6 راه برای غلبه بر احساس ناامنی و عزت نفس پایین

به گزارش مجله صادق ویلا، اگر با ناامنی های مداوم بزرگ شده اید می دانید که غلبه بر آن می تواند چه رنج شدیدی باشد. می توانیم به ناامنی های مان به مثابه سنگ هایی در مغز فکر می کنیم. در حالی که همه چیز هایی که ما را آن طور که هستیم هویت، شخصیت مان، احساسات مان را شکل می دهند مانند ریشه هایی هستند که در اطراف آن سنگ ها رشد می نمایند. در بعضی مواقع، سنگ ها به قدری در ریشه ها در هم می پیچند که به آن شکل داده و آن را را تعیین می نمایند به طوری که احساس می کنیم به قدری عمیق در ریشه ها فرو رفته اند که هرگز حذف نمی شوند.

6 راه برای غلبه بر احساس ناامنی و عزت نفس پایین

به گزارش خبرنگاران، احساس ناامنی هر مقدار نیز ناامید کننده باشد بخشی طبیعی از انسان بودن است و طبیعی به نظر می رسد که احساس کنیم قدرتمندتر و مهم تر از ویژگی های مثبت ما هستند. لیز کلی روان درمانگر می گوید:مغز ما به طور طبیعی به گونه ای تنظیم شده که به مسائل منفی بیش از مسائل مثبت توجه کند. برای انسان های اولیه به جای لذت بردن از رنگین کمان یا پروانه این موضوع مهم تر بود که بدانند ببری انسان خوار در آن گوشه است یا خیر. با این وجود، در دنیای مدرن توجه بیش از حد به افکار منفی ما می تواند مانع شادی، بهره وری و توانایی مان در برقراری ارتباط با دیگران گردد.

افکار منفی ما اغلب درباره خود و احساس مان نسبت به زندگی، هویت و دستاورد های مان هستند. زمانی که خود را با دیگران مقایسه می کنیم احتمالا احساس کمبود می کنیم که خود باعث ایجاد احساس ناامنی می گردد. البته رسانه های اجتماعی به احساس ناامنی دامن می زنند. بعضی از موارد احساس ناامنی را می توان در دوران کودکی جستجو کرد.

هازل ناوارو درمانگر می گوید که افراد کمال گرا به طور خاص در برابر احساس ناامنی آسیب پذیرتر هستند.

او می افزاید: آنان ممکن است به طور طبیعی در بعضی زمینه ها استعداد داشته باشند با این وجود، انتظار دارند در همه زمینه ها شگفت انگیز باشند. عزت نفس آنان وقتی متوجه می شوند که در همه چیز شگفت انگیز نیستند کاهش می یابد.

بسیاری از ما به قدری با حس ناامنی های خود زندگی نموده ایم که احساس می کنیم بخشی از ما هستند. با این وجود، ناامنی هر مقدار که عمیق تر به نظر برسد به همان مقدار راه هایی برای غلبه بر آن و زندگی بازتر و مطمئن تر وجود دارد.

چگونه بر ناامنی و عزت نفس پایین خود غلبه کنیم؟

ناامنی در نهایت احساس خوب نبودن است. این موضوع باعث می گردد که احساس کنیم از سوی دیگران پذیرفته نمی شویم و به اهداف خود نمی رسیم.

گاهی اوقات ناامنی ها ریشه در حقیقت دارند و احتیاج است آن را بپذیریم. برای مثال، اگر در خصوص قد خود نامطمئن هستید احتمالا فایده ای ندارد که در کل زندگی خود با این واقعیت مبارزه کنید. بخش سخت جدا کردن حقایق (من کوتاه هستم) از داستانی است که فکر شما حول محور آن می چرخد (من کوتاه هستم به این معنی که مردم هرگز من را در محل کار یا در روابط جدی نمی پذیرند). این شرایط بستگی به آن دارد که ناامنی های خود را واضح تر ببینید و به وسیله شفقت و پذیرش خود قدرت آن را کاهش دهید.

غلبه بر ناامنی های عمیق یک فرآیند یک شبه نیست، اما کار هایی وجود دارد که می توانید برای بهبود عزت نفس خود انجام دهید. به گفته درمانگران باید کار را از اینجا شروع کرد:

1- اگر در مارپیچی از افکار منفی هستید چند نفس عمیق بکشید وقتی خود را گرفتار خود انتقادی می کنید صبر نموده و نفس بکشید سعی کنید دم را برای پنج ثانیه انجام دهید پنج ثانیه نگه دارید و سپس به مدت پنج ثانیه بازدم کنید. این الگو تفکر منفی شما را در هم می شکند و در عین حال اضطراب شما را کاهش می دهد.

2- با کنجکاوی به ناامنی خود نزدیک شوید. هنگامی که احساس آرامش کردید از خود بپرسید چه چیزی باعث ناامنی شما شده است. به خود اجازه دهید تا به احساسات خاصی که ایجاد می گردد و آن چه ممکن است تشدید کننده آن بوده باشد توجه کنید. شاید در شبکه های اجتماعی عکس فردی را دیدید که کامل به نظر می رسید و شما احساس کردید که به مقدار کافی خوب نیستید و غمگین یا مضطرب شدید. در آن لحظه می توانید به خود یادآوری کنید که منحصر به فرد و شایسته هستید و شاید رسانه های اجتماعی در آن لحظه به شما خدمات خوبی ارائه نمی دهند. سپس می توانید انتخاب کنید که از برنامه خارج شوید و گوشی تلفن همراه خود را کنار بگذارید. هم چنین می توانید حساب هایی را که به شما احساس ناامنی می دهند دنبال نکنید. هم چنین می توانید زمان برنامه هایی که باعث می شوند اعتماد به نفس کم تری داشته باشید را محدود نموده و یا آن را بی صدا کنید.

3- منتقد درونی خود را به طور مستقیم مورد خطاب قرار دهید. می توانید با تظاهر به این که صدای انتقادی شما فردی است که می توانید به طور مستقیم با او صحبت کنید ناامنی تان را بیرونی کنید. از خودگویی مثبت برای گفتن جملاتی مانند من برترین کار را انجام می دهم، من کافی هستم یا ارزش من به بهره وری من بستگی ندارد بهره ببرید. می توانید برای منتقد درونی خود نامی خنده دار انتخاب کنید تا به آن یاری کند متوجه گردد که افکار واقعیت نیستند.

4- از افکار منفی فاصله بگیرید. مغز ما می تواند به همه چیز فکر کند، اما این بدان معنا نیست که همه آن چیز ها درست هستند. این یک ترفند ساده است که باعث می گردد به خود یادآوری کنیم که یک فکر تنها یک فکر است نه قوی تر از هر فکر دیگری. به سادگی بگویید:من به این فکر می کنم که. پیش از آن که فکری منفی را به فکر خود راه دهید (من یک شکست خورده هستم) آن را با عبارت تازه (من فکر می کنم که شکست خورده ام) مقایسه کنید و توجه کنید که تا چه مقدار به هر یک از آن دو واکنش متفاوتی نشان می دهید.

5- بعضی از چیز های مورد علاقه تان در خصوص خود را شناسایی کنید. هم چنین، مهربانی به خود را در پرورش دهید. تمرین مهربانی و شفقت به خود و تایید کردن خود می تواند به ما یاری کند تا احساس بهتری نسبت به خود و آن چه به دیگران ارائه می دهیم داشته باشیم. مهربانی به خود نه به معنای دلسوزی بلکه درباره مهربان بودن و درک خود است.

6- درباره ناامنی های خود بنویسید. صحبت کردن با دیگران در خصوص ناامنی های خود می تواند مفید باشد، اما انجام این کار ممکن است ترسناک باشد. این در حالی است که فرد با نوشتن در خصوص احساس ناامنی خود احساس امنیت بیش تری می نماید.

منبع: Popsugar.co.uk

منبع: فرارو
انتشار: 23 تیر 1401 بروزرسانی: 23 تیر 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1399

به "6 راه برای غلبه بر احساس ناامنی و عزت نفس پایین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 راه برای غلبه بر احساس ناامنی و عزت نفس پایین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید