واکسیناسیون بچه ها؛ از درد تا ایمنی

به گزارش مجله صادق ویلا، واکسیناسیون بچه ها عملی است که سالیان سال است بر روی تمامی بچه ها متولد شده و با هدف ایمن ساختن بدن و سیستم ایمنی آن ها در برابر بیماری های خطرناک، کشنده و واگیردار طی یک برنامۀ منظم انجام می گردد. در این مقاله بیشتر با مسئلۀ واکسیناسیون و جزئیات آن آشنا خواهید شد.

واکسیناسیون بچه ها؛ از درد تا ایمنی

واکسیناسیون بچه ها با چه هدفی انجام می گردد؟

واکسیناسیون بچه ها برترین راه محافظت از کودک در برابر بسیاری از بیماری های مهلک و خطرناک است. کودک شما برای سلامت کامل باید تمام واکسن های توصیه شدۀ واکسیناسیون بچه ها را دریافت کند. بسته به قوانین واکسیناسیون کشور یا منطقه ای که شما در آن زندگی می کنید، بعضی از واکسن ها ممکن است رایگان باشند و بعضی دارای هزینه.

ممکن است در بعضی مواقع فرزند شما از نظر سلامتی در شرایطی باشد که احتیاج داشته باشد واکسن های بیشتری برای محافظت در برابر عفونت های گوناگون از سازمان واکسیناسیون دریافت کند. اگر وضع مزمن سلامتی کودک شرایط خاصی ایجاد کند، ممکن است لازم باشد بعضی از واکسن های فهرست واکسیناسیون بچه ها را مجدداً دریافت کند و بعضی از واکسن ها هم به او تزریق نگردد. در این زمینه مشورت با پزشک متخصص واکسیناسیون بچه ها در زمینۀ نحوۀ واکسیناسیون لازم است.

آیا فرزند من باید واکسیناسیون بچه ها بیشتری دریافت کند؟

سازمان CPS پیش بینی می نماید که همۀ بچه ها بالای 6 ماهه ممکن است هر سال به آنفولانزا مبتلا شوند و بنابراین واکسیناسیون بچه ها برای بچه ها زیر 5 سال بسیار مهم است و بچه های بزرگ تری هم که مبتلا به بیماری های مزمن هستند در معرض خطرات ناشی از بیماری آنفولانزا هستند و باید خدمات واکسیناسیون بیشتری دریافت نمایند. از آنجایی که بچه ها زیر 6 ماه سن نمی توانند واکسیناسیون بچه ها بزرگ تر را دریافت نمایند، آنتی بادی های آنفولانزا به وسیله مادر و شیر او وارد بدن آن ها خواهد شد.

آیا واکسیناسیون و به خصوص واکسیناسیون بچه ها امن و مورد اعتماد است؟

بله، واکسیناسیون روشی بسیار امن و قابل اعتماد برای محافظت از کودک شما در برابر بیماری های مزمن و آزار دهنده در آینده است. واکسیناسیون بچه ها به ندرت می تواند عوارض خفیفی هم داشته باشد که با گذشت زمان، استراحت و مشورت با پزشک معالج کودک رفع خواهد شد.

واکسیناسیون بچه ها

اگر فرزندتان در زمان واکسیناسیون بچه ها بیمار باشد، چه باید کرد؟

اگر در زمان واکسیناسیون کودک شما بیمار است و هنوز برای دریافت آن واکسن فرصت دارد، می توانید تا نوبت واکسیناسیون بچه ها بعدی و بهبودی او صبر کنید، در غیر این صورت بهتر است با پزشک متخصص بچه ها در این زمینه مشورت کنید.

واکسن های رایج فهرست واکسیناسیون بچه ها کدام است؟

در فهرست واکسیناسیون واکسن های ثابتی وجود دارد که تقریباً تمام بچه ها، به جز در موارد استثنائی، در فواصل زمانی معیّن باید آن ها را دریافت نمایند. این واکسن های واکسیناسیون بچه ها عبارتند از:

1- دپتریا، تتراسن و پروستات (DTPa)

2- پولیو (IPV)

3- روتا ویروس

4- آنفولانزای نوع H هموفیلوس (HiB)

5- پنوموکوک

6- هپاتیت B

7- ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)

8- مورچه، سرخک، سرخجه (MMR)

9- واریسلا

10- واکسن آنفولانزا که هر سال برای بچه ها 6 ماهه به بالا توصیه می گردد.

هرکدام از واکسن های فهرست واکسیناسون بچه ها چه وظیفه ای دارد؟

واکسن DPT واکسن مخصوص واکسیناسیون در برابر فلج اطفال و واکسن Hib مخصوص دیفتری و تتومیت است.

واکسن روتاویروس که در فهرست واکسیناسیون بچه ها واقع شده است، از نوزادان دربرابر روتا ویروس محافظت می نماید که شایع ترین ویروس در اسهال های جدی بچه ها و نوزادان به شمار می آید.

واکسیناسیون پنوموکوک از عفونتی که از استرپتوکوک ناشی می گردد محافظت می نماید که از جملۀ بیماری های ایجاد نمایندۀ آن مننژیت (نوعی عفونت مغزی)، پنومونی و عفونت گوش است.

چهارمین دسته از گروه واکسیناسیون بچه ها واکسن مننژاکوک است که در برابر بیماری هایی مقاومت می نماید که به وسیله باکتری های مننژکوک منتقل می شوند. از جملۀ این بیماری ها می توان به مننژیت، سپتی سمی و عفونت جدی خون اشاره نمود که این واکسیناسیون بدن کودک را در برابر همۀ این بیماری ها مقاوم خواهد نمود.

واکسیناسیون بچه ها

واکسن MMR که بدن را در برابر سرخک، اوریون و سرخچه ایمن خواهد نمود.

واکسن واریلا که از بروز عفونت های جدی و ناراحت نماینده جلوگیری خواهد نمود.

واکسن هپاتیت B یکی از مهم ترین واکسن های فهرست واکسیناسیون بچه ها است و با این واکسیناسیون کودک در برابر هپاتیت B که یک عفونت جدی کبدی است محافظت خواهد شد.

واکسن HPV بدن را در برابر انواع ویروس های HPV که منجر به ایجاد سرطان دهانۀ رحم، زگیل های تناسلی و بعضی دیگر از انواع سرطان می گردد، مقاوم خواهد نمود.

آیا بعضی از واکسیناسیون ها و واکسن ها بدن کودک را در مقابل چند بیماری ایمن می نماید؟

بله، همان طور که در قسمت توضیحات واکسن ها هم مشاهده کردید، در بسیاری از موارد کودک شما می تواند واکسن های ترکیبی دریافت کند و یا با دریافت یک واکسن در برابر بیش از یک بیماری ایمن گردد. این مسئله به این معناست که کودک شما با واکسیناسیون کمتر و دریافت واکسن های محدودتری از فهرست واکسیناسیون بچه ها، می تواند در برابر بیماری های بیشتری مقاومت پیدا کند.

چرا واکسیناسیون بچه ها از سنین پایین شروع می گردد؟بچه ها کم سن و سال بسیار بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی هستند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن ها هنوز به صورت کامل شکل نگرفته و قوی نشده است. بنابراین بیماری هایی مثل سرفه یا پنوموکاکی می تواند برای بچه ها کم سن و سال تر بسیار جدی و خطرناک باشد و علت شروع واکسیناسیون بچه ها در سنین پایین تر هم این است که واکسیناسیون بدن آن ها را در برابر این خطرها ایمن خواهد نمود. در واقع واکسیناسیون بچه ها در سنین پایین تر شروع می گردد تا قبل از اینکه بدن کودک در معرض بیماری و عفونت قرار بگیرد، از آن محافظت گردد.

واکسیناسیون بچه ها

اگر واکسیناسیون بچه ها انجام نگردد، خطرناک است؟

بیماری هایی که واکسیناسیون آن برای بچه ها انجام می گردد بسیار جدی و خطرناک و حتی در بعضی مواقع مرگبار هستند. به عنوان مثال بیماری سرخک در صورت عدم واکسیناسیون بچه ها می تواند تا مغز هم پیشروی کند و باعث آسیب مغزی و مرگ بگردد. صرع هم می تواند ناشنوایی های دائمی در پی داشته باشد. فلج اطفال هم در صورت عدم واکسیناسیون موجب فلج شدن دائمی خواهد شد. متأسفانه این بیماری ها هنوز ریشه کن نشده است و در حال حاضر هیچ درمان قطعی ای برای آن ها وجود ندارد و تنها راه شما برای محافظت از کودکتان، واکسیناسیون بچه ها در برابر این بیماری های خطرناک است.

آیا می توان برای کاهش درد بعد از واکسیناسیون به بچه ها مسکّن داد؟

والدین و یا پرستاران باید توجه داشته باشند که پس از گذشت زمان کوتاهی از واکسیناسیون بچه ها به آن ها مسکن هایی مانند ایبوپروفن یا استامینوفن ندهند، زیرا ممکن است اندازه تأثیر واکسن را کاهش دهد یا به طور کلی آن را بی اثر کند. حداقل 6 ساعت بعد از تزریق واکسن کودک نباید هیچ گونه مسکنّی دریافت کند.

در سرانجام به این نکته توجه داشته باشید که واکسیناسیون بچه ها می تواند نسل های آیندۀ آن ها را هم مقاوم و ایمن سازد. بسیاری از واکسن های واکسیناسیون هم به علت از بین رفتن و ریشه کن شدن آن بیماری ها در طول زمان از فهرست واکسیناسیون بچه ها حذف شده است. پس بهتر است واکسیناسیون را امری کاملاً مهم و جدی تلقی کنید.

منبع: www.chi-health.com.sg

منبع: راسخون
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1153

به "واکسیناسیون بچه ها؛ از درد تا ایمنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسیناسیون بچه ها؛ از درد تا ایمنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید