کدام ایرلاین ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر ضرر می نمایند؟

به گزارش مجله صادق ویلا، شرکت های هواپیمایی در کوشش برای یافتن راه هایی به منظور مهار آسیب های احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و اجتناب از مواجهه با فاجعه تشکیلاتی هستند.

کدام ایرلاین ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر ضرر می نمایند؟

آلن جویس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کانتاس ایرویز اظهار نموده که شیوع این ویروس که از شهر ووهان چین شروع شد، ممکن است بعضی از ایرلاین ها در آسیا را به فلاکت بکشاند. ایرلاین های متعددی ممکن است قادر نباشند به فعالیت ادامه دهند. این شرایط اصل بقای بهترین هاست.

این اتفاق ممکن است باعث گردد کانتاس که در شاخص ایرلاین های آسیا - اقیانوسیه بلومبرگ در سال گذشته بهترین عملکرد را داشته است، با خوشحالی شاهد حذف رقیبان ضعیفش باشد. از سوی دیگر سخت است به شرکت بزرگی اشاره نمود که به شکل ملموسی نسبت به اوضاع جاری نگران باشد.

اگرچه صنعت هواپیمایی همیشه در آستانه سودآوری بوده اما یکی از دلایل اصلی این بوده است که بسیاری از شرکت های هواپیمایی تحت کنترل سهامدارانی قرار دارند که همیشه حواسشان است کسب و کارشان از شرایط سخت به سلامت عبور کند.

تجربه اپیدمی سارس

تاثیر اپیدمی جدید احتمالا شدید خواهد بود. طبق گزارش انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، در سال 2003 اپیدمی سارس باعث شد شرکت های هواپیمایی آسیا-اقیانوسیه شش میلیارد دلار در درآمد ضرر نموده و هشت درصد از ترافیک هوایی خود را از دست بدهند.

البته ممکن است تاثیر این اپیدمی موقتی و کوتاه باشد. ویروسهای کرونا، بیماریهای زمستانی هستند که تا اواخر بهار دیگری خبری از آنها نیست. اگر تدابیر کنترل نماینده به خوبی و به شکل موثری اجرا شوند، فرایند بهبود سریعتر روی می دهد.

اگر به تجربه سارس نگاه کنیم، شیوع اپیدمی افزایش تقاضا از سوی گردشگران و مسافران بیزنسی را محدود می نماید. همچنین این حقیقت مطرح است که مردم در سراسر دنیا در واکنش به شیوع یک ویروس در چین یکباره دست از سفر نمی کشند و احتمالا در بسیاری از کشورها گردشگران ترجیح خواهند داد به مقاصد نزدیکتری سفر نمایند. این امر به نفع پروازهای داخلی خواهد بود که نسبت به پروازهای بین المللی طولانی مدت ایرلاین ها سودآورتر می شوند.

اپیدمی جدید یک مشکل داخلی و منطقه ای است

بازار چین بسته مانده است. حدود دو سوم از ترافیک هوایی که به فرودگاههای چین می رود توسط شرکتهای چینی یا شرکت کاتای پسیفیک ایرویز در هنگ کنگ انجام می گردد. ترافیک شرکتهای دیگر از مبدا یا به مقصد چین تنها حدود 5.7 درصد از بازار دنیای را تشکیل می دهد و بنابراین شرکتهای چینی بزرگترین شوک اقتصادی را متحمل خواهند شد.

اما بعضی از ایرلاین ها آسیب پذیرتر از سایرین هستند.

در تایلند که مقصد اصلی گردشگران چینی است، چهار شرکت هواپیمایی با رقابت شدیدی روبرو هستند که درآمد حاصل از پروازهای مسافربری آنها را کمتر از هزینه های عملیاتی نموده و باعث شده این شرکتها حدود سه چهارم از سرمایه بازارشان را در سه سال و نیم گذشته از دست بدهند. هر چهار شرکت نتوانسته اند از محل درآمدی که داشته اند بهره بپردازند و تنها شرکت تای ایرویز اینترنشنال می تواند جریان نقدی آزاد مثبت داشته باشد.

شرکت بانکوک ایرویز و نوک ایرلاینز به دلیل پشتوانه های اقتصادی مناسب در چند ماه آینده ممکن است عملکرد خوبی داشته باشند در حالی که شرکت تای ایرویز که سال گذشته در آستانه ورشکستگی بود، سهم عمده اش متعلق به دولت است و آسیا اویشین بازوی محلی امپراتوری ایر آسیا است و احتمالا روی حمایت شرکت مادر خود حساب می نماید.

شرکت گارودا اندونزی مانند تای ایرویز تحت کنترل دولت واقع شده است و شرکت پال هولدینگز توسط لوچیو تان، میلیاردر فیلیپینی کنترل می گردد.

شرکت آسیانا ایرلاینز و ویرجین استرالیا هولدینگز هم سالهاست با مسائل دست و پنجه نرم می نمایند اما اولی در دسامبر مورد حمایت اقتصادی کنسرسیومی از سرمایه گذاران داخلی نهاده شد و دیگری توسط ایرلاین های خارجی حمایت می گردد که مایل هستند کانتاس را در بازار خانگی خود عقب نگه دارند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، در چین هم شرایط مشابهی دیده می گردد. تنها ایرچاینا همیشه جریان نقدینگی آزاد مثبت داشته است و سایر شرکتهای هواپیمایی هم از حمایت اقتصادی برخوردارند و دغدغه ای بابت مذاکره قریب الوقوع با طلبکاران ندارند.

منبع : ایسنا

منبع: چمدان
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 94

به "کدام ایرلاین ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر ضرر می نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کدام ایرلاین ها از شیوع ویروس کرونا بیشتر ضرر می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید