پاسخ قالیباف به روحانی

به گزارش مجله صادق ویلا، محمدباقر قالیباف رییس مجلس امشب و پس از یک هفته جنجالی مجلس و تصویب قانون بحث برانگیز درباره برنامه هسته ای در صداوسیما حاضر شد و در یک گفت و گوی خبری از اقدام مجلس دفاع کرد. او در سخنان خود به نقدها دولت و به ویژه حسن روحانی رییس جمهور پاسخ داد.

پاسخ قالیباف به روحانی

دو روز پیش مجلس شورای اسلامی طرحی را تصویب کرد که به موجب آن تغییرات مهمی در برنامه ای هسته ای ایران ایجاد می شود و دولت موظف شده که از تعهدات برجامی خود به شدت بکاهد به طوری به عقیده بسکمک اینکار به معنای خروج از برجام است.

همچنین مجلس در مصوبه خود تاکید کرده که اگر کشورهای اروپایی و آمریکا پس از دو ماه از تصویب این قانون مبادلات اقتصادی را با ایران برقرار نکردند دولت موظف است اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

مصوبه مجلس به تصویب شورای نگهبان رسید و قالیباف نیز آن را به عنوان قانون به دولت ابلاغ کرد. اما دولت به شدت مخالف این قانون است. پیشتر علی ربیعی اعلام کرده بود که مجلس نمی تواند در این موضوع وارد شود و شورای عالی امنیت ملی حق تصمیم گیری در این باره داره چرا که مسئله ای فراقوه ای است.

حسن روحانی هم امروز در اظهاراتی گفت: برادران عزیز که در کشور مشغول خدمت هستید همه باید دست به دست هم دهیم تا در کشور امید و ثبات ایجاد کنیم. هیچ عجله نکنیم و هول نشویم که کاری انجام دهیم. اشکالی ندارد اگر دولت پیروزیتی به دست آورد آن پیروزیت را تقدیم شما می کند. غصه نخورید که دولت مسائل را حل کرده و تمام می کند.

او افزود: ما دست همه کسانی که به فکر کمک به مردم هستند را می بوسیم. مسائل با حوصله و خردورزی حل خواهد شد. بگذاریم کسانی که تجربه بیست و چند ساله دارند و در دیپلماسی پیروز بوده و آمریکا را در این سه سال بار ها و بار ها شکست داده اند، کار را با تأنی و دقت به پیش ببرند. شما هم کمک کنید. ما همه برادریم و هدف واحد داریم. می دانیم سایر قوا هم نیت خیر دارند و می خواهند کار ها را سریع تر انجام دهند، اما با هم مشورت کرده و هماهنگ باشیم و کار ها را پخته تر پیش ببریم.

بخوانید ...

موافقت شورای نگهبان با مصوبه جنجالی مجلس درباره برنامه هسته ای

آیا طرح اخیر مجلس باعث خروج ایران از برجام خواهد شد؟

حمله یکپارچه از مجلس به دولت

اما امشب محمد باقر قالیباف رییس مجلس به حرف های رییس جمهور پاسخ داد.

او گفت: خروج از برجام حرف مصوبه ما نیست. گفتیم حالا که طرف مقابل به تعهداتش در برجام عمل نمی کند، ما هم تعهدات مان را کاهش دهیم.

او افزود: آقای روحانی گفته هول نشوید. ما هول نیستیم؛ می خواهیم دولت با خاطره خوب به سرانجام برسد. مردم 7 سال است منتظرند کاری انجام دهید.

رییس مجلس ادامه داد: آرزو داریم در 8 ماه باقی مانده از دولت کاری انجام دهند که مردم با خاطره خوش با دولت دوازدهم خداحافظ کنند، ما نیز می خواهیم رفع تحریم به دست این دولت اتفاق بیفتد و در مجلس در حوزه اقتصادی نیز خود را برای مقابله با اثرات تحریم ها قوی می کنیم زیرا اگر قوی نشویم عزتمان لگدمال می شود.

قالیباف با اشاره به نشست امروز وزیر امور خارجه با مقامات کشورهای اروپایی به صورت ویدئوکنفرانس گفت: آقای ظریف در این نشست صراحتا اعلام کردند که شاید نقدی به قانون مجلس داشته باشیم اما قانون لازم الاجرا است و آن را اجرا خواهیم کرد البته برخی نیز درباره این قانون گفتند که در اختیار شورای عالی امنیت ملی است اما دیدیم که شورای نگهبان آن را تصویب کرد.

او البته توضیح داد که من و آقای روحانی بعد از جلسه اخیر با رهبر انقلاب نیم ساعت درباره طرح معیشتی صحبت کردیم. توضیحاتی دادم و او قانع شد و به نوبخت دستور اجرا داد. اگر نقد می کنیم باید این همدلی ها را هم بگوییم.

محمد باقر قالیباف درباره مسائل دیگری هم حرف زد که بیشتر انتقاد از دولت بود.

او همان اول کار گفت: امشب نیامدم که مثل دولتی ها حرف بزنم. من کننده مردمم و می خواهم صریح صحبت کنم.

او از گرانی های موجود در کشور انتقاد کرد و گفت: بنده در یکی از همین بازدیدها دیدم که پشت یک نانوایی نوشته شده نان نسیه داده نمی شود؛ من تعجب کردم که چطور چنین اتفاقی افتاده است به داخل نانوایی رفتم صحبت کردم و دیدم کسانی هستند که کارگر بوده و در این شرایط سخت با توجه به اینکه کارگر روزمزد هستند فرصت خرید نان پیدا نمی کنند و حتی برای خرید نان مشکل دارند.

او افزود: من فکر می کنم بحث گرانی را باید به دو بخش تقسیم کنیم، یکسری از مسائل ریشه ای است. وقتی ما شرایط تحریم و کرونا را نداشتیم همه مردم پذیرفته بودند که نزدیک عید 20 الی 25 درصد به قیمت ها اضافه می شود و معنی آن این است که تورم 25 درصد برای مردم امری طبیعی بود و سالی یکبار انتظار آن را می کشیدند.

رییس مجلس گفت: بررسی گرانی ها نشان می دهد که 35 درصد گرانی ها به تحریم ها و 65 درصد به سوء مدیریت مربوط است که با اصلاح ساختارها این مسائل باید رفع شود.

قالیباف گفت: باوجود شرایط سخت تامین در شش ماهه نخست امسال بیش از 4 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای تامین کالاهای اساسی اختصاص یافته است اما این تخصیص در بازار نمود چندانی ندارد و این ناشی از ضعف نظارت است.

او درباره لایحه بودجه سال آینده هم حرف زد و گفت بودجه سال 1400 هم کسری دارد.

قالیباف همچنین از شرایط نظام اقتصادیاتی کشور به شدت انتقاد کرد و گفت: امروز شرایط اقتصادیات در کشور به شدت به هم ریخته است.

قانونگذاری حق قانونی ما است

او در پاسخ به سؤال مجری برنامه مبنی براینکه عده ای می گویند مجلس در حال ورود به امور اجرایی دولت است، گفت: اصلاً اینطور نیست. قانون گذاری حق قانونی ما است سیاست هایی که ما وضع می کنیم و حتی آیین نامه هایی اجرایی که در هیأت دولت تصویب می کنند تا در هیأت تطبیق قوانین مجلس موافقت و به رئیس مجلس ابلاغ نشود، حق اجرا ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه معترض باشند که مجلس دارد قانون می گذارد خیر، قانونگذاری و سیاست گذاری وظیفه ما است، البته در سیاست های کلان ما براساس قانون اساسی مکلفیم تا سیاست های کلان را در قانون گذاری خود رعایت کنیم وگرنه شورای نگهبان آن را مغایر با قانون اساسی می داند؛ پس ریل گذاری و تصویب قانون کار ما است.

منبع: فرارو
انتشار: 13 دی 1399 بروزرسانی: 13 دی 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 668

به "پاسخ قالیباف به روحانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ قالیباف به روحانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید