شروع فصل نو آموزش در سایه کرونا، نقش والدین دانش آموزان در آموزش مجازی چیست؟
به گزارش مجله صادق ویلا، گام های علمی دانش آموزان در شرایط کرونایی و آموزش مجازی از امروز شکل می گیرد و در این میان نقش والدین بیش از پیش دارای اهمیت است.
به گزارش خبرنگار ، 18 ماهی از کوچ اجباری دانش آموزان به آموزش مجازی می گذرد و برخی ها از این شرایط و آموزش مجازی رضایت دارند، اما برخی ها هم مشتاقند تا درس و مشق را با آموزش مجازی بگذرانند، اما خیالشان بابت دوری از کرونا و حفظ سلامتی شان راحت باشد.
با وجود این شرایط دو سال تحصیلی در سایه کرونا سپری شد و امسال سومین سال کرونایی در حالی شروع می شود که کلاس اولی های سال گذشته و نوآموزان کلاس اولی امسال آنطور که برنامه ریزی های آموزش و پرورشی ها حکایت می کند، حداقل تا آبان تجربه ای از مدرسه و نشستن پشت میز و نیمکت مدرسه و سپری کردن زنگ تفریح با همکلاسی های های خود را ندارند و به گفته سرپرست آموزش و پرورش هفته ای یکبار حداقل مدرسه می فرایند.
البته این فرصت برای دانش آموزان عشایری و منطقه ها روستایی در مدارس کم جمعیت وجود دارد و نوآموزان منطقه ها شهری و مدارس پرجمعیت همچنان باید سبکی متفاوت از آموزش را در سایه تهدید کرونا شروع کنند.
امسال بر خلاف سال های گذشته جشن شکوفه و غنچه ها برای حضور دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی با حضور بیش از یک میلیون و 600 هزار نوآموز با یک روز تاخیر و در اول مهر شروع شد.
جشنی که شروع سال تحصیلی 1400-1401 را کلید زد و حدود 13- 14 میلیون دانش آموزان دیگر پایه های تحصیلی هم از سومین روز مهر به این گروه می پیوندند تا در نهایت بعد از برآورد های بسیار برای بازگشایی مدارس، دانش آموزان فصل علم و دانش را شروع کنند.
بنابر آنچه علیرضا کمرئی معاون آموزش ماز طریقه گفته است، همه مدارس بالای 300 نفر جمعیت دانش آموزی به تدریج حضوری می شوند و در این شرایط نظارت بیرونی هر دو هفته یکبار از طریق وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علاوه بر آن در گام دوم در نیمه اول آبان مدارس شهری که کمتر از 300 دانش آموز دارند فعالیت حضوری را شروع می کنند و اگر جمعیت کلاس های درس بالای 30 نفر است آن ها را به دو گروه تقسیم می کنند.
در نیمه دوم آبان ماه مدارس بالای 300 نفر دانش آموز بازگشایی حضوری خواهند داشت، مدارس با توجه به آمادگی بهداشتی و امکان فاصله گذاری اجتماعی بازگشایی می شوند و مدیران مدارس فرم خود ارزیابی را تکمیل و در سامانه ثبت می کنند، این فرم از طریق منطقه ها ارزیابی می شود تا تعیین شود مدارس آمادگی لازم را برای بازگشایی دارند یا خیر.
ناصر خیری استاد دانشگاه و روانشناس درباره نحوه آموزش دانش آموزان کلاس اولی و پیش دبستانی با توجه به شرایط کرونایی در گفت وگو با گفت که امروز نوآموزان پیش دبستانی و کلاس اولی آموزش دوران تحصیل و آموزش خود را شروع می کنند که با توجه به شرایط سن و سال آنها همراهی والدین ضرورت دارد.
او ادامه داد: دوره خردسالی از 18 ماهگی تا 6 سالگی است و در این دوره از زندگی والدین باید در فرایند آموزش دانش آموز مشارکت جدی داشته باشند، به ویژه در شرایط کنونی که کرونا باعث شده است تا آموزش مجازی نقش مهمی در فرآیند یادگیری داشته باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه البته با توجه به شرایط زندگی فعلی، بچه ها مسئله ای با کار کردن از طریق گوشی تلفن همراه ندارند، اظهار کرد: در دوره پیش دبستان و حین آموزش، پدر یا مادر به نام راهنما باید در کنار کودک در ساعات آموزش حضور داشته باشند و شریک آموزشی آنها باشند.
خیری درباره آموزش برای دانش آموزان کلاس اولی هم با این تعریف که فرایند همراهی بچه ها از سن 6 تا 12 سالگی متفاوت از دوره سنی قبلی است، اظهار رد: در این دوره پدر یا مادر باید به نام یک همراه همیشگی در ساعات درسی دانش آموزان کنار آنها باشند و به نام یک همکلاسی در فرایند آموزشی کودک را همراهی کنند.
او تاکید کرد: به نام مثال یک اتاق را در خانه به نام کلاس درس در نظرگرفته و شرایط نسبی حاکم بر مدرسه در این اتاق وجود داشته باشد و دانش آموز همراه پدر یا مادر در کلاس های آنلاین شرکت کند در عوض والد بعدی نقش نظارت بر کلاس درس فرضی را ایفا کند.
با وجود این شرایط کرونا آنطور که شواهد فعلی نشان می دهد سایه سنگین کرونا حتی با بازگشایی تدریجی مدارس همچنان بر سر نظام تعلیم و تربیت وجود دارد و آموزش مجازی جزئی از فرایند یادگیری دانش آموزان شده است، بنابراین توجه به راهکارهایی که به کیفیت هرچه بیشتر این نوع یادگیری کمک می کند، ضروری است.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان