هم زیارت هم طبیعت

به گزارش مجله صادق ویلا، زیارت بارگاه امام رضا (ع)، مهم ترین بخش زیارتی سفر به خراسان است. گرچه در برنامه این تور، ملاقات با بارگاه امامزاده محروق (ع) در نیشابور هم گنجانده شده، اما زیارت مرقد امام هشتم (ع) در مشهد چیز دیگری است. این تور علاوه بار بخش زیارتی، بازدید از بناهای تاریخی و منطقه ها طبیعی استان خراسان رضوی را هم در برنامه خود دارد.

هم زیارت هم طبیعت

هم زیارت هم طبیعت

سفری با برنامه هایی برای زیارت و سیاحت

فرهنگ، تاریخ و طبیعت یک جا گرد هم آمده اند تا خراسان نام گیرد. سفر به این دیار، سفری است توامان زیارتی، مردم شناسانه، تاریخی و طبیعی. خراسان تماشای است؛ این تنها جمله ای است که می توان در وصف این خطه از ایران گفت. ما برای تماشا این خطه سراغ توری رفتیم که با برنامه آن بتوان خلاصه و مفید در تاریخ و طبیعت خراسان چرخید. گروه گردشگران پرسیکا با مجوز شرکت خدمات مسافرتی دلارام سیر آسمان حدودا یک سالی است فعالیت خود را شروع نموده، اما در همین مدت کوتاه توانسته خود را به مسافران بشناساند. هدف پرسیکا آشنایی ایرانیان با جاذبه های تاریخی و طبیعی این سرزمین است و تور خراسان، طبیعت و تاریخ را برای اجرای همین هدف در شهریور ماه برنامه ریزی نموده. در صورتی که این برنامه را برای سفر انتخاب کردید و گله یا شکایتی از آن داشتید، حتما ما را با پیامک به شماره 300099905 آگاه کنید تا نظر شما را در مجله بازتاب دهیم.

ملاقات با امام هشتم

زیارت بارگاه امام رضا (ع)، مهم ترین بخش زیارتی سفر به خراسان است. گرچه در برنامه این تور، ملاقات با بارگاه امامزاده محروق (ع) در نیشابور هم گنجانده شده، اما زیارت مرقد امام هشتم (ع) در مشهد چیز دیگری است. این تور علاوه بار بخش زیارتی، بازدید از بناهای تاریخی و منطقه ها طبیعی استان خراسان رضوی را هم در برنامه خود دارد.

نکته

یادتان نرود

همراه داشتن کفش مناسب طبیعت گردی، صندل، لباس گرم و مناسب، یادگیر، کوله یک و چند روزه، زیرانداز، کارت شناسایی (شناسنامه برای متاهلین الزامی است.)، لوازم، ظروف و داروهای شخصی از ضروریات این سفر است.

برنامه سفر

هیجان و آرامش در پنج مرحله

از زیارت تا بالا رفتن از 12 نردبان فلزی برای بازدید آبشار در برنامه سفر شما گنجانده شده.

شب اول

وسیله نقلیه در نظر گرفته شده برای شروع سفر گروه به استان خراسان، قطار است. محل قرار روبه روی باجه اطلاعات ایستگاه راه آهن تهران ساعت 10 شب روز هفتم شهریورماه است. تهیه شام در کل این برنامه به عهده مسافر است. بنابراین می توانید شب اول از رستوران قطار یا وعده غذایی ای که از قبل به همراه آورده اید، بهره ببرید. شب اول را در قطار به خوبی استراحت کنید تا در روز بعد با قوای کامل بتوانید به تماشا جاذبه های در نظر گرفته شده در برنامه سفر بپردازید.

روز دوم

صبحانه را در قطار و طبق لیست غذای رستوران آن صرف می کنید که معمولا نان، کره، پنیر، عسل، مربا، چای و نسکافه است. در ایستگاه نیشابور از قطار پیاده می شوید و با میدی باسی که در ایستگاه قطار برای سوار کردن شما استقرار یافته حرکت می کنید. در شهر نیشابور ابتدا از آرامگاه عطار و کمال الملک حدودا 45 دقیقه ای بازدید می کنید. سپس به سوی مقبره خیام می روید و آنجا علاوه بر مقبره و موزه خیام، به ملاقات آستان امامزاده محروق هم می روید. این بازدید هم یک ساعته است تا بعد از آن به سمت دهکده چوبین در هشت کیلومتری شهر نیشابور بروید و حدودا نیم ساعته از مسجد، کتابخانه و مغازه های چوبی این دهکده زیبا ملاقات کنید. برای ناهار به هتل نیشابور می روید که انتخاب غذا بر اساس سلیقه شما از میان منوی انتخابی رستوارن خواهد بود؛ چلوکباب سلطانی، جوجه کباب، برگ یا زرشک پلو با مرغ به همراه ماست و نوشیدنی. پس از صرف ناهار و استراحت، آخرین مکان بازدید این شهر رباط شاه عباسی است. در این کاروانسرای زیبا، صنایع دستی شهر به همراه فیروزه - سوغات اصلی نیشابور- عرضه می گردد. اینجا از موزه حیات وحش تاکسیدرمی موجود در رباط عباسی هم بازدید می کنید حدود ساعت 15 بامیدی باس به سوی مشهد حرکت می کنید تا دو ساعت بعد به محل اقامتتان در هتل آپارتمان برسید. پس از استراحت و تحویل اتاق ها و زیارت بارگاه امام رضا (ع)، راس ساعت شش به سوی طوس می روید. در شهر قدیمی طوس از آرامگاه فردوسی، مزار مهدی اخوان ثالث و از عمارت هارونیه ملاقات خواهید کرد و شب به هتل آپارتمان در مشهد باز می شد. شام به عهده شماست؛ یادتان باشد شام رستوران هتل حدود ساعت نه شب صرف می گردد. شب عید فطر است، فاصله پیاده محل اقامت تا بارگاه امام رضا (ع) حدود 15 دقیقه است.

روز سوم

پس برای صرف صبحانه می توانید از لیست غذای رستوران هتل بهره ببرید، راس ساعت 8:30 صبح حرکت شروع می گردد. به سوی کلات نادری می روید، فاصله این شهرستان تا مشهد حدود 120 کیلومتر است. در کلات از عمارت خورشید، موزه مردم شناسی، کتیبه نادری و برج و باروی این شهر بازدید می کنید. ناهار در رستوران خورشید در نظر گرفته شده که بر اساس لیست غذای موجود می توانید غذای خود را که بر عهده تور است انتخاب کنید. هوای ظهر کلات بسیار گرم است؛ برای همین به آبشار قره سو می روید که جای خنک و سرسبزی است. برای بازدید آبشار باید از 12 عدد نردبان فلزی بالا بروید که تجربه هیجان انگیزی است. قسمتی از پیمایش هم درون رودخانه است. زمان تقریبی بازدید دو ساعت است. حدود ساعت 17 به سوی در گز حرکت می کنید. فاصله این شهر تا کلات 110 کیلومتر است. اقامت در هتل دو ستاره صارم خواهد بود و شام هم به عهده شماست.

روز چهارم

پس از صرف صبحانه در هتل که به عهده تور است، راس ساعت هشت صبح حرکت شروع می گردد. در این روز تجربه دره نوردی خواهید داشت. ساعت نه صبح به ابتدای دره می رسید و بر اساس میزان توانایی، حدود چهار تا شش ساعت دره نوردی در امتداد رودخانه درونگر تا دره شمخال در طبیعتی زیبا پیاده روی خواهید داشت. البته با صلاح دید راهنما و با توجه به توانایی گروه این کار انجام می گردد. تیم تدارکات گروه، برنامه ناهار را که جوجه کباب در طبیعت است، برای همسفران آماده می نمایند. برنامه پیاده روی حدود ساعت 16 به اتمام می رسد. پس از آن با میدی باس تا شهر قوچان رفته و جهت را تا شهر سبزوار ادامه می دهید. حدود ساعت 21 به هتل سه ستاره کاملیا در سبزوار می رسید.

روز پنجم

راس ساعت هشت صبح هتل را ترک خواهید کرد. از مناره خسروگرد در بیرون شهر بازدید نموده و رهسپار شاهرود می شوید. ناهار را در رستوران حقیقت شاهرود می خورید که بر عهده تور است و به دلخواه شما از میان لیست غذای رستوران. آخرین جاذبه مورد بازدید در این سفر، آرامگاه بایزد بسطامی و برج کاشانه است. ساعت16 به سمت تهران برگشته و حدودا ساعت 23 به میدان آرژانتین خواهید رسید که البته شام را هم به خرج خودتان بین راه می خورید.

شاعر بزرگ پارسی

در سفر به طوس، جدا از تماشای های دیگر، با دو تن از شعرای بسیار علاقه مند به زبان و تاریخ ایران ملاقات خواهید کرد: ابوالقاسم فردوسی و مهدی اخوان ثالث. این تصویر مقبره فردوسی است با آن معماری شگفت انگیزش و مجسمه خود شاعر که کتاب در دست روی تختی نشسته.

نردبان شاعر

پس از بازدید از عمارت خورشید در کلات نادری، هنگام ظهر به سوی آبشار قره سو می روید که جای خنک و سرسبزی است. اینجا می توانید 12 نردبان فلزی را که روی هم گذاشته شده بالا بروید و تجربه هیجان انگیزی داشته باشید.

زیارت و تاریخ

مقبره امامزاده محروق (ع) درست کناره مقبره خیام قرار گرفته است. بنایی زیبا و تاریخی که در نوع خود منحصر به فرد است. پس از زیارت و بازدید بنا به سمت دهکده چوبین در هشت کیلومتری شهر نیشابور می روید و پس از آن راهی دیگر مکان زیبای نیشابور خواهید شد.

نقاش قجری

مقبره آبی رنگ کمال الملک نقاش بزرگ دربار ناصرالدین شاه را در شهر نیشابور و عمارت هارونیه را در شهر طوس خواهید دید. دو بازیدی که در کنار بازدید از دیگر بناهای تاریخی در روز دوم انجام می گردد تا شب به هتل محل اقامتشان در مشهد برشد.

نکات طلایی

به سطح برنامه توجه کنید

- برای جلوگیری از آلودگی محیط زیست ازهمراه آوردن ظروف یک بار مصرف خودداری کنید.

- از ریختن زباله در طبیعت و محیط اطراف خودداری کنید.

- لوازم لازم و ضروری را که اعلام شده حتما همراه داشته باشید.

- به فرهنگ و رسوم جامعه میزبان احترام بگذارید.

- حضور به موقع در گشت ها و رعایت زمان بندی باعث برگزاری بهتر تور و مفیدتر بودن سفر خواهد شد.

- موقع ثبت نام به سطح برنامه و توانایی خود دقت کنید.

- چنانچه بیماری خاصی دارید و از داروی استفاده می کنید، موقع ثبت نام به مسؤول مربوطه اطلاع دهید و راهنمای تور را آگاه کنید.

- لازمه یک سفر گروهی، حس همراهی و همدلی بین همسفران است و تنها در این صورت یک سفر پیروز و خاطره انگیز خواهید داشت.

تعهدات تور

خدمات، برنامه سفر و گشت باید دقیق انجام گردد

- برگزار نماینده موظف به ارائه برنامه تور، راهنما و شماره تماس راهنما قبل از سفر است.

- استفاده از راهنمای حرفه ای و دارای توانایی لازم و کاملا آشنا به منطقه از وظایف برگزار نماینده است.

- برگزار نماینده باید نرخ و کلیه برنامه های خدمات گشت را به صورت کتبی به مسافر اعلام کند.

- خدمات، برنامه سفر و گشت مورد توافق باید به طور کامل و دقیق از طرف برگزار نماینده انجام گردد؛ مگر آنکه پیشامد غیر منتظره سبب ابطال یا تغییر در برنامه گشت گردد.

- برگزار نماینده موظف است بیمه کامل را در مورد مسافر اعمال نموده و در صورت بروز هر گونه حادثه ای در طول سفر، مسافر باید بر اساس شرایط بیمه تحت پوشش اقدام کند.

- در صورت لغو بنرامه، برگزار نماینده موظف به استرداد وجوه دریافتی از مسافر است.

- در مورد لغو برنامه برگزار نماینده باید 48 ساعت قبل از حرکت موضوع را به اطلاع مسافر برساند.

منبع: سرزمین من ش 4

منبع: راسخون
انتشار: 29 آذر 1400 بروزرسانی: 29 آذر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1204

به "هم زیارت هم طبیعت" امتیاز دهید

1 کاربر به "هم زیارت هم طبیعت" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هم زیارت هم طبیعت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید