جاده های پر خطر قشم؛ نیازمند بازنگری جدی ، اصلاح و استانداردسازی جاده های بوشهر

به گزارش مجله صادق ویلا، 30 سال از تأسیس سازمان منطقه آزاد در جزیره قشم می گذرد و هنوز جاده های فرسوده ای در جزیره وجود دارند که در نزدیک به چهل سال پیش از سوی جهاد سازندگی احداث شده اند.

جاده های پر خطر قشم؛ نیازمند بازنگری جدی ، اصلاح و استانداردسازی جاده های بوشهر

گروه استان های خبرنگاران،یوسف یادگاری، هر چند در دو دهه اخیر جاده های قشم توسعه قابل قبولی یافته و در حال حاضر بسیاری از مسائل با پروژه های اجرایی برطرف شده، اما کماکان قشم از نظر ایمنی ترددی با توجه به خیل قابل توجه گردشگران دار چالش های اساسی و گا هاً مرگبار است.

تصادفات متعدد در جاده های قشم

اخبار مرگ و میر و تلفات جاده ای در قشم همیشه در گوشه و کنار جزیره به گوش می رسد که متاسفانه در تازهترین اتفاقی مرگباری که رخداده است، در یک تصادف هولناک دو نفر از هموطنان کشته و هشت نیز مجروح شدند، سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در مورد این واقعه که هفتم اسفندماه جاری به وقوع پیوست، اضافه کرد: در تصادف بین سه خودرو در حدفاصل بین روستای کووه ای و شهر درگهان دو نفر از هم وطنان جان باختند و 8 نفر دیگر نیز مجروح شدند.

برطرف نقاط حادثه خیز و استانداردسازی آیتم های مدنظر در این سال ها همیشه مورد مطالبه مردم، شورا ها و دهیاری ها و حتی مسئولان نیز بوده است، که به نظر می آید با توجه به مقدار حوادث و وقایع این امر نیازمند همتی مضاعف است.

30 سال از تأسیس سازمان منطقه آزاد در جزیره قشم می گذرد و هنوز جاده های فرسوده ای در جزیره وجود دارند که در نزدیک به چهل سال پیش از سوی جهاد سازندگی احداث شده اند و جاده هایی نیز هستند که در این مدت حتی یک بار روکش آسفالت نشده است.

جاده فرسوده سوزا به رمکان به عنوان یکی از جاده هایی که در نقاط پرجمعیت جزیره واقع شده است به طول 11 کیلومتر از سوزا به رمکان به عنوان یکی از جاده های مرگبار جزیره شناخته می گردد که 35 سال پیش احداث شده است. این جاده با پل های مخروبه متعدد و پیچ های خطرناک، به علت کم بودن عرض جاده یکی از خطرناک ترین جاده ها به ویژه برای گردشگران ناآشنا به راه های مواصلاتی جزیره محسوب می گردد؛ این جاده از رمکان به روستای زیرانگ نیز با همین شرایط خطرناک امتداد می یابد.

به گفته شورا های محلی، ماهی نیست که یکی دو مورد تصادفات جاده ای منجر به فوت در محور مواصلاتی سوزا - رمکان اتفاق نیافتد؛ به ویژه برای گردشگران که به علت ناآشنایی به این جاده اغلب جان خود را از دست می دهند و قربانیان اصلی این ضعف زیرساختی می شوند.

خواسته مردم ایجاد بزرگراه در جاده پرتردد جنوب به مرکز جزیره است. ناگفته نماند سازمان منطقه آزاد به خصوص در این دوره مدیریتی اقدام به احداث جاده های تازه گردشگری در بعضی نقاط جزیره نموده و این موضوع برای توسعه گردشگری قطعاً حائز اهمیت است، اما سؤال اساسی مردم جزیره این است که مگر توسعه گردشگری از جان جامعه محلی مهم تر است؟

در دولت نهم و دهم طرح احداث بزرگراه خلیج فارس در دستور کار دولت نهاده شد و توانست بخشی از مسائل مواصلاتی جزیره را به خصوص محور قشم - درگهان را مرتفع کند؛ ولی این طرح که قرار بود تا لافت ادامه پیدا کند تا مقصد درگهان، اما متوقف شد.

اصلاح و استانداردسازی محورهای قشم

همانطور که گفته شد، اصلاح و استانداردسازی محور های مواصلاتی قشم به نوعی تبدیل به دغدغه ای روزمره در حوزه عمرانی برای همگان شده است، به عنوان نمونه حسین ناصری نژاد مدیر وقت امور فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم در تیرماه 1399 از اصلاح نقاط حادثه خیر محور لافت به درگهان و لافت به کاوه و بعلاوه اصلاح نقاط حادثه خیر دیگر این محور خبر داده بود.

این مسئول اعلام کرد: اصلاح یا حذف نقاط پر حادثه تاثیر بسزایی در ارتقای ایمنی و کاهش حوادث ترافیکی دارد که سعی می گردد این امر به صورت علمی و مبتنی بر اصول جهانی و متناسب با اقلیم و شرایط این منطقه انجام گردد.

حال امید است با توجه به حساسیت و خطرناک بودن نقاط حادثه خیز و غیر استاندارد بودن جاده های سطح جزیره، جاده های قشم نیز که گویا از تبعات مدیریت موازی و چندوجهی که یکی از چالش های مدیریتی جزیره با توجه به فعالیت سازمان منطقه آزاد است، مصون نمانده اند، با توجه به فرارسیدن نوروز به سمت هر چه استانداردتر شدن پیش بروند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 تیر 1401 بروزرسانی: 21 تیر 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1397

به "جاده های پر خطر قشم؛ نیازمند بازنگری جدی ، اصلاح و استانداردسازی جاده های بوشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاده های پر خطر قشم؛ نیازمند بازنگری جدی ، اصلاح و استانداردسازی جاده های بوشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید