آیا چین برای کنترل بازار تراشه به تایوان حمله خواهد نمود؟

به گزارش مجله صادق ویلا، مارتِین راسر (Martijn Rasser)، از کارشناسان یک شرکت خصوصی امنیتی ایالات متحده آمریکا معتقد است این احتمال وجود دارد که کشورها طی سال های آینده برای کنترل بازار تراشه با یکدیگر به جنگ بپردازند و با توجه به شرایط موجود، اصلا بعید نیست چین برای به دست آوردن این هدف با تایوان وارد جنگ گردد.

آیا چین برای کنترل بازار تراشه به تایوان حمله خواهد نمود؟

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

همان طور که می دانید، فعلا شرایط نیمه هادی اصلا ثبات ندارد و مسائل زیادی هم در این بخش، شرکت های سازنده سخت افزار را تهدید می نماید. تایوان به عنوان بزرگترین قطب فراوریکننده تراشه در جهان که در ساخت تراشه از فناوری های فوق العاده پیشرفته ای هم استفاده می نماید، متأسفانه در حال تبدیل شدن به کشوری است که احتمالا کشورهایی نظیر چین برای کنترل بازار تراشه، حتی فکر جنگ با آن را هم در سر می پرورانند. به گفته مارتین راسر، اگر چین کنترل صنعت نیمه هادی تایوان را بر عهده بگیرد می تواند به بازار تراشه حکومت نموده و به تمام امکانات و تجهیزات پیشرفته که کنترل آن ها از کنترل نفت جهان هم ارزشمندتر است، دسترسی داشته باشد.

راسر می گوید کشوری که بتواند طراحی و فراوری میکروچیپ ها را بر عهده بگیرد، حاکم بلامنازع جهان در قرن 21 خواهد بود. با شناختی هم که از چین داریم، این احتمال وجود دارد که این کشور با آگاهی کامل از اهمیت این موضوع، فکر تصاحب و کنترل صنعت نیمه هادی تایوان را در سر داشته باشد. اینکه می گوییم این موضوع بسیار حائز اهمیت است به این خاطر است که اگر به سرنوشت هواوی نگاهی بیندازید، متوجه خواهید شد که اگر تراشه به یک شرکت سازنده سخت افزار ارسال نگردد، حتی باعث نابودی آن خواهد شد. چرا که صنعت نیمه هادی تقریبا در تمامی بخش های زندگی مدرن ما و در هر چیزی که ما برای برقراری ارتباط در یک جامعه از آن استفاده می کنیم وجود دارد.

ماه مه سال گذشته بود که آمریکا گفت شرکت های سازنده تراشه نظیر TSMC که مقر آن در تایوان بنا شده، برای ارسال تراشه به هواوی احتیاج به دریافت مجوز از سازمان بازرگانی ایالات متحده دارند. این تحریم حتی شامل تراشه هایی که خود هواوی طراحی می کرد نیز می گردد. هواوی توانسته بود تا حدودی با تحریم سنگین نرم افزاری گوگل کنار بیاید اما از وقتی که تحریم تراشه هم اضافه شد، شاهد این بودیم که میزان فروش گوشی های این شرکت حتی تا 70 درصد هم افت داشته (در سه ماه نخست سال جاری).

ماه گذشته بود که فرمانده ارشد نظامی آمریکا در منطقه اقیانوس آرام این احتمال را عنوان نمود که شاید چین در شش سال آینده به تایوان حمله کند. اگر این اتفاق رخ دهد، به نظر می رسد دولت بایدن باید برای حفظ فناوری های خود ایالات متحده هم که شده با تایوان در این نبرد سخت همکاری کند تا هرگونه تنش با چین در نهایت به سود این دو کشور و نه چین به انتها برسد. بزرگترین شرکت فراوری تراشه در جهان یعنی TSMC که مقر آن در تایوان بنا شده، از فناوری آمریکا در ساخت تراشه استفاده می نماید و شرکت آمریکایی اپل هم بزرگترین مشتری آن است، دلیل اصلی وقوع این نزاع احتمالی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری فاکس نیوز، چین طی روزهای اخیر، جنگنده ها و بمب افکن های دور-برد خود را بر فراز آسمان تایوان به پرواز درآورده. جای تعجبی ندارد کشوری مثل چین که می داند 70 درصد نیمه هادی جهان در کشور تایوان فراوری می گردد، فکری غیر از حمله به آن را در سر داشته باشد. دولت آمریکا نگران است اگر چین بتواند کنترل این صنعت را بر عهده بگیرد، به توانایی های نظامی غیرقابل مهاری دست پیدا کند و به خطری فوق العاده جدی برای سایر کشورها تبدیل گردد.

دو هفته پیش بود که دولت بایدن در راستای جلوگیری از فروش تراشه به چین، 7 شرکت طرف قرارداد با TSMC را در لیست سیاه قرار داد تا بدین ترتیب این کشور نتواند از تراشه های پیشرفته در ساخت سلاح استفاده کند. در حال حاضر بزرگترین و پیشرفته ترین شرکت سازنده تراشه در خود چین یعنی SMIC، چندین نسل از فناوری 5 نانومتری TSMC و سامسونگ عقب تر است و به همین خاطر چین برای آنچه که در سر دارد، قطعا احتیاج دارد به TSMC و فناوری های این شرکت دسترسی داشته باشد.

البته شرکت SMIC بعد از تحریم های سخت افزاری علیه هواوی و چین، کوشش خود را برای خرید تجهیزات پیشرفته لیتوگرافی چندین برابر کرد تا بتواند تراشه هایی کوچک تر و کم مصرف تر فراوری کند اما تا به این لحظه این هدف سخت دست نیافتنی بوده. به همین خاطر این احتمال روز به روز شانس بیشتری برای به حقیقت پیوستن پیدا می نماید که چین به تایوان حمله کند. حتی راسر هم این احتمال را رد نکرد و در صحبت های خود گفت: کوشش های چین برای دست یابی به این فناوری ها ناکام بوده به همین خاطر می توان به راحتی این احتمال را داد که پکن، ریسک حمله به تایوان و کنترل صنعت نیمه هادی این کشور را به جان بخرد.

سناتور تامی تابرول هم طی یک بیانیه ای تا حدودی تهدید آمیز گفت: تایوان نه تنها به خاطر مردمش، بلکه به خاطر سیاست دموکراتی که دارد مورد توجه قرار گرفته. جهان آزاد باید خود را نگران نقش حیاتی که صنعت نیمه هادی در زندگی ایفا می نماید بداند. چین اگر تصور می نماید می تواند به تایوان تعرض کند قطعا اشتباه نموده است.

با در نظر دریافت همه این ها، احتمال اینکه چین برای کنترل شرایط نابه سامان موجود با آمریکا مذاکره کند بسیار کمتر از این است که بخواهد با تایوان وارد جنگ گردد. چرا که به نظر می رسد حتی اگر مذاکره ای هم صورت بگیرد، در نهایت نتیجه ای در پی نخواهد داشت. آنچه که آمریکا می خواهد، چیزی نیست که چین تمایل به انجام آن داشته باشد و مادامی که شرایط به همین شکل باشد، به نظر می رسد گزینه ای جز حمله به تایوان روی میز چین وجود نخواهد داشت.

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 28 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 28 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 924

به "آیا چین برای کنترل بازار تراشه به تایوان حمله خواهد نمود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا چین برای کنترل بازار تراشه به تایوان حمله خواهد نمود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید