خبرنگاران خسارت 40 هزار میلیارد ریالی کرونا به کسب و کارهای خراسان رضوی

به گزارش مجله صادق ویلا، مشهد- خبرنگاران- مدیرکل امور مالی و دارایی خراسان رضوی گفت:شیوع بیکاری ناشی از کرونا و تبعات آن طبق برآورد اجرا شده 40 هزار میلیارد ریال به کسب و کارهای استان خسارت وارد نموده است.

خبرنگاران خسارت 40 هزار میلیارد ریالی کرونا به کسب و کارهای خراسان رضوی

حسین امیر رحیمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: برای برآورد دقیق خسارت وارد شده ناشی از کرونا به اقتصاد خراسان رضوی چند شیوه وجود دارد که نخستین آن محاسبه بر مبنای اطلاعات و شواهد موجود از جمله درآمدهای گذشته استان و محاسبه و تشخیص میزان ضرر وارد آمده و ضرر پیش روست.

وی ادامه داد: به دو دلیل ضربه مالی وارد آمده ناشی از کرونا به استان خراسان رضوی از متوسط کشوری بیشتر و گسترده تر است اول گردشگری محور بودن صنایع استان و وجود حدود 50 درصد کل فضای اقامتی کشور در خراسان رضوی است که شامل دو هزار و 500 واحد اقامتی می گردد که حدود دو ماه در پرکارترین زمان سال فعالیتشان متوقف شده بود.

مدیرکل امور مالی و دارایی خراسان رضوی گفت: دومین دلیلی که خراسان رضوی را به استانی که متحمل بالاترین آثار منفی مالی ناشی از شیوع بیماری کرونا می نماید وجود کسب و کارهایی متوسط و کوچک از نظر مقیاس است که اگرچه در صنعت استان فعالند اما دولتی و برخوردار از حمایت های مستقیم دولت و شرکت های دولتی نیستند.

امیر رحیمی اضافه نمود: این بخش از کسب و کارها اگرچه تاثیر فراوانی در اقتصاد استان خراسان رضوی دارند اما به دلیل مقیاس کوچک و متوسطشان خیلی مورد توجه رسانه ای و بازگویی مشکلاتشان قرار نمی گیرند که همین امر موجب می گردد اقتصاد استان ضربه محکمتر و بدتری را در چنین شرایطی تجربه کند.

وی اضافه نمود: بر اساس روش برآورد و تخمین میزان خسارت وارده ناشی از شیوع کرونا به اقتصاد خراسان رضوی، این میزان تا امروز حدود 40 هزار میلیارد ریال برآورد می گردد.

مدیرکل امور مالی و دارایی خراسان رضوی گفت: با توجه به این که در کل کشور معادل 750 هزار میلیارد ریال برای حمایت از بنگاه های آسیب دیده بر اثر کرونا پیش بینی شده با چند معیار از جمله جمعیت، سهم فراوری و یا اشتغال می توان سهم خراسان رضوی را از این مبلغ تخمین زد.

امیررحیمی اضافه نمود: استان خراسان رضوی از نظر جمعیتی بیش از هفت درصد جمعیت کشور را دارد که در صورتی که ملاک توزیع بودجه یاد شده جمعیت باشد سهم این استان از 750 هزار میلیارد ریال معادل حدود 50 هزار میلیارد ریال می گردد اما نکته این است که این روش، شیوه مقایسه صحیحی نیست زیرا پرداخت به خانوار و جمعیت و تامین ضرر معیشتی در قالب بودجه های دیگر در کشور پیش بینی شده و این بودجه فقط برای واحدهای صنعتی و فعال مالی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: در روش منطقی تر برای تخمین میزان خسارت می توان گفت که صنعت خراسان رضوی بر اساس فراوری، میزان اشتغال و تعداد بنگاه های فعال مالی حدود پنج درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و بر این اساس سهم این استان از اعتبار لحاظ شده برای جبران خسارت ناشی از کرونا در کشور پنج درصد و معادل 37 هزار و 500 میلیارد ریال یا همان 40 هزار میلیارد ریال برآورد می گردد.

مدیرکل امور مالی و دارایی خراسان رضوی گفت: به همین دلیل استاندار خراسان رضوی با انجام مکاتباتی خواهان تخصیص این میزان سهم از مبلغ کلی شده است هر چند که شرایط اقتصاد و واحدهای صنعتی در استان از نظر نوع مالکیت نشان می دهد که در استان تا کنون ضربه بیشتری هم وارد آمده است.

امیر رحیمی اضافه نمود: در شرایط موجود موضوع امیدوار کننده این است که به همان دلایل ذکر شده که بر اساس آن اقتصاد خراسان رضوی خسارت بیشتری را از متوسط کشوری طی این دوران تجربه نموده است این شرایط موجب می گردد اقتصاد استان زودتر به چرخه فراوری و مدار بازدهی برگردد.

وی اضافه نمود: بلافاصله بعد از حل مشکل و عادی شدن شرایط با توجه به فراهم بودن زیرساختها برای حمل و نقل مسافر و اقامت و نیز فعال شدن دوباره و با سرعت واحدهای کوچک و رونق آنها پیش بینی می گردد شرایط بهتری را در دوره پساکرونا تجربه کنیم.

مدیرکل امور مالی و دارایی خراسان رضوی گفت: تجربه گذشته در مشهد نشان داده است همواره اقتصاد این کلانشهر در موضوعات اقتصاد ملی مخالف سیکل کلی کشور حرکت می نماید به این معنا که زمانی که اقتصاد ایران دارای شرایط مشکل دار و تحریم است اقتصاد مشهد در حال رونق است که ناشی از پرداختن به موضوعاتی از جمله گردشگری و نیز اتکا به بخش خصوصی و فضای رقابتی ایجاد شده است.

امیر رحیمی اضافه نمود: هدف اصلی پیش بینی 750 هزار میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت وارده آمده در این دوران یکی جلوگیری از بیکاری نیروی انسانی شاغل در واحدهای صنعتی و دیگری جلوگیری از تعطیلی شرکت های مالی در حال فعالیت است.

استان خراسان رضوی دارای 6.4 میلیون نفر جمعیت و بیش از 6 هزار واحد صنعتی است.

بر اساس آخرین آمار رسمی تا به امروز 83 هزار و 505 نفر در ایران به بیماری کرونا مبتلا شده اند. این بیماری تا به امروز جان پنج هزار و 209 را در کشورمان گرفته است.

همچنین تا به امروز 59 هزار و 273 نفر از مبتلایان به کرونا در ایران بهبود یافته اند.

پاندمی کرونا تا به امروز در سطح دنیا دو میلیون و 345 هزار و 326 نفر را بیمار نموده و جان 161 هزار و 191 نفر را در کشورهای مختلف گرفته است.

منبع: ایرنا
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 287

به "خبرنگاران خسارت 40 هزار میلیارد ریالی کرونا به کسب و کارهای خراسان رضوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خسارت 40 هزار میلیارد ریالی کرونا به کسب و کارهای خراسان رضوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید