کنجد، طلای چرب برآمده از خاک کویر در داورزن

به گزارش مجله صادق ویلا، مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: محصول کنجد حاصل شده از مزارع شهر کویری داورزن از نظر کمی و کیفی در جایگاه ممتاز استانی است.

کنجد، طلای چرب برآمده از خاک کویر در داورزن

به گزارش خبرنگاران از مشهد، علیرضا دلبری مدیر جهاد کشاورزی داورزن گفت: محصول کنجد حاصل شده از مزارع شهر کویری داورزن از نظر کمی و کیفی در جایگاه ممتازی در خراسان رضوی قرار گرفته است.

او اضافه نمود: سطح زیر کشت کنجد آماده برداشت در داورزن هر چند با کاهش 58 درصدی نسبت به سال زراعی گذشته به علت کمبود شدید علوفه برای خوراک دام و با جایگزینی ذرت علوفه ای در مزارع تحت اختیار کشت کنجد، با توجه به سیاست های سازمانی و وزارتخانه ای، به 170 هکتار رسید،

مدیر جهاد کشاورزی داورزن اعلام کرد: امیدواریم با میانگین برداشت یک هزار و 500 کیلو در هکتار، برداشت 255 هزار کیلو از این دانه روغنی را باکیفیتی بسیار بالا از مزارع شهرستان داشته باشیم.

مهری محمدی خواه مسئول ترویج جهاد کشاورزی داورزن نیز با اشاره به کشت 10 هکتاری کنجد ناشکوفا در داورزن، گفت: برداشت مکانیزه این رقم که نسبت به رقم بومی از ریزش بسیار ناچیزی همراه است که هم کار برداشت را آسان نموده است و هم در وقت و هزینه صرفه جویی چشمگیری را داشته است.

او با اشاره به کیفیت مطلوب تر و پوست سفید رقم ناشکوفا نسبت به رقم بومی، اضافه نمود: خواص دارویی دانه روغنی کنجد از نوع رقم ناشکوفا علاوه بر کاربرد های آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی هستند که باعث می گردد در دارو های سنتی قابل استفاده باشد.

مسئول ترویج جهاد کشاورزی داورزن ادامه داد: روغن دانه کنجد منبع غنی از مواد مغذی گیاهی مانند اسید های چرب امگا 6، آنتی اکسیدان های فنولیک فلاونوئید، ویتامین ها و فیبر های غذایی است.

/ف. ب.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 21 بهمن 1400 بروزرسانی: 21 بهمن 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1262

به "کنجد، طلای چرب برآمده از خاک کویر در داورزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنجد، طلای چرب برآمده از خاک کویر در داورزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید