طرز تهیه آش سبزی ساده و خوشمزه با طعم عالی

به گزارش مجله صادق ویلا، آش یکی از مهم ترین و پرطرفدارترین غذاهای ایرانی است که در تمام طول سال سرو می گردد اما پخت آن با آغاز فصل سرما رونق بیشتری می گیرد. به علت تفاوت بسیار زیاد اقلیم ها در سرزمین ما، به تناسب هر منطقه انواع آش محلی به وجود آمده که هر کدام سرشار از خواص مختلف و دارای عطر و طعم منحصربه فردی هستند. پخت آش در ایران ریشه های فرهنگی و مذهبی نیز دارد که آش رشته یکی از معروف ترین آش هایی است که به عنوان آش نذری طبخ و توزیع می گردد. شیراز یکی از استان هایی است که چندین آش معروف مثل آش انار شیرازی و آش سبزی را برای ما به ارمغان آورده است. در این مطلب قصد داریم تا به طرز تهیه آش سبزی ساده بپردازیم.

طرز تهیه آش سبزی ساده و خوشمزه با طعم عالی

مواد اولیه برای تهیه آش سبزی ساده

  • برنج 1.5 پیمانه
  • گوشت گوسفندی یا گوساله 500 گرم
  • عدس 1 پیمانه
  • نخود 1 پیمانه
  • لوبیا سفید 1 پیمانه
  • سبزی آش 250 گرم
  • پیاز 3 عدد
  • زردچوبه 2 قاشق مرباخوری
  • فلفل سیاه 1 قاشق غذاخوری
  • روغن به اندازه لازم

مراحل تهیه آش سبزی ساده

1. پخت برنج و سبزی ها

برای آغاز به پخت آش سبزی، ابتدا باید برنج را شسته و با اندازهی آب روی حرارت قرار بدهیم تا کاملا بپزد. نکته ای که باید حتما به آن توجه داشته باشید این است که پس از پخته شدن آش، دانه های برنج اصلا نباید در آن تعیین باشند و باید کاملا له شده باشند. برای همین بهتر است به جای برنج سالم از برنج های شکسته یا نیم دانه بهره ببرید. اگر برنج نیم دانه ندارید و محبورید که از برنج سالم بهره ببرید، پس از پخت برنج ها می توانید آن ها را با گوشت کوب برقی یا دستی پوره کنید. بهتر است که برنج از 10 یا 12 ساعت قبل شسته و با نمک خیسانده گردد.

سبزی هایی که برای آش سبزی استفاده می گردد تره و ترخون هستند. اگر از ترخون تازه استفاده می کنید حدود 100 گرم ترخون تازه و اگر ترخون خشک دارید، دو و نیم تا سه قاشق غذاخوری ترخون خشک نیاز دارید. اندازه تره نیز باید حدود 150 گرم باشد. سبزی ها را شسته و بعد از اینکه آب آن گرفته شد روی تخته خرد کنید. بهتر است تره ها زیادی خرد نشوند و هر کدام اندازه حدود دو تا سه سانتی متری داشته باشند. در این مرحله برنج و حدود دو سوم از سبزی ها را درون قابلمه ریخته و با هم می پزیم. بهتر است یک سوم به جامانده را در انتهای کار اضافه کنیم تا آش سبزی ما عطر و طعم بهتری داشته باشد. اگر در طول پخت برنج، آب آن کم شد و دانه های برنج هنوز به اندازه کافی له نشده بودند مجاز هستید که باز هم به آن آب اضافه کنید.

2. پخت گوشت

در این مرحله ابتدا گوشت را به تکه های کوچک تر خرد می کنیم. اگر احساس می کنید که گوشت شما قدری بوی زهم دارد و می خواهید که بوی آن گرفته گردد، می توانید تکه های گوشت را همراه با اندازهی آب درون یک قابله کوچک ریخته و کمی روی حرارت قرار دهید. بعد از جوشیدن آب به گوشت ها دقیقه فرصت بدهید تا با آب بجوشند و پس از گذشت این زمان آن ها را از صافی رد کنید. سپس یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و درون قابلمه با اندازهی روغن تفت بدهید. بعد از اینکه پیاز تفت خورد و سبک شد به آن حدود دو قاشق مرباخوری زردچوبه اضافه کنید و مجددا قدری تفت بدهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته گردد.

حالا تکه های گوشت را به پیازداغ اضافه نموده و سرخ کنید. اندازهی نمک و یک قاشق غذاخوری فلفل سیاه را هم به گوشت اضافه کنید و تفت بدهید. بعد از اینکه گوشت تفت خورد، روی آن آب بریزید و اجازه بدهید که بپزد. آب باید به اندازهی باشد که گوشت ها درون آن غوطه ور باشند. اگر گوشت را درون زودپز می پزید، مدت زمان لازم برای نیم پخت شدن گوشت یک ربع پس از شنیده شدن صدای سوت زودپز است.

3. پخت حبوبات

برای حبوبات آش سبزی بهتر است از لوبیا سفید، نخود و عدس بهره ببرید. برای اینکه نفخ حبوبات گرفته گردد لوبیا سفید و نخود را شسته و آن ها را از شب قبل خیس می کنیم. زمانی حدود 12 ساعت می تواند برای نخود و لوبیا کافی باشد. دقت کنید که ظرف حبوبات شما آب کافی داشته باشد تا در صورتی که آب آن به وسیله حبوبات کشیده شد، اندازه مناسبی آب در آنباقی بماند. برای عدس دو تا سه ساعت زمان خیس خوردن نیاز داریم، به این علت که عدس نسبت به سایر حبوبات زودتر می پزد و اگر زمان زیادی در آب بماند درون آش له می گردد. عدس را از صافی رد نموده و درون یک قابلمه کوچک می پزیم. حدود 15 دقیقه زمان برای پخت عدس می تواند زمان مناسبی باشد. برای اینکه بتوانید از اندازه پخته بودن عدس مطمئن شوید، یک عدد عدس را بین انگشت هایتان قرار داده و فشار دهید. عدس پخته به راحتی له می گردد.

در همین فاصله گوشت نیم پز شده و می توانیم سایر حبوبات را به آن اضافه کنیم. آب نخود و لوبیا را دور می ریزیم و آن ها را به قابلمه گوشت اضافه می کنیم. اندازهی آب به زودپز اضافه نموده و مجدد در آن را می بندیم تا یک ربع دیگر (پس از شنیدن صدای سوت) گوشت و حبوبات با هم بپزند. اگر نخود و لوبیا را از ابتدا با گوشت بپزید، زیادی پخته و له می شوند.

4. ریش و له کردن گوشت

گوشت ها را از حبوبات جدا نموده و درون ظرف دیگری می ریزیم. حالا یک گوشت کوب برداشته و آغاز به له کردن آن ها می کنیم. له شدن گوشت ها موجب می گردد تا آش سبزی شما بافت کشدارتری داشته باشد. پس از اینکه گوشت به خوبی له شد، آن را همراه با سایر مواد به قابلمه اضافه می کنیم.

5. افزودن مواد پخته به برنج

در این مرحله باید حبوبات پخته شده همراه با آب گوشت و عدس را به قابلمه برنج اضافه کنیم. عدس را که از صافی رد شده و بعلاوه یک سوم به جامانده سبزی ها را نیز به قابلمه برنج اضافه نموده و مخلوط می کنیم. بعد از اضافه شدن تمام مواد به قابلمه آش، آغاز به هم زدن می کنیم تا کم کم آب آن بخار شده و غلیظ گردد. برای اینکه آش سبزی بهتر جا بیفتد، ضروری است که حدود یک ساعت با در بسته روی حرارت ملایم قرار بگیرد. در همین زمان، طعم آش را بچشید و اندازه نمک و فلفل آن را متعادل کنید. از قلم نیاندازید در حین پخت آش، هر ده دقیقه یک بار آن را هم بزنید تا ته نگیرد.

6. درست کردن پیازداغ و سرو آش

یک عدد پیاز بزرگ را برداشته و به صورت خلالی خرد می کنیم. اگر دوست دارید آش شما پیازداغ بیشتری داشته باشد می توانید اندازه آن را به دلخواه خودتان بیشتر کنید تا علاوه بر بهره بردن از خواص پیاز، آش خوشمزه تری نیز داشته باشید. پس از خلالی شدن پیازها یک عدد ماهیتابه را روی حرارت قرار دهید تا داغ گردد. حالا روغن را به آن اضافه کنید و پس از اینکه روغن قدری داغ شد، پیازها را درون تابه بریزید. بعد از اینکه پیازها سبک شدند و رنگ آن ها قدری به طلایی تغییر پیدا کرد، یاید بیشتر مراقب باشید که پیازها نسوزند. آن ها را مرتب هم بزنید تا برشته شوند و وقتی به اندازه کافی برشته و ترد شدند، می توانید پیازها را از صافی رد کنید تا روغن آن گرفته گردد. گرفتن روغن پیازداغ به تُرد شدن بیشتر آن یاری می نماید.

پس از صاف کردن روغن پیازداغ، در صورتی که آش شما به روغن بیشتری نیاز داشته باشد می توانید از روغن پیازداغ به آن اضافه کنید. حدود یک سوم پیازها را به قابلمه آش اضافه نموده و بقیه آن را برای تزئین آش کنار می گذاریم. پس از اینکه آش به غلظت رسید می توانید آن را درون ظرف موردنظر سرو نموده و با پیازداغ و کمی فلفل سیاه تزئین کنید.

سوالات متداول درباره تهیه آش سبزی ساده

دستور پخت آش سبزی در منطقه ها مختلف تفاوت های کوچکی با یکدیگر دارند. اگرچه تفاوت ها چندان اساسی نیستند و اساس پخت آش سبزی در اغلب استان های کشورمان یکسان است. از همین رو در ادامه به پاسخِ پرتکرارترین سوالات شما درباره طرز پخت آش سبزی ساده می پردازیم.

طرز تهیه آش سبزی ساده بدون گوشت چگونه است؟

دستور پخت آش سبزی بدون گوشت تفاوت چندانی با طرز پخت آشی که در بالا ذکر شد ندارد. شما می توانید تمام این مراحل را به ترتیب انجام دهید و مرحله پخت گوشت را از آن حذف کنید. با این کار حبوبات را پس از پخت به برنج اضافه نموده و به آن فرصت جا افتادن می دهیم.

آیا می توان آش سبزی را با سبزی خشک تهیه کرد؟

اگرچه پخت آش سبزی با سبزی تازه می تواند طعم و عطر سبزی را بهتر در خود نگه دارد اما پخت آش سبزی با سبزی خشک نیز امکان پذیر است. همان طور که در این دستور پخت نیز به آن اشاره شد، در صورتی که به هر علتی به سبزی تازه دسترسی ندارید می توانید سبزی خشک را با آن جایگزین کنید.

چطور می توانیم آش سبزی کشدار داشته باشیم؟

طبق مواردی که در طرز تهیه آش شیرازی کشدار نیز به آن اشاره شده، له کردن گوشت به قدر کافی و هم زدن آش به طور مرتب در حین پخت آن به کشدارتر شدن آش سبزی شما یاری می نماید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 29 مهر 1402 بروزرسانی: 29 مهر 1402 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1603

به "طرز تهیه آش سبزی ساده و خوشمزه با طعم عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش سبزی ساده و خوشمزه با طعم عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید