن ساخته شده است. از این سازه هم می توان بالا رفت و چشم انداز ای متفاوت از شهر را از بالای برج دیدن کرد.

21. گومز پالاسیو، استان دورانگو؛ مکزیک

گومز پالاسیو شهری کوچک در فاصله تقریبا 215 مایلی شرق مونترری است و برج آن، تقلید هنرمندانه و زیبای مکزیکی ها از برج نمادین فرانسوی ها است. سازه مکزیکی ها فقط یک ششم مقدار برج واقعی ایفل است و 58 متر ارتفاع دارد. مخارج ساخت این برج از طریق جوامع فرانسوی زبان شهر گومز پالاسیو تامین و در سال 2007 ساخته شد.

22. ریگا؛ لتونی

اگر منصفانه بخواهیم سخن بگوییم، باید گفت که این برج مخابراتی صرفا برداشتی آزاد از معماری برج ایفل و خطوط منحنی آن است که در شهر ریگا در کشور لتوونی واقع شده است و شباهتی آن چنانی به نماد فرانسه ندارد. این برج 369 متری، مرتفع ترین برج مخابراتی خودایستا در اتحادیه اروپا به شمار می آید! علاوه بر این، سازه آینده نگرانه لتوونی دارای یک سکوی دید باز به سمت چشم مقدارای خیره نماینده و طبیعت چشم نواز پیرامون خود است.

23. صوفیه؛ بلغارستان

کپی برج ایفل در نزدیکی شهر صوفیه در منطقه ای واقع شده است که به عنوان پاریس کوچک (Little Paris) شناخته می شود. ایفل بلغارستانی با 32 متر ارتفاع، حدودا یک دهم برج ایفل واقعی است. با وجود این، مجذوب کنندهیت های خاص خود را برای جذب بازدیدنماینده دارد. روی سکویی با دیوارهای شیشه ای که در بخش یک سوم پایینی برج نصب شده، یک رستوران مشغول به کار است.

24. سیدنی، استرالیا

برج AWA در شهر سیدنی استرالیا یک مجموعه اداری است که در سال 1939 ساخته شد. به منظور دور زدن محدودیت های حداکثر ارتفاع برای ساختمان ها در سیدنی و الهام گرفتن از برج ایفل، مالکان این سازه تصمیم گرفتند که یک فرستنده بزرگ را در بالای برج بسازند. این سازه برای سال های زیادی بلندترین سازه شهر سیدنی محسوب می شد تا این که تعدادی آسمان خراش مدرن از آن سبقت گرفتند! برج مذکور ابتدا یک سکوی دیدن نیز داشت که در بازسازی سال 1994 برچیده شد.

25. بلک پول؛ انگلستان

به نظر می رسد برج بلک پول در لانکشایر انگلستان، قدیمی ترین سازه فلزی و مشبکی باشد که با تقلید معماری برج ایفل در خارج از خاک فرانسه ساخته شده است. این برج مرتفع و قدیمی که قدمت آن به سال 1894 برمی شود، با ارتفاع 158 متری خود در آسمان آبی این شهر ساحلی کوچک و گمنام دلبری می نماید و در حقیقت، معروف ترین جاذبه توریستی آن قلمداد می شود.

26. فیلیاترا؛ یونان

شهرک فیلیاترا در یونان، معروف به پاریس کوچک در 173 مایلی جنوب غربی آتن، محل استقرار یک کپی 26 متری از برج ایفل است که دقیقا در ورودی آن قرار داده شده است. این سازه از طریق یک مجسمه ساز و پزشک یونانی به نام هریس فورناراکیس طراحی شده و می توان گفت این برج، تنها جاذبه توریستی منطقه ای ناشناخته و خلوتی است که هیچ بازدیدنماینده ای ندارد.

27. برلین؛ آلمان

طراحی برج مخابراتی برلین (Funkturm Berlin) که در سال 1926 ساخته شد، متعلق به یک معمار آلمانی به نام هنریش استرومر (Heinrich Straumer) است. با اینکه گوستاو ایفل در انجام این کار نقشی نداشت، اما شباهت های این برج را با سازه ای که چهار دهه پیش از آن در پاریس بنا شد را به وضوح می توان دید.

28. پاریژ؛ روسیه

روستای پاریژ (برگرفته از نام پاریس)، روستایی در استان چلیابینسک روسیه است که در فاصله ای دورتر از 1770 کیلومتری شرق مسکو واقع شده است. برج ایفل این روستا (عکس اول)، در حقیقت یک برج مخابراتی با ارتفاعی در حدود 50 متر است که در سال 2005 در این روستا بنا شد.

29. فس؛ مراکش

برج ایفلی که سال 2012 در مراکش ساخته شد در حقیقت نمادی از دوستی بین فرانسه و مراکش است. نمایی از برج را در بالا (عکس دوم) مشاهده می کنید؛ به نظر می رسد این برج در منطقه ای کمتر پیشرفته نصب شده است.

جهان به چند ایفل احتیاج دارد؟

الکساندر گوستاو ایفل، شاهکار نمادین و دلربای خود را با این نیت بنا کرد که تنها 20 سال برپا باشد و بعد از آن جمع آوری بشود. اما دهه ها پس از آن موقع نه تنها برج پاریسی همچنان پابرجا است، بلکه نمونه های دیگری هم از آن یا با الهام گرفتن از آن در نقاط مختلف جهان، از چین گرفته تا آمریکا و کانادا و حتی جمهوری آذربایجان و پاکستان و ایران ساخته شد. هیچ کدام از کپی های برج ایفل که نام شان در بالا ذکر شد و هیچ کدام از سایر برج های شبیه ایفل در هر نقطه از جهان که از حضور در این لیست جا مانده اند، به طور کامل شبیه برج پاریسی نیستند. اما همگی DNA یکسانی دارند و شباهت های آن ها، به خصوص از نظر مشبک بودن و استفاده از خطوط منحنی در طراحی آن ها را نمی توان منکر شد. یک سوال در اینجا مطرح می شود و آن، این است که تعداد دقیق کپی های برج ایفل چقدر است و از آن مهم تر اینکه، جهان به چند ایفل احتیاج دارد؟

منبع: کجارو / wimdu.com
انتشار: 13 اسفند 1400 بروزرسانی: 13 اسفند 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1285

به "سازه های مشابه برج ایفل در سراسر دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازه های مشابه برج ایفل در سراسر دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید