4 عامل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان

به گزارش مجله صادق ویلا، آبگرمکن های دیواری بوتان از سال ها پیش تأمین کننده آب گرم خانه ها بوده اند. البته یکی از مشکلاتی که کاربران این وسیله ممکن است با آن روبه رو شوند، کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان است.

4 عامل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان

عوامل مختلفی وجود دارد که می توانند باعث این مشکل شوند. مقدار فشار آب گرم در خانه ها معمولاً پایین است و هرچه تعداد طبقات ساختمان بیشتر می گردد، این مشکل نیز شدت پیدا می نماید و همین امر موجب می گردد تا شاهد کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان باشیم.

نکات کلیدی

  • در حالت ایده آل باید 10 تا 15 لیتر آب در یک دقیقه از شیر خارج گردد.
  • برای آنالیز علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان ابتدا باید سرشیر ها و نبود رسوب در آن ها را آنالیز کنید.
  • سپس مبدل موجود در آبگرمکن را کنترل نموده و نسبت به برطرف رسوبات موجود در آن اقدام کنید.
  • در روش دیگر می توان رگلاتور موجود در دیافراگم آبگرمکن را آنالیز نموده و در صورت وجود مشکل، نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کرد.

فشار آب به چه معنا است؟

فشار آب به مقدار سرعت جریان آب در داخل لوله کشی گفته می گردد که از دوش و شیرآلات خارج می گردد. هنگامی که مقدار فشار آب یک ساختمان بالا باشد، سرعت جریان آب در داخل لوله ها نیز زیاد می گردد و زمانی که مقدار فشار آب کاهش پیدا کند، سرعت جریان آب کمتر می گردد.

البته در بعضی از موارد تشخیص کم یا زیاد بودن فشار آب سخت است؛ چراکه پس از استفاده مداوم از مقدار فشار تعیین آب، به آن عادت می کنیم.

سرویس تعمیر آبگرمکن را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • نصب انواع آبگرمکن ها
  • اسیدشویی آبگرمکن
  • تعویض منبع آبگرمکن
  • تعویض مبدل آبگرمکن

تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی با خبرنگاران

سرویس تعمیر آبگرمکن را از کارشناسان کاربلد خبرنگاران بخواهید!

  • نصب انواع آبگرمکن ها
  • اسیدشویی آبگرمکن
  • تعویض منبع آبگرمکن
  • تعویض مبدل آبگرمکن

تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی با خبرنگاران

افرادی که برای اولین بار با سرعت جریان آب شیر روبرو می شوند، به راحتی می توانند مقدار فشار کم یا زیاد آن را تشخیص دهند. بعلاوه می توان از سرعت پر شدن وان حمام به مقدار فشار آب نیز پی برد.

در حالت ایده آل باید 10 تا 15 لیتر آب در یک دقیقه از شیر خارج گردد و چنانچه این مقدار کمتر باشد، فشار آب کم است. در این مطلب تعیینا به علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان می پردازیم و عوامل آن را آنالیز می کنیم.

علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان

در این نوع آبگرمکن ویژگی های تعیینی وجود دارد که می توانند سبب کاهش مقدار فشار آب گرم شوند. البته با تشخیص درست و برطرف به موقع بعضی از این مسائل، می توان مقدار فشار آب را افزایش داد. در مورد علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • در صورتی که روی علمک شیر و شلنگ های آبگرمکن توری وجود داشته باشد، می تواند مانع افزایش فشار آب گرم گردد.
  • اگر روی شیر های پیسوار صافی وجود داشته باشد، باعث کاهش قابل توجه فشار آب گرم خواهد شد.
  • بعلاوه علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری می تواند ناشی از خرابی شیر باشد که در این صورت اگر مغزی شیر را تعویض نموده و مشکل کارتریج آن را برطرف کنید، فشار آب افزایش پیدا می نماید.
  • اگر املاح و جرم آب در داخل آبگرمکن و شیر های خروجی آن رسوب نمایند، علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان می شوند.

شناسایی عوامل مؤثر در کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن

عوامل مختلفی که در کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان مؤثر هستند، در 2 دسته طبقه بندی می شوند.

  • بعضی از این عوامل مربوط به خود آبگرمکن و قطعات داخل آن است.
  • بعضی دیگر نیز مربوط به لوله کشی ساختمان است.

در ادامه به طور جداگانه علت کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری را آنالیز می کنیم.

بیشتر بخوانید: روش های تعمیر آبگرمکن دیواری بوتان

1. کنترل ورودی آب سرد به آبگرمکن

اولین عاملی که برای آنالیز کاهش فشار آب گرم در آبگرمکن باید مورد توجه قرار بگیرد، ورودی آب سرد آن است؛ چراکه در بعضی موارد مواد معدنی موجود در آب و عوامل خارجی سبب ایجاد رسوب در شیر می گردد و مسیر آب سرد را مسدود می نماید.

برای کنترل این موضوع باید شیر تخلیه آبگرمکن را باز کنید و مقدار فشار آب را کنترل کنید . اگر در فشار آب سرد ورودی مسئله ای نبود، یعنی هیچ رسوبی در مسیر ایجاد نشده است .

اما اگر مقدار فشار شیر تخلیه آبگرمکن کم باشد، باید تمام مسیر ها و اتصالات آن که آب در آن وجود دارد، آنالیز گردد و انسداد رسوبی آن برطرف گردد تا احتمال کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان به حداقل برسد.

2. کنترل مبدل برای تأییدیه رسوبات آبگرمکن

آبگرمکن ها دارای یک قطعه کوچک به نام مبدل هستند که قطر بسیار کمی دارد. اگر آب موجود در منطقه ها مختلف دارای مواد معدنی، سختی یا املاح خاصی باشد، در مبدل رسوب می نماید. چنانچه مقدار رسوبات موجود در مبدل آبگرمکن زیاد باشد، آب به خوبی گرم می گردد و فشار چندان زیادی نخواهد داشت.

برای آنالیز وجود رسوبات در آبگرمکن می توانید یک لیوان از آب آن را پر کنید و رنگ آن را آنالیز کنید. رنگ شیری آب نشان دهنده وجود املاح زیاد در آن است که در داخل مبدل رسوب نموده است. (برای مطالعه راهنمای جامع افزایش طول عمر آبگرمکن کلیک کنید.)

محاسبه رایگان هزینه تعمیر آبگرمکن دیواری و زمینی!

3. کنترل فیلتر آبگرمکن راه حل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان

یکی از روش هایی که مانع ایجاد رسوبات در داخل آبگرمکن می گردد، وجود فیلتر است. این فیلتر در قسمت ورودی آب سرد آبگرمکن مانع ورود املاح و رسوبات داخل مبدل می گردد.

توجه داشته باشید که این فیلتر باید 2 یا 3 ماه یک­بار چک شده و رسوبات موجود در روی آن تمیز گردد؛ در نتیجه می توان از کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان جلوگیری کرد.

4. حل مشکل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان با کنترل لوله کشی ساختمان

پس از آنالیز قطعات آبگرمکن باید لوله­ کشی خانه را کنترل کنیم. معمولاً برای لوله های ساختمان از آهن و گالوانیزه استفاده می گردد.

در نتیجه لوله ها در درازمدت دچار خوردگی و زنگ­ زدگی می شوند­؛ چراکه لوله های آب گرم داغ هستند و شرایط زنگ­ زدگی لوله ها را فراهم می نماید.

با گذشت زمان تکه های جداشده از لوله در مسیر جریان آب قرار می گیرند و مانع از عبور جریان آب می گردد. در نهایت فشار آب کل ساختمان، به خصوص در طبقات بالاتر دچار اشکال می شوند.

بیشتر بخوانید: انواع ارورهای پکیج بوتان و دلایل بروز آن

راه های تنظیم و افزایش فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان

پس از این که با دلایل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان آشنا شدید، باید روش هایی را برای افزایش فشار آب آبگرمکن دیواری به کار بگیرید.

  1. در ابتدا بهتر است زمانی­ که آبگرمکن روشن است آب سرد را ببندید. بعلاوه می توانید رسوب زدایی انجام دهید تا از این طریق مقدار فشار آب افزایش پیدا کند.
  2. یکی دیگر از راه حل های مؤثر برای افزایش فشار آب گرم، استفاده از لوله های پلیمری و پنج لایه برای سیستم لوله کشی آب ساختمان است که مانع رسوب فلزات زنگ زده در مسیر جریان آب می گردد.
  3. در صورتی که ورودی آب سرد آبگرمکن دارای فیلتر باشد، باید آن را به صورت منظم آنالیز و تعویض کرد.
  4. برای افزایش مقدار سرعت جریان آب گرم در آبگرمکن می توان از پمپ مخصوص استفاده نمود. اما باید در نظر داشت که مشکل انفجاری روشن شدن آبگرمکن دیواری بوتان به وجود نیاید.
  5. اگر در منطقه زندگی شما فشار آب کم باشد، استفاده از آبگرمکن دیواری اشتباه است و باید آن را تعویض کرد.

نحوه رسوب گیری آبگرمکن دیواری بوتان برای افزایش فشار آب گرم

یکی از روش هایی که به تنظیم فشار آب آبگرمکن دیواری بوتان یاری می نماید، رسوب گیری آن است. انسداد و گرفتگی مجاری در بیشتر مواقع موجب کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری بوتان می گردد.

برای انجام جرم گیری آبگرمکن به توضیح زیر است:

  • ابتدا باید لوله را از دیوار جدا کنید و ولوم آن را به طرف خودتان بکشید.
  • سپس ولوم را بیرون بیاورید و قاب آن را از قاب اصلی جدا کنید.
  • پیچ های موجود در ولوم به وسیله پیچ گوشتی باز می شوند.
  • قاب اصلی را به طرف بالا بکشید تا به طور کامل از جای خود خارج گردد.
  • سپس شلنگ گاز را جدا نموده و لوله مسی را به وسیله یک آچار باز کنید.
  • سپس شیر اتصال آب گرم و سرد را نیز باز کنید.
  • بعد از آن پیچ های مشعل آبگرمکن را باز و آن را جدا کنید.
  • آبگرمکن را برگردانید و درون سوراخ های آن اسید یا جوهرنمک بریزید.
  • پس از 3 ساعت دوره های آبگرمکن را خالی کنید و درون شماره 13 آبگرمکن را با فشار آب بشویید.
  • سپاس اتصالات بازشده را به ترتیب ببندید و مجدداً به دیوار نصب کنید.

    البته این کار نباید زیاد تکرار گردد؛ چراکه اسیدشویی و جرم گیری زیاد باعث خوردگی لوله های آبگرمکن می گردد.

  • پس از انجام این فرایند کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

برای مطالعه بیشتر در مورد آموزش رسوب زدایی انواع آبگرمکن دیواری کلیک کنید.

تعمیرات انواع آبگرمکن زمینی و دیواری با تیم خبرنگاران

نتیجه گیری

آبگرمکن های دیواری به دلایل مختلفی مثل کم جا بودن، کاربرد زیادی دارند. این سیستم های گرمایشی همچون سایر لوازم خانگی پس از مدتی ممکن است به انجام تعمیرات احتیاج داشته باشند.

علت های این مشکل فرق دارد و عوامل مختلفی در کاهش فشار آب گرم نقش دارد. به وسیله روش های گفته شده مقدار فشار آب سیستم گرمایشی خودتان را کنترل کنید و در صورت فشار کم، نسبت به برطرف این مشکل اقدام کنید. پس از برطرف مسائل موجود می توانید فشار آب مناسبی را در منزل داشته باشید.

کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان از شایع ترین مسائل این وسیله است. شما می توانید به وسیله ثبت سفارش در خبرنگاران از خدمات تضمینی تعمیر و سرویس آبگرمکن بوتان در محل با قیمت مناسب بهره مند شوید.

سوالات متداول

چرا فشار آب گرم آبگرمکن کم است؟

این مشکل دلایل مختلفی دارد. وجود رسوب در آب سرد ورودی به آبگرمکن، وجود انسداد در داخل مبدل، مسدود شدن اتصالات سیستم لوله کشی منزل و... از دلایل اصلی کاهش فشار آب گرم به شمار می رود.

آیا اسیدشویی آبگرمکن بوتان کاربردی است؟

زمانی که آب گرمکن به علت وجود رسوبات مختلف دچار گرفتگی شده باشد و مانع افزایش فشار آب گرم گردد، اسیدشویی و جرم گیری آن یک روش کاربردی خواهد بود .

البته تکرار زیاد این کار می تواند سبب ایجاد خوردگی و زنگ زدگی در آبگرمکن بوتان گردد.

چطور می توان فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان را افزایش داد؟

به وسیله برطرف مسائل موجود می توان فشار آب را تنظیم کرد و بعلاوه می توان یک پمپ آب در آبگرمکن نصب کرد تا مقدار فشار آب را چندین برابر کند.

منبع: آچاره
انتشار: 28 آبان 1401 بروزرسانی: 28 آبان 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1474

به "4 عامل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4 عامل کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری بوتان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید