بیابان زدایی در ایران با کشت کاکتوس اپنتیا محقق می شود

به گزارش مجله صادق ویلا، سازمان خوار و بار جهانی کاشت کاکتوس را راهکاری برای مبارزه با خشکسالی در کشور های کم آب می داند، که کشت آن به اشتغال زایی هم کمک می کند.

بیابان زدایی در ایران با کشت کاکتوس اپنتیا محقق می شود

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، چند سال پیش بود که سازمان خوار و بار جهانی راه حلی برای مبارزه با خشکسالی در کشور های کم آب ارائه داد. کاشت گونه ای از کاکتوس آن راه حل بود. گونه ای که زادگاه و خانه اش مکزیک و امریکای لاتین است. با وجود اینکه این گونه اواخر دهه 80 به ایران آمد، اما کشت آن به صورت پراکنده تنها در نقاطی از کشور انجام شد.

ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف تجاری سازی این گونه و کاهش مصرف آب از پروژه ای برای کشت این گونه حمایت کرده است.

این گونه علاوه بر اینکه مصرف آب بسیار کمی دارد، دارای مزایای دیگری نیز است که می توان به فراوری فرآورده های دارویی یا مصرف خوراکی آن اشاره کرد. البته در این میان نباید از فراوری روغن از دانه آن نیز غافل شد.

علی کاظمی مجری طرح کشت این گونه کاکتوس درباره اهمیت اجرای آن گفت: اپنتیا گونه ای است که در این طرح روی توسعه کشت آن کار می شود. میوه آن با رنگدانه های بسیار مصارف دارویی و خوراکی دارد. گام نخست ما در این طرح انجام تحقیقات روی کشت این گونه با ایجاد سه پایلوت است.

وی ادامه داد: این پایلوت ها در شهر های زابل، بوشهر و مازنداران راه اندازی شده است تا تحقیقات روی این گونه کامل شود. در مرحله بعد روی فراوری آن تحقیقات لازم انجام می شود. اما مهمترین هدف از کشت آن بیابان زدایی است. زیرا این گونه نیاز آبی بسیار کمی دارد و از سویی قابلیت کشت در زمین های مختلف را نیز دارا است. اما کشت آن در سه نقطه در این طرح نیز برای بررسی زمان رویش آن است. زیرا ایران کشوری چهار فصل است و از این طریق می توان بهترین زمان برای کشت در هر نقطه را در نظر گرفت.

کشت آن اشتغالزایی را به دنبال دارد و پس از سرانجام پروژه کشاورزان و مردم محلی نیز می توانند برای کشت آن اقدام کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 6 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 107

به "بیابان زدایی در ایران با کشت کاکتوس اپنتیا محقق می شود" امتیاز دهید

1 کاربر به "بیابان زدایی در ایران با کشت کاکتوس اپنتیا محقق می شود" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیابان زدایی در ایران با کشت کاکتوس اپنتیا محقق می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید