سالانه چند نفر در ایران بر اثر مسمومیت غذایی می میرند؟

به گزارش مجله صادق ویلا، پژوهشگران با استفاده از داده های سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ وزارت بهداشت در بازه زمانی 1390 تا 1397 میزان مرگ ومیر به دلیل بیماری های منتقله از راه غذا در ایران را آنالیز کردند.

سالانه چند نفر در ایران بر اثر مسمومیت غذایی می میرند؟

به گزارش خبرنگاران، بیماری های منتقله از راه غذا به طیف گسترده ای از بیماری های گفته می گردد که در اثر مصرف محصولات غذایی آلوده به میکروب های بیماری زا، مواد شیمیایی و انگل ها در افراد ایجاد می گردد. علایم مصرف غذای آلوده مثل درد شکم، اسهال و استفراغ، حداقل پس از پنج روز در فرد ظاهر می گردد.

به نظر می رسد به دلیل تغییر سبک زندگی افراد، بیماری های منتقله از راه غذا رو به افزایش است. به همین دلیل پژوهشگران با انجام مطالعه ای میزان مرگ ومیر بیماری های منتقله از راه غذا در ایران را مورد آنالیز قرار دادند.

برای انجام این تحقیق از داده های سامانه نظام ثبت و طبقه بندی علل مرگ وزارت بهداشت در بازه زمانی فروردین 1390 تا سرانجام اسفند 1397 استفاده شد.

بر اساس یافته های این مطالعه بیشترین موارد مرگ بر اثر بیماری های منتقله از راه غذا مربوط به سنین 60 سال و بالاتر و مردان است. بیشتری متوفیان از افراد ساکن مناطق شهری و در فصول گرم بودند.

یافته های این مطالعه حاکی از این است که میزان مرگ ومیر اختصاصی در هر یک میلیون نفر به ترتیب بر اثر ابتلا به باکتری استافیلوکوکوس اورئوس 77 نفر، سالمونلا 8.5 نفر، کلستریدیوم بوتولینوم 8.1 نفر، اشرشیا کلی 7.3 نفر، سایر عوامل بیماری زا 1.8 نفر و شیگلا 0.43 است.

در این مطالعه مرگ ومیر در اثر بیماری های منتقله از راه غذا 10 نفر به ازای هر یک میلیون نفر جمعیت به دست آمده است.

در انجام این مطالعه سعید بکائی، حسام الدین اکبرین، بهناز بیگی و احسان موسی فرخانی؛ پژوهشگران دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی مشهد، با یکدیگر مشارکت داشتند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 935

به "سالانه چند نفر در ایران بر اثر مسمومیت غذایی می میرند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالانه چند نفر در ایران بر اثر مسمومیت غذایی می میرند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید