شایع ترین نوع سرطان ها در خراسان شمالی

به گزارش مجله صادق ویلا، رئیس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سرطان معده در مردان و پستان در زنان جزو شایع ترین سرطان ها در خراسان شمالی است.

شایع ترین نوع سرطان ها در خراسان شمالی

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس، هادی محمددوست اظهار کرد: بهبود روش های تشخیصی و درمانی، یافتن موارد بیشتر سرطان در مراحل زودرس تر، تغییرات زیست محیطی و عادات زندگی و غذایی از دلایل شیوع بالای ابتلا به سرطان به شمار می رود.

عضو هیات علمی، پزشک فوق تخصص و رییس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی استفاده بیش ازحد و نامناسب سموم و آفات در پرورش گیاهان، میوه ها و ... را در بروز سرطان مؤثر دانست و مطرح کرد: پرهیز از مصرف زیاد فست فودها و غذاهای آماده، استفاده از نور آفتاب، ورزش و تحرک کافی و ... به پیشگیری های اولیه و کشف و ریشه کن کردن زودرس سرطان به پیشگیری های ثانویه موسوم است.

وی ادامه داد: حدود 5 تا 10 درصد سرطان ها منشأ ژنتیکی ارثی دارد. خراسان شمالی ازنظر شیوع سرطان مشابه دیگر مناطق کشور است، به جز موارد بروز بالاتر سرطان معده و مری که با آنالیز ها و مطالعات صورت گرفته به دلیل موقعیت جغرافیایی استان می باشد.

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، عضو هیات علمی، پزشک فوق تخصص و رییس بخش انکلوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت:سرطان پستان در بانوان استان شایع است. همچنین اقدامات پیشگیرانه سرطان پستان شامل معاینه و ماموگرافی است که به همه زنان بالای 30 سال توصیه می گردد اما در خصوص سرطان معده هیچ روش غربالگری استانداردی وجود ندارد.

وی از 3 نوع درمان جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی برای مبتلایان به سرطان اطلاع داد و افزود: شیمی درمانی و پرتودرمانی به شکل عمده برای مبتلایان به سرطان در مرکز استان انجام می گردد، اما بعضی از درمان های جراحی سرطان به دلیل نبود تکنیک های لازم در بیمارستان های استان و همچنین نبود نیروهای متخصص موردنیاز، به مشهد یا استان های دیگر ارجاع داده می شوند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 8

به "شایع ترین نوع سرطان ها در خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین نوع سرطان ها در خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید