9 راه برای کنار آمدن با تنهایی، آن هم در زمان هایی مثل نوروز که تنها بودن بیشتر آزاردهنده می گردد

به گزارش مجله صادق ویلا، تقریباً همه هر از گاهی تنهایی را تجربه می نمایند. این احساس می تواند به ویژه در تعطیلات، مثل همین تعطیلان نوروز خودمان، اعیاد و مناسبت های خاص و زمان استرس شدید قابل توجه باشد.

9 راه برای کنار آمدن با تنهایی، آن هم در زمان هایی مثل نوروز که تنها بودن بیشتر آزاردهنده می گردد

تعداد بزرگسالانی که در ایالات متحده که احساس تنهایی می نمایند بسیار زیاد است - در نظرسنجی ژانویه 2020 از 10 هزار بزرگسالکه به وسیله Cigna اجرا شده بود، حدود 61٪ از افراد مورد آنالیز گفتند که احساس تنهایی می نمایند. با این حال، مردم اغلب در خصوص احساس تنهایی صحبت نمی نمایند و نمی دانند که با این احساسات چه نمایند.

به غیر از دردناک بودن عاطفی، تنهایی می تواند از راه های مختلفی بر افراد تأثیر بگذارد:

افسردگی:

یک مطالعه در سال 2021 که در Lancet Psychiatry منتشر شد، ارتباط بین تنهایی و علائم افسردگی را در گروهی از بزرگسالان 50 سال و بالاتر نشان داد. تحقیقات بعلاوه نشان می دهد که تنهایی و افسردگی ممکن است از یکدیگر تاثیر پذیرفته و باعث تدوام هم شوند.

سلامت جسمانی:

چندین مطالعه استرس عاطفی را با کاهش سطح ایمنی مرتبط نموده اند. تحقیق دیگری تنهایی و افسردگی را با سلامتی و رفاه ضعیف تر مرتبط می نماید. بنابراین، افرادی که تنهایی را تجربه می نمایند، مستعد ابتلا به انواع مسائل سلامتی هستند.

درد فیزیکی:

تحقیقات نشان می دهد که مناطقی از مغز که با طرد اجتماعی سروکار دارند، همان مناطقی هستند که درد فیزیکی را پردازش می نمایند. این یافته می تواند توضیحی علمی برای مسئله رومانتیک قلب شکسته باشد.

اما اگر احساس تنهایی می کنید، راه های مقابله یا تعدیل و کاهش آن هم وجود دارد. در زیر 9 استراتژی برای نحوه مقابله با تنهایی آورده شده است.

1- به یک کلاس آموزشی یا باشگاه بپیوندید

خواه یک کلاس هنر بپیوندید یاکلاس ورزشی یا باشگاه کتاب، این اقدام شما را در تماس با گروهی از افرادی قرار می دهد که حداقل یکی از علایق شما را با هم دارند. کتابخانه محلی یا کالج محلی خود و بعلاوه پارک های شهر و بخش های تفریحی را آنالیز کنید تا ببینید چه چیزی در دسترس است.

پیوستن به یک کلاس آموزشی یا باشگاه بعلاوه می تواند حس تعلق به یک گروه را در شما ایجاد کند. همین می تواند خلاقیت را تحریک کند و بهانه ای برای امید و انتظار در شما ایجاد کند.

2- داوطلب کاری شوید

داوطلب شدن برای هدفی که به آن اعتقاد دارید می تواند مزایایی مشابه شرکت در کلاس یا پیوستن به یک باشگاه داشته باشد، چیزهایی مثل دیدار با دیگران، عضویت در یک گروه و ایجاد تجربیات نو.

این کار بعلاوه مزین بزرگی مانند حس مثبت نوع دوستی و ایجاد معنای بیشتری در زندگی را برای شما در بر خواهد داشت.

این کار علاوه بر کاهش تنهایی، شادی و رضایت بیشتری از زندگی را به همراه می آورد. علاوه بر این، یاری به کسانی که از نظر اقتصادی پایین تر از شما هستند، می تواند به شما یاری کند تا نسبت به آنچه در زندگی خود دارید احساس قدردانی عمیق تری پیدا کنید.

3- پشتیبانی آنلاین پیدا کنید

از آنجایی که تنهایی یک موضوع تا حدودی گسترده است، افراد زیادی در اینترنت وجود دارند که درست مثل شما تنها هستند و نیازمند برقراری ارتباط هستند.

با پیوستن به گروه های اینترنتی که علایق مشابه شما دارند، می توانید از تنهایی به درآیید.

حتی می توانید آنالیز کنید که آیا اپلیکیشن های مورد استفاده شما، مانند برنامه های تناسب اندام یا ورزشی، یک بخش اجتماعی یا صفحه بحث برای پیوستن دارند یا خیر.

البته شما باید مراقب باشید که چه کسانی را به وسیله اینترنت دیدار می کنید (و بدیهی است که اطلاعات شخصی مانند شماره حساب بانکی خود را در اختیار دیگران قرار ندهید)، اما می توانید در بین افرادی که به صورت آنلاین پیدا خواهید کرد، پشتیبانی واقعی، ارتباط و دوستی پایدار پیدا کنید.

یک نکته احتیاطی: رسانه های اجتماعی به صورت متناقض می توانند احساس تنهایی را هم افزایش دهند و باعث ایجاد FOMO یا ترس از دست دادن fear of missing out شوند، بنابراین اگر آغاز به این احساس کردید حتماً آنالیز ژرف تری انجام دهید.

4- تقویت روابط موجود

احتمالاً از پیش افرادی را در زندگی خود دارید که می توانید حالا کارهایی در جهت شناخت بهتر آنها یا عمیق تر کردن روابط با آنها انجام بدهید. اگر چنین است، چرا بیشتر با دوستان تماس نمی گیرید، بیشتر با آن ها بیرون نمی روید و راه های دیگری برای لذت بردن از روابط موجود و تقویت پیوند ها پیدا نمی کنید؟

اگر در کوشش برای یافتن انگیزه برای ارتباط با عزیزان خود هستید، ممکن است در ابتدا بهتر باشد که روباط را آرام آرام محکم کنید. مثلا ابتدا فقط یک دوست یا یکی از اعضای خانواده را که می توانید تصور کنید با او ارتباط برقرار کنید، پیدا کنید.

5- یک حیوان خانگی قبول کنید

حیوانات خانگی، به ویژه سگ ها و گربه ها، فواید زیادی دارند و پیشگیری از تنهایی یکی از فواید آنهاست. نجات حیوان خانگی مزایای نوع دوستی و همراهی را با هم ترکیب می نماید و از راه های مختلفی با نبرد ما به تنهایی یاری می نماید.

تازه داشتن حیوان خانگی ممکن است به ارتباط شما با دیگران یاری کند - راه رفتن با یک سگ شما را با جامعه دارندگان سگ های دست آموز مرتبط می نماید. داشتن یک سگ بامزهرآهنربایی برای جلب نظر دیگران است. علاوه بر این، حیوانات خانگی عشق بی قید و شرطی به ما می دهند که می تواند مرهم خوبی برای تنهایی باشد.

6- با غریبه ها صحبت کنید، هر چند اندک و محدود

تعامل های حتی کوچک غریبه هایی که با آن ها روبرو می شوید، می تواند مثبت باشد. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که انجام این کار به رفاه اجتماعی و عاطفی ما یاری می نماید. پس دفعه بعد که یک فنجان قهوه می خورید یا همسایه خود را در حال پیاده روی می بینید، با هم صحبت کنید. ممکن است متوجه شوید که بعد از آن احساس شادی بیشتری می کنید.

آیا حین بیرون رفتن مرتب گوشی موبایل خود را چک کنید؟ بهتر است در استفاده زیاد از موبایل تنو نظر کنید.

همان وقتی که شما برای چک کردم مرتب اخبار کنار می گذارید، مانع از ایجاد فرصت های اجتماعی می گردد.

7- خودمراقبتی را تمرین کنید

خودمراقبتی همواره ایده خوبی است. خوردن غذای مغذی، ورزش و خواب کافی در درازمدت احساس بهتری به شما می دهد. چه بهتر که ورزش را به صورت گروهی انجام بدهید.

8- خود را مشغول نگه دارید

حواس خود را از حس منفی تنهایی پرت کنید. آیا تفریح ای دارید که همواره می خواستید به آن بپردازید یا پروژه ای برای بهبود شرایط خانه دارید که در لیست کار هایتان به جای مانده است؟ زمانی را صرف سرمایه گذاری روی خود و علایق خود کنید و فکر خود را در این فرآیند مشغول نگه دارید.

9- به یک درمانگر مراجعه کنید

تحقیقات نشان می دهد که تنهایی و علائم افسردگی می توانند باعث تقویت و تدوام هم شوند، به این معنی که هر چه بیشتر تنها باشید، بیشتر احساس افسردگی می کنید و بالعکس.

گاهی اوقات فقط بیرون رفتن و دیدار با افراد دیگر کافی نیست. ممکن است زمانی که در کنار مردم هستید همچنان احساس تنهایی کنید که در واقع می تواند نشانه افسردگی یا اضطراب اجتماعی باشد. اگر این مورد برای شما صادق است، بهتر است در پی روان درمانی برمی آیید و بعلاوه می توانید نزد روانپزشک بروید تا شما را از نظر افسردگی آنالیز کند.

بعضی از اشکال درمان، به ویژه درمان شناختی رفتاری (CBT)، می تواند به شما یاری کند تا افکار و اعمال خود را تغییر دهید تا تنهایی را بهتر تحمل کنید و حتی از ایجاد آن جلوگیری کنید.

منبع

منبع: یک پزشک
انتشار: 30 خرداد 1401 بروزرسانی: 30 خرداد 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1378

به "9 راه برای کنار آمدن با تنهایی، آن هم در زمان هایی مثل نوروز که تنها بودن بیشتر آزاردهنده می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 راه برای کنار آمدن با تنهایی، آن هم در زمان هایی مثل نوروز که تنها بودن بیشتر آزاردهنده می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید