گام بلند دانش بنیان هابرای مبارزه با میکروب ها، ضدعفونی تمامی سطوح درکمتر از یک دقیقه

به گزارش مجله صادق ویلا، پژوهشگران کشورمان پیروز به طراحی دستگاهی شده اند که در مدتی کمتر از یک دقیقه، تمامی میکروارگانیزم های موجود بر روی سطوح را بی اثر می کند.

گام بلند دانش بنیان هابرای مبارزه با میکروب ها، ضدعفونی تمامی سطوح درکمتر از یک دقیقه

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس از شیوع جهانی ویروس کرونا، تلاش های مختلف ملی و بین المللی به منظور کنترل عفونت و آلودگی و مبارزه با پاندمی کووید 19 آغاز شد. یکی از فناوری های نوینی که در این زمینه مورد توجه قرار گرفته، استفاده از فناوری پلاسما در ساخت دستگاه های ضدعفونی کننده است.

دومین کشور دارای این فناوری

دستگاه ضدعفونی کننده اجسام، محیط و تجهیزات پزشکی، با استفاده از این فناوری پیشرفته که در داخل کشور بومی سازی شده است، به تولید می رسد تا ایران، دومین کشوری در جهان باشد که این فناوری را به ثبت می رساند.

دستگاه ضدعفونی سطوح و محیط، بخار آب اکسیژنه پلاسمایی، کاربردی خاص و حساس در پاکسازی تجهیزات پزشکی دارد. مکانیسم ایجاد و کنترل پلاسما با کیفیت مطلوب در فشار اتمسفر و به کارگیری آن به جهت برانگیخته کردن ماده موثره و کنترل تمامی پارامترها از جمله فشار هوا، فشار و دبی مایع و کیفیت پلاسما برای دستیابی به شرایط مطلوب، مهم ترین چالش استفاده از این فناوری است.

سازگاری بالا با طیف وسیعی از مواد

این دستگاه ضدعفونی کننده، دستگاهی قابل حمل است که می تواند در مدت زمان پاشش 1 ثانیه و در مدتی کمتر از یک دقیقه، تمامی میکروارگانیزم های موجود بر روی سطح را بی اثر کند. ویژگی مهم این فناوری، عدم باقی گذاشتن مانده بر روی سطوح موردنظر و سازگاری بالا با طیف وسیعی از مواد است. این ویژگی سبب می شود تا دستگاه، موضوع طرح گزینه مناسبی برای ضدعفونی کردن وسائل و تجهیزات الکترونیکی باشد.

از دیگر مزایای کاربردی این دستگاه می توان به سازگاری با گستره متنوعی از مواد، ضدعفونی کردن بدون نیاز به قرنطینه سازی، نیاز اندک به تجهیزات ایمنی فردی، قابلیت جابجایی تجهیزات برای استفاده در مکان های مختلف و آسیب حداقلی برای محیط زیست اشاره کرد.

صرفه جویی ارزی 500 هزار دلاری

این دستگاه که کاربردهای بسیاری در بیمارستان ها و مراکز درمانی دارد، ضمن صرفه جویی ارزی 500 هزار دلاری، برای 7 نفر به شکل مستقیم، اشتغال زایی داشته است.

طرح دستگاه ضدعفونی کننده سطوح و محیط بخار آب اکسیژنه پلاسمایی از طریق شرکت دانش بنیان نوع 2 داریا دانش بارثاوا در استان خراسان رضوی و با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در جهت تولید و توسعه قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 8 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 8 اردیبهشت 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1334

به "گام بلند دانش بنیان هابرای مبارزه با میکروب ها، ضدعفونی تمامی سطوح درکمتر از یک دقیقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام بلند دانش بنیان هابرای مبارزه با میکروب ها، ضدعفونی تمامی سطوح درکمتر از یک دقیقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید