خواص گل صد تومنی برای سلامتی

به گزارش مجله صادق ویلا، گل صدتومانی در صنعت داروشناسی کاربرد فراوان داشته و در تهیه چای نیز از آن استفاده می نمایند. با ما همراه باشید تا از فواید و مضرات این گیاه زیبا و دارویی آگاهی بیشتری بدست آوریم.

خواص گل صد تومنی برای سلامتی
گرچه امروزه در کشورهای غربی از گل صد تومانی بیشتر برای زیبایی و تزئین استفاده می گردد اما در گذشته از این گیاه به عنوان یک داروی گیاهی برای درمان مسائل عصبی مثل بیماری صرع استفاده می شده است.نام این گیاه از Paeon گرفته شده که در اساطیر یونان باستان الهه شفابخش نامیده می شده است. این گیاه بیشتر در منطقه ها معتدل و نسبتا سردسیر رشد می نماید و قدمتی 2500 ساله دارد. این گیاه گل هایی به رنگ سفید، صورتی روشن، صورتی تیره، قرمز و زرد دارد که بعضی از مدل های آن معطر می باشد. گل صد تومانی Peony به خانواده Paeoniaceae تعلق دارد و بومی قاره آسیا، جنوب اروپا و نواحی شمال غربی قاره آمریکا می باشد. تعداد گونه های این جنس بین 20 الی 45 عدد تخمین زده می گردد که اکثرا گیاهانی علفی و چند ساله به ارتفاع 0.5 الی 1.5 متر هستند اما بعضی نیز درختچه هایی کوتاه قامت با ارتفاع 3-1.5 می باشند. این گل در زنگ های سفید ، صورتی و قرمز موجود است. طبیعت گل صد تومانی سرد می باشد و گلش سرشار از نیکل، کلسیم، آهن، آنتی اکسیدان ها، فلاونوئید ها، کاتچین، تانن ها و پلی ساکارید ها می باشد. در این مقاله، به معرفی گل صد تومانی و خواص و مضرات آن می پردازیم.

تقویت سیستم ایمنی بدناز آن جایی که دمنوش گل صد تومانی به اندازه فراوانی آنتی اکسیدان دارد، برای کشتن باکتری ها بسیار مفید است بنابراین باکتری های بد در بدن شما زنده نخواهند ماند. خود آنتی اکسیدان ترکیبی است که فرایند اکسیداسیون را مهار می نماید. یکی از علل اکسیداسیون این است که بدن به طور مداوم با اکسیژن تعامل دارد، در حالی که فاقد آنتی اکسیدان است. دمنوش گل صد تومانی میزان زیادی از آنتی اکسیدان ها را برای بدن فراهم می نماید. یکی از اثرات جذب آنتی اکسیدان مرگ و میر باکتری ها و ویروس ها به علت عدم وجود اکسیژن است.

مفید برای قلبآنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی بعلاوه مزایایی برای قلب دارند. کاهش کلسترول بد و پایین آوردن فشار خون در بدن یکی از مزایای این دمنوش است. دمنوش گل صد تومانی سیستم گردش خون شما را بهبود می دهد و از مضراتی که کلسترول برای بدن شما دارد، جلوگیری می نماید. علاوه بر این، دمنوش گل صد تومانی دارای مزایای آنتی اکسیدانی دیگری هم است، از جمله محافظت از شما در برابر لخته شدن خون که می تواند باعث مسائل قلبی و سکته شدید گردد. بنابراین، به شدت توصیه می گردد که روزانه یک فنجان از این دمنوش را بنوشید. این مزایا همان مزایایی هستند که چای سبز هم دارد.

بهبود سلامت کلی بدندو ترکیب اصلی موجود در دمنوش گل صد تومانی، کافئین و تیانین مسئول ایجاد آرامش و انرژی در بدن ما هستند. این دمنوش شامل کافئین است که به آرامی در جریان خون شما وارد شده و تحریک طولانی مدتی را سبب می گردد و به این ترتیب فکر شما را به مدت طولانی فعال نگه می دارد.

چربی سوزی و ساخت عضلهدمنوش گل صد تومانی توانایی از بین بردن چربی اضافی، قوی تر کردن بدن، و ساختن عضله را دارد. این دمنوش می تواند متابولیسم بدن را برای فراوری انرژی بیش تر تحریک کند. و به این ترتیب انرژی شما برای انجام تمرینات ورزشی و سوزاندن چربی اضافی بیش تر خواهد بود.1

استخوان ها را تقویت می نمایدعلاوه بر مزایای آنتی اکسیدانی قید شده در بالا، آنتی اکسیدان های موجود در دمنوش گل صد تومانی در کاهش مسائل التهابی که می توانند سبب بروز بیماری های استخوان مانند ورم مفاصل و آرتروز شوند، بسیار موثر است. مصرف دمنوش گل صد تومانی به طور منظم می تواند استخوان ها را تقویت کند.

سلامتی دهان و دندان را ارتقاء می دهددمنوش گل صد تومانی دارای عناصر گیاهی لازم است که می توانند به بهبود سلامتی دهان یاری نمایند. پلی فنل ها و تانن ها، محتویات دمنوش گل صد تومانی هستند که می توانند از تشکیل پلاک جلوگیری نمایند. ترکیبات فلورایدی موجود در این دمنوش می توانند مانع کرم خوردگی دندان شوند.

از بروز سرطان جلوگیری می نمایددمنوش گل صد تومانی یکی از انواع دمنوش است که می تواند از بروز سرطان به طور طبیعی جلوگیری کند. این تاثیر ناشی از میزان بالای آنتی اکسیدان های موجود در این دمنوش است که می تواند به مبارزه و جلوگیری از سرطان یاری کند. دمنوش گل تومانی چه طور چنین تاثیری دارد؟ درواقع آنتی اکسیدان ها محیطی ایجاد می نمایند که برای سلول های سرطانی مفید نیست، به طوری که این سلول ها تضعیف خواهند شد و در نهایت از کمبود اکسیژن خواهند مرد.

گردش خون را بهبود می دهدمطابق با یک مطالعه که در ماه اوت 2010 ژورنال Die Pharmazie منتشر شد، گل صد تومانی حاوی 18 ترکیب فعال (پایونیفلورین، کاتچین، گالویل پایونیفلورین و پایینو) است که مسئول مهار انعقاد خون یا تجمع پلاکتی هستند. این خاصیت دمنوش گل صد تومانی باعث می گردد که گردش خون بهبود بیابد، و مانع بروز بعضی از بیماری های قلبی- عروقی می گردد.

از سلامت کلیه ها پشتیبانی می نمایدیک مطالعه صورت گرفته بر روی موش ها که در نسخه ماه مارس 2010 از ژورنال Phytomedicine منتشر شد، نشان داد که عصاره ریشه گل صد تومانی اثر آنتی اکسیدانی بر استرس اکسیداتیو ناشی از دیابت در کلیه ها دارد زیرا سوژه ّها کاهش آلبومین ادرار را تجربه کردند (آلبومین ادرار یک شاخص قابل توجه از سلامت نامناسب کلیه ها است) این مطالعه بعلاوه کاهش علائم آسیب کلیوی را نشان داد.

از سلامت کبد پشتیبانی می نمایدمطالعه دیگری نشان می دهد که عصاره گل صد تومانی از بدن در برابر التهاب کبد محافظت می نماید زیرا مانع از استرس اکسیداتیو ناشی از آنتی ژن های شناخته شده به عنوان لیپوپلی ساکارید می گردد. علاوه بر این، گل صد تومانی بعلاوه می تواند برای درمان بعضی از بیماری های کبدی مانند سیروز و هپاتیت استفاده گردد. با این حال، تحقیقات بیش تری برای اثبات مزایای دمنوش ریشه این گیاه مورد احتیاج است.2

فشار خون را پایین می آورد.دمنوش گل صد تومانی خواص رقیق نماینده خون دارد که عملکرد عروق را بهبود می بخشند. این دمنوش فشار خون را کاهش می دهد، سلامت رگ های خونی را بهبود می دهد و با سکته مغزی مبارزه می نماید.

مزایای دیگر دمنوش گل صد تومانی برای سلامتیدمنوش گل صد تومانی بعلاوه از پوست شما در برابر آسیب ناشی از رادیکال های آزاد و استرس محافظت می نماید و همین باعث درخشندگی و بهبود سلامت پوست می گردد.

دمنوش گل صد تومانی به کاهش قند خون و کاهش علائم دیابت یاری می نماید.

دمنوش گل صد تومانی باعث می گردد که انرژی بیش تری داشته باشید زیرا خطراتی را که استرس برای سلامتی دارد، کاهش می دهد.

1کاتچین متعلق به محتوای پلی فنل، در دمنوش گل صد تومانی که سرشار از آنتی اکسیدان است، وجود دارد و گزارش شده که به جلوگیری از سخت شدن رگ ها و از بین بردن مواد سمی از بدن یاری می نماید.

عوارض جانبی دمنوش گل صد تومانیاین دمنوش آن قدری عوارض جانبی ندارد که بخواهیم نگرانی بابت آن داشته باشیم. تنها یک مورد را باید به یاد داشته باشیم و آن این که دمنوش گل صد تومانی حاوی کافئین است. اگر چه بعضی از مردم بر این باورند که این دمنوش پایین ترین سطوح کافئین را دارد، اما در واقع گل صد تومانی سطح کافئین بالایی دارد، یعنی 5٪. سطح بالای کافئین باعث ایجاد استرس در قلب می گردد و می تواند سبب بروز اضطراب و بی خوابی گردد. کافئین در بعضی افراد نیز می تواند سردرد ایجاد کند.

اگرچه دمنوش گل صد تومانی تیانین دارد، ترکیبی که باعث می گردد این دمنوش به شما حس آرامش بدهد، اما باز هم سطح کافئین آن ممکن است برای زنان باردار بیش از حد بالا باشد. بنابراین، قبل از مصرف، اول با پزشک تان مشورت کنید.3

پی نوشت:

1.www.saednews.com

2.www.navayegan.ir

3.www.bazdeh.org

منبع: راسخون
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1177

به "خواص گل صد تومنی برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص گل صد تومنی برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید