معرفی گیاه دارواش و فواید آن

به گزارش مجله صادق ویلا، در کنار زیبایی های ظاهری این گیاه که در کریسمس دیده می گردد، گیاه دارواش صدها سال است که در طب گیاهی نیز مورد استفاده است.

معرفی گیاه دارواش و فواید آن
برای بسیاری از افراد، گیاه دارواش چیزی جز کریسمس را به فکر نمی آورد. اما علاوه بر این که به عنوان تزئینات جشن تعطیلات مورد استفاده قرار می گیرد، آیا می دانستید که گیاه دارواش در طب گیاهی نیز استفاده می گردد و صدها سال است که به کار گرفته می گردد؟ در واقع بیش از یک نوع گیاه دارواش وجود دارد و بیش از 100 گونه دارواش در سراسر دنیا رشد می نمایند. بعضی از این ها معمولا برای اهداف دارویی که دارند، برداشت می شوند.

گونه های گیاه دارواشدارواش امریکایی (Pharadendron flavescen) گونه ای است که در ایالات متحده رشد می نماید و به عنوان تزئین جشن ولنتاین، مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که دارواش اروپایی (Viscum album) گونه ای است که برای قرن ها در طب سنتی گیاهی مورد استفاده قرار می گرفته است. سومین گونه دارواش (Loranthus ferrugineus) کمتر رایج است، اما بعضی از آنها برای درمان فشار خون بالا و بیماری های گوارشی مورد استفاده قرار می گیرد.

گونه های دیگر، از جمله دارواش ژاپنی (Taxillus yadoriki Danser)، به خاطر خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی شان، مشهور هستند.

گیاه دارواش چیست؟گیاه دارواش یکی از اعضاء خانواده Viscaceae است و به عنوان یک گیاه همواره سبز در نظر گرفته شده است. به عنوان یک گیاه انگلی، بر روی درختان چسبیده و از آنها تغذیه می نماید.

این گیاه به خاطر توت ها، برگ ها و ساقه هایش برداشت می گردد. سپس گیاه شناسان برای فراوری عصاره های گیاهی از آن استفاده می نمایند زیرا اثرات فیزیولوژیکی ویژه ای دارند. گیاه اروپایی، نوعی که به عنوان مکمل / دارو استفاده می گردد، بر روی درخت های معمولی مانند سیب، بلوط، کاج و نارون رشد می نماید.

گیاهان دارواش بر روی این درخت ها، خوشه ها یا بوته هایی را تشکیل می دهند و پس از آن به گل های کامل و رسیده تبدیل می شوند و در آخر، به دسته های توت سفید و چسبناکی در ماه های سردتر سال، تبدیل می شوند.

آموزشگاه بین المللی هنر و علوم گیاهی در وب سایت خود اعلام نموده است که ریشه های گیاه دارواش به داخل چوب درختان نفوذ می نمایند و از شیره آنها تغذیه می نماید. یک آفت سنگین با گیاه دارواش می تواند شاخه های گیاه میزبان یا حتی کل گیاه میزبان را از بین ببرد و این یکی از دلایلی است که چرا دارواش عنوان سمی بودن را کسب نموده است.

بعضی از شناخته شده ترین گونه ها عبارتند از: ویسکوم، فورادندرون، آرسو توبیوم، پراکسیلا، لورانتوس، آمیما، تاکسیلوس، سیتاکانتوس و اسکرولا. گیاهان دارواش در سراسر دنیا و در سراسر اروپا، امریکا، آسیا و آفریقا رشد می نمایند و به استرالیا و نیوزیلند توزیع می شوند.

هنگامی که خشک شده و به عصاره تبدیل می گردد، به طور معمول به عنوان یک داروی تزریقی مورد استفاده قرار می گیرد. با این حال، می توان به وسیله دهان و به عنوان کپسول / مکمل و یا به صورت چای / تنتور نیز مورد مصرف قرار بگیرد. مطالعات، انواع مختلفی از این گیاه را از نظر خواص رادیکال های آزاد آنتی اکسیدانی، ضد میکروبی و ضد التهابی شناسایی نموده اند، از جمله:

فلاونوئیدها

آلکالوئیدها

لکتین ها

پلیپپتید ها

آرجینین

پلی ساکاریدها

تانن ها

ترپنوئید ها یا استروئید ها

ترکیبات اسیدی

گلیکوزیدها

اسید گالیک 1

مزیت سلامتیبرای بهبود سلامتی کدام نوع از دارواش بهتر است؟ مرکز ملی بهداشت و سلامت، بیماری هایی که دارواش به درمان آنها یاری نموده است، عبارتند از: تشنج، سردرد، آرتروز و سرطان. برای تایید صحت تاثیرات آن احتیاج به تحقیقات بیشتر است.

برای درمان سرطان مفید استدر بعضی کشورهای اروپایی، این گیاه برای درمان سرطان تجویز می گردد. دلیل کارایی آن برای سرطان این است که طبق مشاهدات آزمایشگاه سلول های سرطانی را از بین می برد.

یکی دیگر از مزایای آن یاری به کاهش اثرات درمان سرطان، شیمی درمانی و پرتو درمانی است. با یاری این گیاه خستگی بیماران در طول درمان شیمی درمانی کم می گردد.

تقویت سیستم قلبی و عروقیدارواش برای تنظیم فشار خون بالا و دستگاه گوارشی کاربرد دارد. بعلاوه این گیاه خطر بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

طبق مشاهدات آزمایشی که روی موش های آزمایشگاهی انجام شد، دارواش انقباض عروق خونی را کاهش می دهد.

استفاده موضعی برای پوستاستفاده از آن در حمام برای درمان واریس، روماتیسم و دردهای عصبی نیز رایج است. این گیاه را به صورت موضعی روی پوست ماساژ دهید.

درمان افسردگی و اضطراباین گیاه می تواند درمان جایگزینی برای افسردگی و اضطراب باشد. مطالعات نشان داده است این گیاه برای افسردگی حین درمان سرطان و بعد از آن بسیار موثر است.

تنظیم نماینده هورموناین گیاه برای درمان علائم یائسگی، تنظیم هورمون در زنان با قاعدگی نامنظم استفاده می گردد. بعلاوه بعد از یائسگی با پوکی استخوان مقابله می نماید.

درمان سرماخوردگی، سرفه و آسمبعضی از گونه های این گیاه خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب و بهبود سیستم ایمنی دارند که می توانند با ویروس ها و عفونت ها مبارزه نمایند. بعلاوه به منظور بهبود سرماخوردگی، سرفه و آسم نیز استفاده می گردد.

دارواش در طب سنتیطبق اسنادی که از سالیان قبل به جا مانده است، از این گیاه برای درمان اضطراب، تشنج، مسائل پوستی، زخم و جراحات، تب، اختلالات ادراری و بیماری های قلبی استفاده شده است.

ترکیب دارواش، سنبل الطیب و گل شاه پسند برای تنظیم هورمون و برطرف خستگی استفاده می گردد.

در طب سنتی معمولا این گیاه به چای تبدیل می گردد.2

مضرات استفاه از دارواشمضراتی یرای این گیاه یافت نشد.

طریقه مصرف دارواشزنبورعسل از گلهای نر دانه گرده و از گلهای ماده آن نوش بدست میآورد . میوه دارواش که به کشمش کولی نیز معروف است دارای ماده چسبنده بنام ‹‹ ویسین ›› است که در صنعت بمصرف نوعی چسب بنام ‹‹ گلو ›› می رسد . اثر مواد مؤثره در گیاه دارواش برحسب آنکه به روی چه درختی بسر می برد فرق مینماید . قسمت مورد استفاده ی داروئی دارواش شاخه های پر برگ جوان یا خشک شده و میوه ی آن است. که معمولاً در طول سال جمع آوری شده و در حرارت حدّاکثر 45 درجه ی سانتی گراد خشکانده می گردد.

ترکیبات دارواشدارواش دارای مادّه ای چسبنده به نام ویسین در میوه، در برگ ها املاح مختلف نظیر کلسیم، پتاسیم، منیزیوم، اینوزیت، ساپونین، مادّه ای به نام اورسون، و در شیره تازه ی آن آرژینین، آسپاراژین، یک پرولین، اسید سیستئیک، کینورنین و میزان کمی هایدروکسی لیزین است.3

پی نوشت:

1.www.hidoctor.ir

2.www.mosbatesabz.com

3.www.drsaina.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 آذر 1400 بروزرسانی: 3 آذر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1179

به "معرفی گیاه دارواش و فواید آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی گیاه دارواش و فواید آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید