کمبود عرضه مرغ در بازار، کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟

به گزارش مجله صادق ویلا، به گزارش خبرنگاران، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران در برنامه تیتر امشب توضیح داد: ما حلقه آخر زنجیره فراوری تا فروش هستیم و مردم، گرانی را از چشم ما می بینند اما گرانی با گرانفروشی تفاوت دارد.

کمبود عرضه مرغ در بازار، کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟

او ادامه داد: ما با گرانفروشی که در بعضی از صنوف رخ می دهد برخورد می کنیم اما در گران شدن کالاها و تصمیماتی که گرفته می گردد، دخیل نیستیم و نمایندگان اصناف در جلسات تصمیم گیری حضور ندارند.

نوده فراهانی گفت: تنظیم بازار احتیاجمند ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا، حمایت از فراوری و رقابت و در مرحله آخر نظارت بر بازار است. بازرسی اصناف بودجه کلانی می خواهد. در تهران حداقل هزار بازرس می خواهیم و الان کمبود داریم اما وقتی عرضه و تقاضا در بازار همخوانی ندارد هرچه بازرسی زیاد باشد سودی ندارد.

این مقام مسئول توضیح داد: با فراوری کالا، بخش عرضه کالا تنظیم می گردد . قانون تنظیم بازار تعادل عرضه و تقاضا است اما این فرایند در روی کاغذ اتفاق نمی افتد و بخش فراوری احتیاج به حمایت عملی دارد.

رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرد: طبق اعلام جهاد کشاورزی روزانه 1200 تن مرغ در تهران توزیع می گردد، اما کجاست؟

او ادامه داد: کل فرایند از مرغداری تا فروشگاه طبق سیستم، ثبت و رصد می گردد اما این اندازه مرغ در بازار موجود نیست. مرغی هم که در بازار است، به قیمت مصوب به دست مردم نمی رسد.

اگر تامین کالاها انجام گردد، کمبودی رخ نمی دهد

در ادامه برنامه موسوی، معاون سازمان حمایت گفت: کاهش 10 درصدی قیمت سه قلم کالای پرمصرف لبنی فعلا در خصوص پنیر اجرا شده و به بازار آمده است.

او اضافه نمود: دو قلم محصول دیگری که شامل این کاهش قیمت هستند، بزودی وارد بازار می شوند.

معاون سازمان حمایت اعلام کرد: اگر تامین کالاها به خوبی انجام گردد، کمبودی در بازار رخ نمی دهد. با تامین مکفی در زمینه روغن، می بینیم که اکنون روغن به قیمت مصوب و گاهی حتی کمتر از قیمت مصوب عرضه می گردد.

او ادامه داد: در بحث مرغ کمبود عرضه داریم به طوری که احتیاج شهر تهران روزانه 1500 تن مرغ است اما شاهد عرضه روزانه حدود 700 تن در بازار هستیم.

آمار کاهش عرضه مرغ در تهران درست نیست

در ادامه زارع، مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی توضیح داد: کالاهایی که کشش قیمتی پائینی دارند، با اندازه کمی کاهش در عرضه، به سرعت و به شدت افزایش قیمت می یابند. بنابر این آماری که در زمینه کاهش عرضه مرغ در تهران ارائه می گردد، درست نیست.

او اضافه نمود: اینکه احتیاج تهران روزانه 1500 تن است، اما 600 تا 700 تن عرضه می گردد، درست نیست. اگر ما پنجاه درصد کمبود مرغ در تهران داشتیم، اصلاً مرغی در فروشگاه ها دیده نمی شد، درحالی که شما اکنون انواع و اقسام عرضه ها را می بینید.

مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: احتیاج کنونی شهر تهران به مرغ 1200 تن است من نمی گویم که هر روز 1200 تن مرغ توزیع می گردد، اما سطح عرضه و تقاضا لب به لب است. در کدام نقطه شهر است که مرغ وجود نداشته باشد؟

زارع گفت: بازار باید بر مبنای قانون بازار، یعنی عرضه و تقاضا مدیریت گردد.

او ادامه داد:باید همه یاری کنیم که مردم شیرینی اتفاقاتی که می افتد و در آینده هم رخ خواهد داد، را بچشند.

این مقام مسئول گفت: از امروز قیمت سه محصول لبنی کاهش یافته است. قیمت تخم مرغ حدود 12 هزار تومان در هر شانه کاهش یافته بعلاوه قیمت مرغ هم فرایند نزولی داشته و هر کیلو تقریبا زیر 30 هزار تومان است که چندان غیرمنطقی نیست. این اقدامات مثبتی در جهت تنظیم بازار است که ادامه می یابد.

منبع: خبرنگاران

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 آبان 1400 بروزرسانی: 8 آبان 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1150

به "کمبود عرضه مرغ در بازار، کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود عرضه مرغ در بازار، کاهش 10 درصدی قیمت لبنیات اجر شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید