خبرنگاران نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته ای بازدید کردند

به گزارش مجله صادق ویلا، تهران-خبرنگاران- سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره جزییات بازدید میدانی نمایندگان مجلس از سایت های هسته ای گفت: به منظور نظارت میدانی مجلس بر فرایند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، 12 نفر از نمایندگان مجلس، از چهار سایت هسته ای بازدید کردند.

خبرنگاران نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته ای بازدید کردند

به گزارش روز آدینه خبرنگاران، ابوالفضل عمویی در تشریح بازدید نمایندگان مجلس از سایت های هسته ای کشور گفت: به منظور نظارت میدانی مجلس شورای اسلامی بر فرایند اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، روز چهارشنبه و پنجشنبه، 12 نفر از نمایندگان مجلس، عمدتا از کمیسیون های امنیت ملی و انرژی، از چهار سایت هسته ای کشورمان در اصفهان، نطنز، خنداب و فردو بازدید کردند.

وی با اشاره به اینکه نمایندگان حاضر در سایت اصفهان از واحدهای فراوری میله ها و صفحه های سوخت بازدید کردند؛ اضافه نمود: در سایت اصفهان فرایند رو به تکمیل کارخانه اورانیوم فلزی مشاهده شد. در ماده چهارم قانون اقدام راهبردی برای تکمیل این کارخانه پنج ماه زمان در نظر گرفته شده است. در بازدید از مجتمع شهید احمدی روشن در نطنز مشاهده شد که در اجرای ماده 3 قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم، هزار سانتریفیوژ IR2m اخیرا در این سایت نصب شده است. همچنین یک زنجیره 164 تایی از سانتریفوژهای نسل 6 در مهلت 3 ماهه قانونی، در سایت نطنز نصب شده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: کارشناسان پرتلاش سازمان انرژی اتمی کشورمان در سایت نطنز، به منظور افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده مورد احتیاج کشور، 2 زنجیره از سانتریفیوژهای IR4 را در سایت نطنز در فراوری اورنیوم غنی شده مورد بهره برداری قرار داده اند. در بازدید از سایت فردو مشاهده کردیم که فرایند فراوری اورنیوم غنی شده 20 درصد، طبق ماده 1 قانون، در 6 زنجیره سانتریفیوژهای نسل اول IR1 با دقت جریان دارد.

وی اضافه نمود: نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی مجلس همچنین از فرایند بهینه سازی راکتور خنداب اراک بازدید کردند. تکمیل بهینه سازی این راکتور که خواسته نمایندگان ملت در ماده 5 قانون اقدام راهبردی بوده و با سرعت خوبی پیش می رود.

عمویی گفت: در نظارت میدانی از این چهار سایت هسته ای روشن بود که صنعت هسته ای کشورمان بالنده و پویاست و جوانان دانشمند ایرانی با همت عالی خود در حال پیشبرد علم و فناوری ایران هستند. سازمان انرژی اتمی هم گام های اساسی در اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها برداشته است. نمایندگان کمیسیون امنیت ملی و انرژی هم برای نظارت مستمر خود بر اجرای قانون و پیگیری سایر تکالیف قانونی در تهران نیز جلساتی را با مدیران سازمان انرژی اتمی برگزار خواهند کرد و گزارش دقیقی از اقدامات اجرا شده به مجلس شورای ارائه خواهند داد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 18 اردیبهشت 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 905

به "خبرنگاران نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته ای بازدید کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نمایندگان مجلس از چهار سایت هسته ای بازدید کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید