طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه

به گزارش مجله صادق ویلا، لواشک سیب یک میان وعده خوشمزه و مقوی است که گزینه ای مناسب برای استفاده شخصی و پذیرایی محسوب می گردد. طرز تهیه لواشک سیب سخت نیست و می توان آن را به تنهایی یا به صورت میکس شده با میوه ها یا رب انار درست کرد. این لواشک را به راحتی در خانه با فر و یا حتی بدون فر هم می توان پخت. در این مقاله با طرز تهیه لواشک سیب خانگی با روش های مختلف آشنا شد.

طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه

آشنایی با خواص لواشک سیب

لواشک سیب یک خوراکی محبوب است که علاوه بر خوشمزه بودن، خواص بسیاری برای سلامتی هم دارد. مصرف لواشک سیب به عنوان یک میان وعده سالم، می تواند به حفظ سلامت عمومی بدن یاری کند. یکی از اصلی ترین مزایای لواشک سیب، ویتامین ها و مواد معدنی زیاد آن است. سیب ها سرشار از ویتامین C، پتاسیم و فیبر غذایی هستند که به تقویت سیستم ایمنی بدن، بهبود عملکرد قلب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن یاری می نمایند.

طرز تهیه لواشک سیب ساده

اگر به لواشک های ترش علاقه ای ندارید، می توانید در تهیه لواشک سیب از میزانی شکر بهره ببرید. مواد لازم برای تهیه لواشک سیب در جدول زیر نوشته شده است:

عنوانمیزان
سیب1 کیلوگرم
شکر یا نمک1 قاشق غذاخوری
آببه میزان لازم
جوهر لیمو یا آبلیموبه میزان لازم

مراحل طرز تهیه لواشک سیب خانگی

مراحل تهیه لواشک سیب در ادامه نوشته شده است:

مرحله اول: آماده سازی سیب ها

ابتدا سیب ها را خوب شسته و خرد کنید. سپس آنها را بدون اینکه پوستشان را بگیرید، به چهار قسمت برش دهید. با میزانی آب بپزید تا حدی که نرم شوند. البته قبل از جوشاندن بهتر از چوب و هسته آن را بگیرید. قابلمه را روی حرارت ملایم به مدت 1 ساعت قرار دهید.

مرحله دوم: افزودن چاشنی

بعد از اینکه سیب ها نرم شدند، شکر یا نمک را به حد دلخواه خود اضافه کنید. در صورت تمایل می توانید آبلیمو، سرکه یا جوهر لیمو به ترکیب خود اضافه کنید. بعد از چند دقیقه، شعله گاز را خاموش کنید و مواد داخل قابلمه را در دمای محیط قرار دهید تا سرد شوند.

مرحله سوم: استفاده از صافی

بعد از اینکه سیب ها سرد شدند، روی یک ظرف صافی قرار داده و سیب ها را در آن بریزید. سعی کنید با پشت قاشق، سیب ها را فشار دهید تا آب داخل سیب ها داخل قابلمه بریزد. دوباره قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا کمی غلیظ گردد.

مرحله چهارم: ریختن مایه

در این مرحله از طرز تهیه لواشک سیب ترش یا شیرین، داخل سینی کاغذ روغنی بیندازید و کف آن را بپوشانید. سپس مایه سیب را روی کاغذ روغنی بریزید، طوری که غلظت مایه لواشک در همه جاهای سینی به یک میزان باشد. مراقب باشید که ضخامت لواشک نباید خیلی زیاد یا کم باشد.

مرحله پنجم: خشک کردن لواشک سیب

سینی لواشک را برای خشک کردن، در برابر نور خورشید یا روی حرارت بخاری قرار دهید تا آب اضافی آن برود و خشک گردد. بعد از خشک شدن، لواشک ها را در میزان دلخواه برش داده و در یک ظرف یا پلاستیک فریزری قرار دهید. حالا این لواشک ها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. از قلم نیاندازید که یخچال برترین مکان برای نگهداری از لواشک سیب، یخچال است.

طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

برای ملس تر و ترش تر شدن لواشک خود می توانید از رب انار بهره ببرید. مواد لازم برای تهیه لواشک سیب با رب انار عبارتند از:

عنوانمیزان
سیب1 کیلوگرم
رب اناربه میزان دلخواه
نمک یا شکربه میزان دلخواه

مراحل طرز تهیه لواشک سیب با رب انار

این لواشک را می توان با ترکیب رب انار و سیب درست کرد که طعم بسیار جذابی دارد. برای درست کردن این لواشک باید سیب را با رب انار با هم بپزید و بعد با آن ها لواشک درست کنید.

مرحله اول: آماده کردن سیب ها

در اولین قدم برای تهیه لواشک سیب با رب انار، سیب را بشویید، خرد کنید و هسته و چوب سیب ها را بگیرید. حالا سیب را در یک قابلمه بریزید و آب اضافه کنید تا روی میوه ها را بپوشاند.

مرحله دوم: جوشاندن مواد لواشک

قابلمه را روی حرارت ملایم قرار دهید و رب انار را به سیب های در حال جوش اضافه کنید و تا جایی که سیب ها نرم شوند، ادامه دهید. بعد از بخار شدن آب اضافی داخل قابلمه، شعله را خاموش کنید و آن را در دمای محیط بگذارید تا سرد گردد. در این مرحله می توانید مواد را از صافی رد کنید تا یکدست تر گردد.

مرحله سوم: خشک کردن لواشک سیب با رب انار

حالا کف یک سینی را پلاستیک نازک یا کاغذ روغنی بیندازید و مواد لواشک را روی آن بریزید. مراقب باشید که همه جای سطح لواشک یک ضخامت داشته باشد. این سینی را در برابر آفتاب قرار دهید یا اینکه روی حرارت بخاری بگذارید تا خشک و آماده گردد. طرز تهیه لواشک سیب با فر هم به همین شکل است، فقط در مرحله آخر سینی را داخل فر قرار می دهید. در انتها یک روز هم لواشک ها را در محیط آشپزخانه قرار دهید. سپس لواشک را به تکه های دلخواه برش زده و در جای خنک نگهداری کنید.

نکات مهم در تهیه لواشک سیب خانگی

بهتر است از سیب های تازه، سالم و بدون زدگی برای تهیه لواشک سیب بهره ببرید تا لواشک شما طعم و رنگ خوبی داشته باشد. بعلاوه از چاشنی های مختلف هم به دلخواه خود می توانید بهره ببرید. اگر می خواهید لواشک سیب شما مزه ترش داشته باشد، از سرکه سیب، آبلیمو، جوهر لیمو، رب آلوچه و رب انار بهره ببرید و اگر طعم شیرین دوست دارید، از شکر یا نبات ساده بهره ببرید. اضافه کردن کمی آبلیمو به مخلوط سیب ها در حین پخت، نه تنها یاری می نماید تا رنگ لواشک زیباتر گردد، بلکه خواص ضد اکسیداسیون نیز به آن می دهد و مانع از تغییر رنگ سیب ها می گردد.

استفاده از سیب های شیرین و با کیفیت تأثیر زیادی بر طعم نهایی لواشک خواهد داشت. سیب هایی مانند سیب گلاب یا سیب زرد انتخاب های خوبی هستند. بعلاوه، ترکیب دو یا چند نوع سیب می تواند طعم لواشک را متفاوت کند. در زمان پختن سیب ها از حرارت ملایم بهره ببرید تا از سوختن و له شدن سیب ها جلوگیری گردد. حرارت زیاد باعث ایجاد طعم تلخ در لواشک می گردد. بعلاوه، بهتر است درب قابلمه را در زمان پخت سیب ها بگذارید تا بخار در داخل قابلمه جمع گردد و سیب ها نرم تر شوند.

نکته بعدی این که، میزان شکر به ذائقه شما بستگی دارد. البته اگر سیب ها شیرین هستند، نیازی به اضافه کردن شکر نیست. برای صاف کردن مایع لواشک بعد از پخت، می توانید از یک پارچه نازک یا توری بهره ببرید. این کار باعث می گردد هسته ها و مواد اضافی جدا شده و لواشک نرم تری داشته باشید. بعلاوه برای طرز تهیه لواشک سیب ترش، به جای سیب شیرین یا معمولی از سیب ترش و کمی چاشنی ترش بهره ببرید.

سخن انتهای؛ در این مطلب با طرز تهیه لواشک سیب خانگی آشنا شدیم. با رعایت این نکات، می توانید لواشک سیب خانگی خوشمزه و باکیفیتی درست کنید که هم میان وعده سالمی باشد و هم طعم لذت بخشی داشته باشد.

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1649

به "طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه لواشک سیب خانگی خوشرنگ و خوشمزه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید