چگونه می توانیم با تقویت سیستم ایمنی بدن با کرونا مبارزه کنیم؟

به گزارش مجله صادق ویلا، ویروس کرونا و مبارزه با آن

سلام به همه

چگونه می توانیم با تقویت سیستم ایمنی بدن با کرونا مبارزه کنیم؟

اول از همه باید بگوییم که ویروس کرونا ترس ندارد، فقط به شرطی که همگی مراقبتهای بهداشتی را درست انجام دهیم. بیشتر بیماران ویروس به کرونا، علائم تنفسی مانند سرما خوردگی دارند، با استراحت و دیگر مراقبت های اولیه درمان می شوند.

اما چند نکته بهداشتی که لازم هست همه بدانند:

  • اگر تب بیشتر از 4 روز طول کشید و احساس تنگی نفس داشتید، سریعا به پزشک مراجعه کنید و سابقه سفر قبلی خودتان را به پزشک اطلاع دهید.
  • شستشوی دست و صورت به طور مرتب انجام گردد.
  • از ماسک زدن غیر ضروری (از نظر پزشکان در هوای آزاد و کوچه و خیابان ماسک زدن ضرورتی ندارد . به جز افراد مبتلا و مشکوک). از حضورداشتن در میان ازدحام جمعیت پرهیز کنید.
  • هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی خودتان را با آرنج و دستمال بگیرید و دستمال را دور اندازید.
  • از روبوسی و دست دادن بشدت پرهیز کنید و از تماس نزدیک به بیماران دارای علایم تب و سرفه خودداری کنید و نسبت به بهداشت فردی توجه ویژه ای داشته باشید .

این روزها همه ما اضطراب ابتلا به بیماری و ویروس کرونا را داریم . اضطراب واکنش طبیعی به شرایط سخت و تهدید آمیزه، اما برخی وقتها شدید و طولانی می گردد و برای ما رنج ایجاد می نماید و زندگی را مختل!

ضمناًً اضطراب می تواند بر روی سیستم ایمنی اثر منفی داشته باشد و بدنمان را در برابر بیماری ها ضعیف کند و به رفتارهایی که یاری نماینده نیستند دامن بزند . به عنوان مثال باعث گردد مکرراً پیامهای ترسناک و اشتباه برای هم ارسال کنیم و از کنار پیامهای واقعی و دستورالعمل های علمی و ساده براحتی بگذریم.

چیزایی هست که این اضطراب و تشویش را بیشتر می نماید: مثل رسانه ها و شبکه های اجتماعی، عدم اطمینان و بزرگنمایی ها. افرادی که مشکل تشویش و استرس از قبل دارند، در خطر بیشتری هستند. مثل کسانی که اختلال اضطراب منتشر، اختلال اضطراب بیماری و اختلال وسواس جوی دارند.

اما با این اضطراب، تشویش و نگرانی چگونه مقابله کنیم؟

  1. دستهایمان را مکررا با صابون و شوینده ها بشوییم ، این کار شاید موثرترین کار برای پیشگیری باشد .
  2. سعی کنید دنبال اطلاعاتی باشید که دقیق گزارش می گردد و این اطلاعات را از منابع معتبر، مثل سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و سایت های علوم پزشکی بگیریم.
  3. اخبار و خبرهای اضطراب آور را پخش نکنید. باید مراقب اطرافیان و عزیزانمان باشیم و بدانید این اولین بیماری واگیر دار نیست و آخری هم نیست. ضمناًً کشنده ترین بیماری هم نیست!

ممکنه برایتان جالب باشد بدانید ، از هر صد نفری که مبتلا به این بیماری می شوند. دو نفر جانشان را از دست می دهند. گاهی برخی از بیماری ها که ساده از کنارشان می گذریم، اتفاقاً مرگ و میر بالایی دارند. مثلا سالانه بیش از یک میلیون نفر در جهان از بیماری سل می میرند.

اگر علائمی داشتید می توانید از پزشک یا سامانه سلامت با شماره 190 بپرسید و اطلاعات کسب کنید.

کارهایی در جهت، کاهش استرس انجام دهید. قبلاً زمانی که استرس داشتید چکار می کردید؟! با دوستانتان صحبت می کردید؟ ورزش می کردید؟ فیلم می دید؟ از فنون آرام سازی استفاده می کردید؟ الان زمان آن رسیده که، این کارها را انجام دهید.

اگر روتین زندگیتان تغییری کرد و تحت فشار زیادی هستید، وقت آن رسیده که این موضوع را با روانشناس و پزشک تان در میان بگذارید.

ما با یاری هم از پس این بیماری ها بر می آییم…

اگر استرس دارید مواد مغذی موجود در عسل، برای مغز آرامش بخش هستند. بنابراین، عسل را در وعده صبحانه خود قرار دهید.

روش پیشگیری از کرونا؟ آیا کرونا درمان دارد؟

اولین کار پیشگیری و مقابله کردن با این ویروس است. رعایت کردن بهداشت فردی و شستن مستمر دست یا ضد عفونی کردن دستها مهم تلقی شده . بهتر است سیستم ایمنی بدنمان را بالا ببریم . خود را تقویت و ایمن سازیم.

برای پیشگیری از بیماری کرو نا چی بخوریم؟

آبمیوه ها و سبزیجات، پیشگیری و درمان در مقابله با ویروس ها به خصوص ویروس کرونا هست.

توت فرنگی و کیوی:

توت فرنگی را بخرید و خوب بشویید و همراه با کیوی میکس کنید . این نوع معجون بمب انرژی ست و سیستم ایمنی بدن را ایمن می نماید و تقویت نماینده خوبی است .

می توانید توت فرنگی و کیوی را با کمی نعنای جوان و تازه بخورید . این کار از خاصیت بالایی برخوردار است . نعنا به تنهایی دارای ویتامین ب و منیزیوم و روی است .

گوجه فرنگی دارای ویتامین سی و آ:

کدو تنبل و آب هویج، کلم بروکلی، شلغم و جعفری، پیازچه، پیاز همه این موارد قوی نماینده سیستم ایمنی بدن است. پس سبزیجات و میوه جات را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

تخم مرغ و شیر و غلات بسیار منبع خوبی از مواد غذایی هستند . فلفل دلمه ای و اسفناج را از قلم نیاندازید .

معرفی دم نوش ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن:

از اظهار نظرهای پزشکان در خصوص کاربرد دم نوش ها در سیستم ایمنی بدن صحبت های بسیاری شده است. بسیار کار ساز و تقویت نماینده هستند. از نظر پزشکان، دم نوش های طبیعی در منزل مفید، سالم و قابل قبول هستند.

به عنوان مثال می توانید تخم بالنگ و بارهنگ را از عطاری ها تهیه کنید، سپس به مقدار یک قاشق مربا خوری در آب بخیسانید. مقداری گلاب و کمی زعفران به آن بیفزایید و روی حرارت کتری قرار دهید تا دم بکشد. این نوع دم نوش بسیار موثر است. بعد از نیم ساعت دم کشیدن با افزودن کمی عسل میل کنید.

دم نوش دیگر:

مقداری آویشن و شیرن بیان و عناب را مخلوط و دم کنید. یک قاشق غذاخوری آویشن را با یک قاشق چایخوری پودر ریشه شیرین بیان و چند عدد عناب را با آب دم کنید و حدود 15 دقیقه صبر کنید و بعد از دم کشیدن آن را صاف کنید. یک چایی صاف کن یا توری روی ظرفی قرار دهید و دم نوش را در آن بریزید و همراه با عسل میل کنید.

کسانی که دچار فشار خون بالا هستند، مصرف شیرین بیان در طول هفته توصیه زیاد نمی گردد.

ویروس کرونا در بچه ها و نوزادان چگونه عمل می نماید؟

در واقع امید به زنده بودن و زندگی بسیار مهم است. باید یاد بگیریم این بیماری را چگونه شکست دهیم.

بچه ها تا سن پنج سالگی سیستم ایمنی شان در برابر بزرگترها ضعیف تر هست. این ویروس انتقالش در بچه ها و سالمندان بالای 60 سال بسیار بالاست. حالا در اینجا می گوییم تمامی کسانی که سیگاری هستند، سکته قلبی داشته اند یا بیماری پیش زمینه ای دیگر دارند ویروس باعث بروز بیشتر در این افراد خواهد شد. بله بچه ها مبتلا می شوند و انتقال هم می دهند و این باور درست نیست که گفته شده بچه ها نمی گیرند. فقط اینکه چون بچه ها دچار بیماری پیش زمینه ای نیستند کمتر از سالمندان دچار خواهند شد. سیستم ایمنی بچه ها زیر پنج سال بسیار ضعیف است. پس توجه کنید، مراقبت از بچه ها لازم است. در جاهای شلوغ برده نشوند و تا حدی که امکان دارد از مسافرتهای غیر ضروری و میهمانی ها بر حذر باشید . تا به امید خدا بتوانیم این بیماری را ریشه کن کنیم.

بهداشت در بچه ها:

در بچه ها آنچه که در زمینه بیماری مهم است، این است که بچه ها را در تجمعات نبرید و ضوابط بهداشتی را رعایت کنید. از روبوسی بچه ها پرهیز کنید و بچه ها را در مرکز خرید و در جاهای پر ازدحام و شلوغ نبرید .

خانواده ها نکات ایمنی را رعایت نمایند. بهتر است فاصله را با بچه ها رعایت کنید و عطسه و سرفه را نزدیک بچه ها انجام ندهید.

علائم بیمار شدن بچه ها چگونه است؟

اگر کودک شما دچار سرما خوردگی شده و دچار تب ملایم و آبریزش بینی هست، در منزل مداوا گردد. اما اگر تنگی نفس شدید و دچار ضعف و سرفه خشک بود حتما به پزشک مراجعه کنید.

در رژیم غذایی بچه ها، میوه، سبزیجات و مرکبات قرار دهید و غلات را از قلم نیاندازید.

از حیوانات دوری کنید و بچه ها را به هیچ عنوان نزدیک حیوانات قرار ندهید. دست زدن به حیوانات خانگی و خیابانی ممنوع است.

چی بخوریم تا به ویروس آنفولانزا و کرونا دچار نشویم؟

ضرورت ویتامین سی بصورت روزانه به وسیله مواد غذایی مهم بر شمرده شده است . همانطور که در مطالب بالا گفته شد به وسیله مواد غذایی و سبزیجات تامین می گردد . ویتامین دی بسیار مهم است و سیستم ایمنی بدن را در برابر بیماری ها مصون می نماید. گوشت قرمز، تخم مرغ، کلم قمری، چغندر و آجیل ها منابع خوبی هستند.

گوشت قرمز و تخم مرغ خوب پخته شوند. از خوردن تخم مرغ عسلی پرهیز کنید.

شیر، ماست، اسفناج و غذاهای دریایی را از قلم نیاندازید. مرکبات و لبنیات بویژه پروبیوتیک ، ویتامین دی موجود در ماهی بسیار موثر است.

می توانید برای دریافت مایعات، چای سبز را در برنامه غذایی خود قرار دهید. از آنتی اکسیدان خوبی برخوردار است.

یکی از تقویت نماینده های سیستم ایمنی تحرک، ورزش و فعالیت جسمانی است. از مصرف چربی های اشباع شده بر حذر باشید.

با خود مراقبتی فردی و خود مراقبتی گروهی می توانیم با این بیماری مبارزه کنیم. خود مراقبتی شامل یکسری آموزش، آگاهی هدفمند برای خود و خانواده است . هدف از این خود مراقبتی ، سالم و سلامت بودن جسمی و روانی است. مبارزه با بیماری ها و حوادث در پیش رو بودن است. با پیشگیری از بیماری ها و مراقبت از خود موجب کاهش بیماری خواهیم شد.

با مراقبت های ویژه جمعی (مانند جاهای شلوغ مدارس و مراکز خرید) از شیوع این بیماری جلوگیری نموده و از این بیماری عبور خواهید کرد. ضد عفونی کردن و پاکسازی محیط برترین مورد در جهت مقابله با این ویروس است.

تعریف از بیماری کرونا و نکته مهم در مقابله با این بیماری انتقال آن است. در صورتی که بهداشت محیط و فردی رعایت نگردد براحتی توسعه پیدا نموده و جمعی را دچار خواهد نمود .

آیا مصرف قرصهای ویتامینه پیشگیری نماینده است؟

از نظر متخصصان تغذیه بسیار مهم و مصرف قرص ها غیر رسمی شناخته شده است. تنها مصرف ویتامین سی می تواند به تنهایی علایم این بیماری را کم کند و طول درمان را کاهش دهد.

رژیم غذایی به هیچ عنوان توصیه نمی گردد. تا می توانید از محصولات تولید شده دوری کنید (مانند کالباس، سوسیس و همبرگر) .

غذاها بدرستی و خوب پخته شوند تا حرارت کافی به آنها برسد . مهم ترین چیز کاهش استرس و اضطراب است تا سیستم ایمنی بدن ضعیف نگردد .

از نظر طب سنتی ترکیب سیاه دانه با عسل بسیار عالی ست . می توانید سیاه دانه را آسیاب کنید و خیلی سریع در عسل مخلوط کنید. زنجبیل و دمنموده پونه کوهی ، آویشن ، دمنموده گل بابونه برترین دم نوش اثر گذار است.

پرتقال، لیمو شرین و شلغم فراموش نگردد.

منبع: اُکالا
انتشار: 23 آذر 1400 بروزرسانی: 23 آذر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1198

به "چگونه می توانیم با تقویت سیستم ایمنی بدن با کرونا مبارزه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه می توانیم با تقویت سیستم ایمنی بدن با کرونا مبارزه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید