رئیس سازمان توسعه تجارت: صادرات به چین تا 3 برابر قابل افزایش است
به گزارش مجله صادق ویلا، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پارسال حدود 9 میلیارد دلار صادرات به چین داشتیم که با توجه به ظرفیت های موجود این میزان تا سه برابر یعنی 27 میلیارد دلار قابل افزایش است.
با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، حمید زادبوم با بیان اینکه پارسال نخستین شریک صادراتی و وارداتی ما کشور چین بوده است اضافه نمود: پارسال حدود 10 میلیارد دلار نیز از این کشور واردات داشتیم در حالی که کل حجم کل تجارت ما با جهان 73 میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه برخی کالا های وارداتی چین کالا هایی است که ما سابقه صادرات این کالا ها را داشتیم و داریم.
وی با بیان اینکه چین در سال 2020 حدود 4 و 7 دهم تریلیون دلار مبادلات تجاری داشت اضافه نمود: چند سال است که چین صادر نماینده اول و دومین وارد نماینده جهان است که اگر صادرات و واردات کل کشور های اتحادیه اروپا را به صورت یکجا محاسبه کنیم به این میزان نمی رسد.
آقای زادبوم گفت: چین را به عنوان یک کشور نباید نگاه کرد بلکه باید به عنوان یک قاره و اقتصاد مهم به آن نگاه کرد، زیرا چین یک میلیارد و 400 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 300 میلیون نفر از این جمعیت افراد مرفهی هستند که در سطح مرفهان جهانی قرار دارند ضمن اینکه تقاضا برای کالا های تجاری در این کشور بسیار بالاست و اگر کسی برای کالایی بتواند بازاری در چین پیدا کند تقاضای بسیار بالایی برای وی ایجاد خواهد شد.
آقای زادبوم اضافه نمود: سه سال است که چین نمایشگاه واردات خود را در شهر شانگ های برگزار می نماید که کشور های جهان می توانند احتیاج های وارداتی چین را در آنجا ارائه نمایند.
وی ادامه داد: از آنجا که با چین به عنوان یک اقتصاد عظیم روبرو هستیم باید نوع منافعی را که می توانیم از این اقتصاد به دست آوریم تنظیم کنیم.
آقای زادبوم گفت: بیشتر صادرات ما به چین در سال های اخیر، مواد اولیه پتروشیمی، معدنی و مواد خام بوده است که باید از این فرصت استفاده کنیم و این صادرات را به صادرات با ارزش اضافه نموده بالاتر تبدیل کنیم و حتی سرمایه گذاری ها را در زیرساخت هایی که در آن صادرات خام داریم انجام دهیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سند امضا شده با چین، سندی کلی است که برای اجرایی شدن آن باید در هر بخش تخصصی قرارداد های مربوط به آن امضا گردد اضافه نمود: می توان در حوزه هایی مانند نفت، نیرو، گردشگری، صنعت، معدن، تجارت، انتقال فناوری، بانکی، تأمین اقتصادی و زیرساخت های حمل و نقل می توان قرارداد های توسعه ای با چین منعقد کرد.
آقای زادبوم گفت: چین هم اکنون با 16 کشور و اتحادیه منطقه ای، قرارداد تجارت آزاد دارد که می توانیم از این نوع قرارداد ها استفاده کنیم البته وقتی می گوییم تجارت آزاد به این معنی نیست که در های کشور بر روی ورود و خروج از کشور باز می گردد بلکه قرارداد تجارت آزاد، چهارچوبی است که در یک مهلت زمانی بر اساس منافع لحاظ شده ما و طرف مقابل لحاظ اجرایی می گردد.
وی اضافه نمود: اخیرا در نمایشگاه واردات شانگ های که شرکت های فرش ایرانی هم در آن حضور داشتندبرآورد اولیه نشان می داد نه تنها فرش موجود در بازار ما برای فروش می تواند وارد بازار چین گردد حتی اگر همه فرش های خانه های ایرانی را هم جمع کنیم می تواند در این کشور، بازار داشته باشد
آقای زادبوم گفت: البته برای افزایش تجارت، زیرساخت های حمل و نقل باید توسعه و زیرساخت های تبادلات بانکی باید به صورتی خاص تعریف گردد تا بتوان از این فرصت ها بهره برداری کرد.
وی اضافه نمود: با برخی کشور ها مانند پاکستان، ترکیه و روسیه قرارداد های بازرگانی داریم و با برخی کشور ها ها هم در حال مذاکره هستیم با کشور هایی مانند افغانستان برای برنامه جامع مشترک هم مذاکرات انجام شده است ضمن اینکه به دنبال این هستیم که با کشور های دوست و همسایه هزینه سند های راهبردی امضا کنیم تا برای اقتصاد ما راهگشا باشد.
به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از صدا و سیما، آقای زادبوم ادامه داد: 90 درصد تجارت جهانی در چارچوب موافقت نامه های تجاری، تجارت آزاد و تجارت ترجیحی انجام می گردد که پیش زمینه آن، موافقت نامه هایی مانند سند های راهبردی است.
منبع: خبرگزاری آریا