تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (خواباندن، دانه، جوانه جانبی)!

به گزارش مجله صادق ویلا، در این مطلب تکثیر گیاهان خانگی به روش خواباندن، دانه و کاشت جوانه جانبی در خانه را از سیر تا پیاز به شما آموزش می دهیم.

تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (خواباندن، دانه، جوانه جانبی)!

تکنینک خوابانیدن هوایی

مرحله اول: جایی از ساقه را که دوست دارید ریشه های نو در آن ظاهر شوند انتخاب کنید. این نقطه باید درست زیر یک گره ساقه باشد. برشی رو به بالا در این نقطه از ساقه ایجاد کنید. نصف قطر ساقه را برش بزنید. یک خلال دندان یا چوب کبریت را در این محل در ساقه قرار دهید تا برش باز بماند. مقداری هورمون ریشه زایی به زخم بزنید.

مرحله دوم: مقداری خزه تهیه کنید و آن را مرطوب نموده و اطراف برش را به خوبی با آن بپوشانید. دور خزه ها را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. سیمی در بالا و پایین پلاستیک بپیچید و با استفاده از آن پلاستیک را به ساقه محکم کنید. به طور مرتب خزه ها را مرطوب کنید. زمانی که ریشه های تازه قطور شدند، ساقه را از چند سانتی متر پایین ریشه ها ببرید و در خاک بکارید.

چطور گیاه را از طریق کاشت ساقه های رونده تکثیر کنیم

تکثیر گیاهانی که ساقه های رونده فراوری می نمایند که خود به گیاهی دیگر تبدیل می شوند، آسان است. یکی از این گیاهان، گیاه گندمی است. وقتی گیاه گندمی پیر می گردد باید جوانه های آن را که بر نوک برگ ها ظاهر می شوند کاشت و گیاه مادر را دور انداخت. برای کاشت این جوانه ها که ساقه های هوایی رونده فراوری می نمایند، گلدانی را پر از خاک مخصوص ریشه زنی کنید. جوانه ها را از طریق یک سنجاق سر بر روی خاک گلدان بچسبانید. خاک را همیشه مرطوب نگه دارید. بعد از مدتی جوانه ها ریشه خواهند داد. در این هنگام می توانید ساقه رونده ای که جوانه را به گیاه مادر وصل نگه داشته ببرید.

چطور گیاهان را از طریق کاشت دانه شان تکثیر کنیم

کاشت دانه روشی مقرون به صرفه و آسان برای پرورش گیاهان خانگی است (تنها بدی آن این است که در برخی گیاهان طول می کشد تا از دانه گیاهی بالغ به وجود آید و باید شکیبا باشید). گیاهانی مانند سرخس مارچوبه (مارچوبه زینتی)، بروملیادها، کاکتوس ها، حسن یوسف، گلوکسینیا، گل حنا و کالانکوا را می توان از طریق کاشت دانه تکثیر کرد.

مرحله اول: سینی بذر یا گلدانی کوچک را با خاک یا مخلوط غیر خاکی استریل پر کنید. آن را با مقداری آب مرطوب کنید. مقداری خزه را پودر کنید و لایه ای به ضخامت نیم سانتی از خزه روی خاک بریزید. خزه را کمی با دست فشار دهید. اگر دانه ها کوچک هستند آنها را روی خزه پخش کنید، اگر بزرگ اند سوراخی در خاک ایجاد کنید و دانه ها را درون آن بریزید و سپس روی شان را با خاک بپوشانید.

مرحله دوم: آهسته با دست روی خزه ضربه بزنید تا دانه های کوچک داخل آن قرار بگیرند. سینی بذر یا گلدان را با پلاستیک بپوشانید. برای شان گرمای کفی فراهم کنید (یا از پدهای گرم نماینده بهره ببرید یا سینی را روی یخچال قرار دهید). دانه ها را در نوری که برای جوانه زنی هر گیاه ضروری است قرار دهید. روی بسته بذر نور مورد احتیاج برای جوانه زنی نوشته شده است. زمانی که خزه آغاز به خشک شدن کرد آن را مرطوب کنید.

مرحله سوم: زمانی که دانه ها از میان خزه جوانه زد، کیسه لاستیکی را از روی آنها بردارید. سینی جوانه زنی را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید. زمانی که گیاه دسته دوم برگ هایش را فراوری کرد، آن را از درون سینی بذر یا گلدان کوچک خارج کنید و در گلدانی با سایز مناسب بکارید. برای منتقل کردن جوانه ها آنها را با برگ هاشان بلند کنید نه ساقه.

مرحله چهارم: باید هر جوانه را در گلدان کوچک خود، که با خاکی سبک پر شده، بکارید (نوع خاک بسته به نوع گیاه دارد). خاک را در اطراف ساقه گیاه کمی فشرده کنید و حواس تان باشد که برگ های گیاه را زیر خاک نبرید. بعد از کاشت بلافاصله گیاهان را آبیاری کنید. گیاهان را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید.

منبع: فوت و فن / bhg.com
انتشار: 20 مرداد 1401 بروزرسانی: 20 مرداد 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1425

به "تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (خواباندن، دانه، جوانه جانبی)!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکثیر گیاهان خانگی از سیر تا پیاز (خواباندن، دانه، جوانه جانبی)!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید