جلسات محاکمه ترامپ در سنا 21 بهمن شروع می گردد، بایدن:برای استیضاح ترامپ در سنا رای کافی وجود ندارد

به گزارش مجله صادق ویلا، خبرگزاری خبرنگاران-طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب از مجلس نمایندگان به مجلس سنای آمریکا ارجاع شد.

جلسات محاکمه ترامپ در سنا 21 بهمن شروع می گردد، بایدن:برای استیضاح ترامپ در سنا رای کافی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران به نقل از یورونیوز،مجلس نمایندگان روز 13 ژانویه (24 دی) با 232 رای موافق در برابر 197 رای مخالف طرح استیضاح دونالد ترامپ را به دلیل تحریک به شورش تصویب نموده بود. این طرح یک هفته پس از یورش طرفداران رئیس جمهوری وقت ایالات متحده به ساختمان کنگره آمریکا به تصویب رسید. هر چند دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ در این فاصله به انتها رسیده اما مجلس سنا قرار است روز سه شنبه به طور رسمی او را برای فرایند رسیدگی به طرح استیضاح که مشابه محاکمه خواهد بود فرابخواند.

جلسات محاکمه رئیس جمهوری پیشین آمریکا البته قرار است با حضور وکلای او و در غیاب شخص وی از روز 9 فوریه (21 بهمن) شروع گردد. در جریان آنالیز طرح استیضاح در مجلس سنا گروهی از اعضای مجلس نمایندگان که به از آنها به عنوان مدیران استیضاح یاد می گردد برای طرح اتهام رئیس جمهوری پیشین در مجلس سنا حاضر خواهند شد. این گروه از اعضای مجلس نمایندگان در واقع در فرایند محاکمه دونالد ترامپ نقشی مشابه دادستان ها ایفا خواهند کرد.

ریاست جلسات رسیدگی به استیضاح در سنا برعهده چی کسی خواهد بود؟

مطابق متن قانون اساسی ایالات متحده آمریکا ریاست جلسات محاکمه رئیس جمهوری در مجلس سنا برعهده رئیس دیوان عالی خواهد بود. اما با توجه به انتها دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ قرار است ریاست این جلسات را به جای جان رابرتز، رئیس دیوان عالی پاتریک لیهی، رئیس موقت مجلس سنا برعهده بگیرد. کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا بنا به قانون اساسی رئیس مجلس سنا است اما دموکرات ها احتمالا به دلیل فرایند سیاسی و وقت گیر رسیدگی به طرح استیضاح ترجیح داده اند تا ریاست جلسات محاکمه دونالد ترامپ را به پاتریک لیهی، باسابقه ترین سناتور حزب اکثریت (دموکرات) و رئیس موقت مجلس سنا بسپارند.

اعضای مجلس سنا قرار است روز 9 فوریه به عنوان اعضای هیات منصفه در جریان محاکمه دونالد ترامپ سوگند یاد نمایند. دونالد ترامپ در صورت رای موافق 67 سناتور (دو سوم کل اعضای سنا) به اتهام تحریک به شورش متخلف شناخته خواهد شد. دموکرات ها هم اکنون 50 کرسی مجلس سنا را در اختیار دارند و به این ترتیب به همراهی 17 سناتور جمهوریخواه برای محکومیت دونالد ترامپ احتیاج خواهند داشت.

چه شواهدی علیه ترامپ مطرح خواهد شد؟

دونالد ترامپ نه تنها اولین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که دو بار در مجلس سنا محاکمه شده است بلکه اولین رئیس جمهوری این کشور نیز خواهد بود که پس از انتها دوره مسئولیتش در مجلس سنا محاکمه می گردد.

در جریان یورش طرفداران دونالد ترامپ به ساختمان کنگره پنج نفر کشته شدند. انتظار می رود که مدیران استیضاح در جریان جلسات محاکمه دونالد ترامپ سخنان او در جمع طرفدارانش پیش از حمله به ساختمان کنگره را به عنوان مدرکی دال بر نقش او در تحریک به شورش مطرح نمایند. آنها احتمالا به ادعاهای رئیس جمهوری پیشین مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات ریاست جمهوری روز سوم نوامبر (13 آبان) نیز اشاره خواهند کرد.

طرح استیضاح دونالد ترامپ در حالی به مجلس سنا ارجاع شد که جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا روز دوشنبه برای اولین بار به طور علنی از برگزاری جلسات محاکمه دونالد ترامپ دفاع کرد. مشخص روز 9 فوریه به عنوان زمان شروع رسیدگی به طرح استیضاح در مجلس سنا با موافقت رهبران هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه در این مجلس به دست آمد. به این ترتیب وکلای دونالد ترامپ تا آن موقع برای تهیه لایحه دفاعیه او فرصت خواهند داشت و دموکرات ها نیز می توانند صلاحیت تعداد بیشتری از اعضای دولت جو بایدن را در مجلس سنا تائید نمایند.

برای استیضاح ترامپ در سنا رای کافی وجود ندارد

رئیس جمهوری آمریکا گفت که به اعتقاد وی برای محکومیت رئیس جمهوری سابق در پفراینده استیضاح در مجلس سنا، رای کافی وجود ندارد.

به گزارش رویترز، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا گفت که به اعتقاد وی برای محکومیت دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق در پفراینده استیضاح در مجلس سنا، رای کافی وجود ندارد.

وی اضافه نمود که تصور نمی نماید 17 سناتور جمهوری خواه به محکومیت ترامپ رای دهند.

بر اساس این گزارش، در صورتی که تمامی 50 سناتور دموکرات به محکومیت ترامپ رای دهند، 17 عضو حزب جمهوری خواه سنا نیز باید همین رای را بدهند تا محکومیت وی تصویب گردد.

استراتژی پلوسی

پلوسی امیدوار است جلسه استیضاح در سنا، که احتمالا بار دیگر رفتار و منش جنجالی ترامپ را در کنگره به نمایش خواهد گذاشت، توسط رای دهندگان محافظه کار مورد آنالیز و بازنگری مجدد قرار گیرد. شاید آن ها هرچه دموکرات ها می گویند و انجام می دهند را دوست نداشته باشند. شاید آن ها به خانه سیاسی قدیمی خود بازگردند، به خصوص اگر بایدن به سمت مرکزگرایی حرکت کند و یاران جمهوریخواهان شان هم چنان به شبح ترامپ چنگ می زنند. ولی رفتار ترامپ هم در این جلسه بر بر بخشی از آن ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.

از سوی دیگر به نوعی، استراتژی پلوسی به مک کانل و دیگر رهبران جمهوری خواه هم فشار وارد می نماید تا مجبور شوند میان حفظ پایگاه انتخاباتی ترامپ، که متشکل از راست گرایان افراطی و نظریه پردازان توطئه است و در معبد دموکراسی آمریکا اقدام به خشونت و تخریب می نمایند، و کوشش برای بازسازی حزب به عنوان یک چادر سیاسی عظیم که ریگانی های قدیمی می توانستند آن را خانه خود بنامند، انتخاب نمایند

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 7 اسفند 1399 بروزرسانی: 7 اسفند 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 768

به "جلسات محاکمه ترامپ در سنا 21 بهمن شروع می گردد، بایدن:برای استیضاح ترامپ در سنا رای کافی وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جلسات محاکمه ترامپ در سنا 21 بهمن شروع می گردد، بایدن:برای استیضاح ترامپ در سنا رای کافی وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید