آسیب کرونا به مهارت آموزی در دانشگاه های فنی و حرفه ای ، برنامه ریزی اراکی ها برای ارائه آموزش با کیفیت به دانشجویان

به گزارش مجله صادق ویلا، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی راه چاره های این دانشگاه برای ارائه آموزش های عملی با کیفیت به دانشجویان در دوران سیاه کرونا را تشریح کرد.

آسیب کرونا به مهارت آموزی در دانشگاه های فنی و حرفه ای ، برنامه ریزی اراکی ها برای ارائه آموزش با کیفیت به دانشجویان

گروه دانشگاه خبرنگاران، شیوع کرونا در دنیا، بر آموزش در دانشگاه ها و مدارس، تأثیر زیادی داشت. پس از شیوع این ویروس، دانشگاه ها به سمت آموزش بر بستر فضای مجازی رفتند، اما مشکل آنجا بود که همه آموزش ها را نمی شد با تبادل نظر در فضای مجازی انجام داد. بسیاری از آموزش ها در دانشگاه ها به صورت عملی باید انجام می شد، یعنی دانشجو در محضر استاد یک کاری را انجام می داد و استاد اشکال و ایراد آن کار را همان جا اصلاح می کرد. یا اصلا احتیاج بود که بستن یک پیچ یا ساختن یک دستگاه کوچک را دانشجو از روی دست استاد تماشا کند و بیاموزد.

با شیوع کرونا، کلاس های عملی به کلی تعطیل شدند. هرچند راه حل هایی برای آن درنظر گرفته شد، اما به قول مهرداد احمدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی، آموزش غیرحضوری درس های عملی، کمتر از 40 درصد آموزش را دربرمی گرفت و آموزش به 100 درصد نمی رسید.

احمدی به خبرنگار ما شرح می دهد که کار دانشگاه ما مهارت آموزی است و این نوع آموزش به صورت حضوری امکان پذیر است. زمانی که تصمیم گرفته شده کلاس ها مجازی برگزار گردد، زیرساختی نداشتیم و تنها کاری که کردیم این بود که در یک ماه و نیم به جامانده در سال 98، زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی را فراهم کردیم.

او بیان می نماید: هرچند در همان زمان کوتاه هم کلاس ها به صورت آفلاین برگزار می شد، یعنی استادان تدریس می کردند و فیلم می گرفتند. فیلم در پیغام رسان های مجازی یا سامانه های آموزشی بارگذاری می شد. اما توانستیم از 14 فروردین، کلاس ها را به صورت آنلاین برگزار کنیم. با این حال هنوز شرایط کلاس های عملی تعیین نبود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی می گوید: امیدوار بودیم که در تابستان بتوانیم کلاس ها را حضوری برگزار کنیم، اما در اردیبهشت بود که تعیین شد تابستان هم شرایط کرونا خطرناک است و نمی گردد کلاس حضوری برگزار کرد، بنابراین، بعضی از استادان در کارگاه ها حضور یافتند و دروس عملی را برگزار کردند و آموزش فیلم گرفتند و این فیلم در سامانه آموزش مجازی دانشگاه بارگذاری شد.

او با بیان اینکه این شرایط، با شرایط مطلوب فاصله زیادی داشت، ادامه می دهد: پس از آن برنامه ریزی دیگری کردیم تا دانشجویان بتوانند از آموزش باکیفیت تری برخوردار باشند. به این صورت که بعضی کلاس ها را با حضور 2 یا 3 نفر از دانشجویان ساکن اراک برگزار کردیم، در این شرایط احتیاجی به اسکان دانشجو در خوابگاه نبود و از طرف دیگر، فضای آموزش واقعی تری مهیا می شد. اما هنوز تا آموزش 100 درصدی فاصله زیادی داشتیم.

احمدی خاطرنشان می نماید: برای 10 درس که آموزش مجاری واقعا مشکل بود، آزمایشگاه مجازی طراحی کردیم تا دانشجویان واقعی تر در جریان آموزش قرار گیرند. هرچند در نهایت با قرمز شدن شرایط استان مرکزی، همه این برنامه ها متوقف شد.

او برای روز های آینده هم برنامه ریزی دارد تا حتی المقدور آموزش در این دانشگاه به صورت حضوری برگزار گردد. رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی شرح می دهد: گفته شده با توزیع واکسن به صورت مناسب، کالاس ها از ابتدای مهر به صورت حضوری خواهد بود، اما مصوبه ای از وزارت علوم دیدم که آموزش در ترم اول سال تحصیلی آینده به ویژه برای دانشجویان ورودی جدید، به صورت مجازی باشد، اما مشغول برنامه ریزی و مکاتبه با سازمان مرکزی آموزش فنی و حرفه ای هستیم تا دوره کوتاه مدتی را به صورت حضوری برای دانشجویان برگزار کنیم.

احمدی می گوید: اگر کوچکترین روزنه ای برای حضور دانشجویان باز گردد، این برنامه را عملی می کنیم. برنامه این است که فارغ التحصیلان دانشگاه ما در دوره های 100 تا 120 ساعته، کارگاه را برگزار نمایند و در این کارگاه ها یک پروژه را تعریف نموده و دانشجو برای انجام پروژه لازم باشد که 5 کارگاه را پشت سر بگذارد و آنچه غیرحضوری آموزش دیده، با یاری فارغ التحصیلان دانشگاه، به صورت عملی انجام دهد.

او بیان می نماید: پیش بینی نموده ایم که دانشجویان برای اسکان در دوره های 10 روزه، در خوابگاه ها با ظرفیت یک یا 2 نفر اقامت نمایند و به این صورت آموزش عملی را هم ببینند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان مرکزی خاطرنشان می نماید: برنامه ریزی ها را انجام داده ایم و منتظر فرصتی برای دریافت مجوز این دوره از ستاد استانی مقابله با کرونا هستیم. اگر بتوانیم به این صورت دانشجویان را در دانشگاه ها گردهم آوریم، می توانیم آموزش های عملی لازم را هم به دانشجویان ارائه دهیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1400 بروزرسانی: 14 تیر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 997

به "آسیب کرونا به مهارت آموزی در دانشگاه های فنی و حرفه ای ، برنامه ریزی اراکی ها برای ارائه آموزش با کیفیت به دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب کرونا به مهارت آموزی در دانشگاه های فنی و حرفه ای ، برنامه ریزی اراکی ها برای ارائه آموزش با کیفیت به دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید