کرونا، اهرم نئوکاپیتالیسم برای قتل سالخوردگان جامعه غربی، قربانیان نظام سرمایه داری

به گزارش مجله صادق ویلا، سرمایه داری مدرن در پیشبرد فرایند تکامل تاریخی خود مدیون داروینیسم و بقای اصلح به عنوان ایده مرکزی آن است و امروزه این قاعده تک خطی را در نحوه مراقبت غیر انسانی از افراد مسن در اروپا در برابر خطر ویروس کرونا مشاهده می کنیم.

کرونا، اهرم نئوکاپیتالیسم برای قتل سالخوردگان جامعه غربی، قربانیان نظام سرمایه داری

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، پس از آنکه پایگاه روزنامه نیویورک پست در گزارشی نوشت بحران کرونا در ایتالیا باعث شده است تا دولت به بهانه آن افراد مسن را به حال خود رها کند تا بمیرند، چندین فایل صوتی در رسانه های فارسی زبان خارجی منتشر شده است که نشان می دهد بحران قتل افراد مسن در قاره پیر رو به گسترش است.

در یکی از فایل های صوتی خانمی که ظاهرا پرستار یکی از بیمارستان های انگلیس است، با لحنی مضطرب می گوید: امیدوارم حالتون رو به راه باشه و سال خوبی پیش رو داشته باشید، ولی متأسفانه ما با خبر بدی در انگلیس روبرو شدیم. دیشب دولت تصمیم گرفت که یک گایدلاین/دستورالعمل (Guideline) به پزشکان و بیمارستان ها بدهد که چه کسی را نجات بدهند و چه کسی را به حال خود رها نمایند تا بمیرد.

فراگیری جهانی کرونا، سلاح بیولوژیک آمریکاست

وی اضافه کرد: تخت ها در حال پر شدن هستند و به طور میانگین از هر 100 هزار نفر 6 تخت خالی وجود دارد. فقط در لندن دو بیمارستان پر و تصمیم گرفته شده بیمارانی که شرایط قرمز دارند بمیرند و سن شان را نیز کم کم اعلام می نمایند. در واقع تصمیم گرفته شده افراد پیر و از کار افتاده که حقوق بازنشستگی دریافت می نمایند را بکشند تا بعد از بحران نیروی جوان بمانند و برایشان حمالی نمایند.

این فرد مطرح کرد: حالم بسیار بد است و روحیه خود را از دست داده ایم. ما تا قبل از این قسم خورده بودیم که همه ر نجات بدهیم. اگر حداقل ایران اینطور نیست، بروید خدا را شکر کنید با دولتی که انسان تر است، روبه رو هستید. واقعا متأسفم برای این نسل از بشریت. متأسفانه در ایتالیا این تصمیم گرفته شده و اسپانیا کم کم به این تصمیم می پیوندد و در حال حاضر فقط آلمان مخالفت نموده و گفته افرادی که می میرند، عدد نیستند بلکه انسان هستند.

کرونا؛ راه چاره غیر انسانی غرب برای مشکل پیری جوامع

محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس امور بین الملل در این باره نوشت: یکی از مسائل کشورهای غربی همچون انگلستان پیری جامعه و هزینه های زیادی است که این کشورها از این بابت متحمل می شوند. به همین لحاظ شاید مدیران غربی بدشان نیاید که کرونا در کشورشان همه گیر گردد تا با مرگ افراد مسن که قربانیان اصلی کرونا هستند، از این گرفتاری نجات یابند.

وی اضافه کرد: شاید همین موضوع باعث شده است دولت انگلستان راه چاره را در فراگیر شدن کرونا عنوان کند، با این بهانه که فراگیری کرونا باعث مصونیت جامعه می گردد. سیاستی که مورد انتقاد سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است.

پاتریک والانس، مشاور ارشد علمی دولت انگلیس با هشدار درباره تبدیل کرونا به ویروس فصلی، گفت که اگر 60 درصد مردم انگلیس به این ویروس مبتلا شوند، جامعه این کشور از مصونیت جمعی در برابر آن برخوردار خواهد شد.

سازمان بهداشت جهانی با رد فرضیه انگلیس درباره اینکه مرگ افراد مسن مصونیت جمعی ایجاد می نماید، گزارش کرد که جوانان نیز در معرض خطر ابتلا هستند. این سازمان به جوانان توصیه نموده است به هشدارهای ایمنی در زمینه خطر ابتلا به ویروس کرونا گوش فرا دهند و خطر ابتلا را نادیده نگیرند.

مطالعات نشان داده است افراد در هر گروه سنی می توانند به این ویروس مبتلا شوند، گرچه ابتلا به آن به ویژه برای افراد مسن و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای خطرناک تر است.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت خطاب به جوانان گفت: شما شکست ناپذیر نیستید، این ویروس می تواند برای هفته ها شما را در بیمارستان بستری کند یا جان شما را بگیرد. حتی اگر بیمار نشوید، انتخاب هایی که می کنید می تواند تفاوت زندگی و مرگ برای شخص دیگری باشد.

تفاوت نگرش شرقی و غربی در حفظ جان انسان ها

نگرش غربی ها به زندگی افراد مسن و جوانان که افراد پیر و از کار افتاده را یک عدد می دانند که می توان با مبتلا شدن به ویروس کرونا آنها را از بین برد، در حالی است که در جوامع شرقی و کشورهای اسلامی بر حفظ حرمت افراد مسن تأکید شده است.

حفظ جان و حرمت افراد مسن موضوعی نیست که تنها در کشورهای اسلامی مشاهده گردد، بلکه در کشورهایی همچون چین و روسیه نیز مواردی از حفظ حرمت این گونه افراد حتی در اوج ابتلا به کرونا وجود دارد. به عنوان نمونه، شهردار مسکو اظهار داشت از روز پنج شنبه افراد بالای 65 سال اجازه خروج از خانه ندارند و باید به فرایند قرنطینه برای مقابله با کرونا بپیوندند.

همچنین شهرداری مسکو برای جبران خودانزوایی افراد مسن به آنها مبلغ 4 هزار روبل پرداخت کرد و اپراتورهای تلفن همراه مسکو موظف شدند تلفن ها و اینترنت افراد مسن یا دارای بیماری مزمن را قطع ننمایند و جریمه های دیرکرد برای مسکن و خدمات عمومی نیز به طور موقت لغو شده است.

کرونا و بقای اصلح

احمد نادری، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گزارشی می نویسد: سرمایه داری مدرن در پیشبرد فرایند تکامل تاریخی خود مدیون داروینیسم و بقای اصلح به عنوان ایده مرکزی آن و سیستم متأثر از این ایده، یعنی فاشیسم آلمانی است. ایده بقای اصلح بر مبنای تکامل تک خطی انسان ها، رقابت برای بقا و در نتیجه زنده ماندن قوی ترها و از بین رفتن ضعفا بنیان نهاده شده است.

وی اضافه کرد: ناسیونال سوسیالیسم یا فاشیسم آلمانی به رجحان نژاد آریایی و نقطه اوج آن، نژاد ژرمن معتقد بود و این خود را در شعار محوری آن یعنی آلمان برتر از هر چیز است (Deutschland über alles) نشان داد. نقش ایده بقای اصلح در اینجا به سرکوبی و نابودی سیستماتیک نژادهای پست تر و مردمان ضعیف تر برمی گشت.

نادری مطرح کرد: هزاران انسان در فرایند اجرا کردن ایده بقای اصلح به صورت سیستماتیک زیر فشار قرار گرفتند و عده ای قربانی شدند، تا به تعبیر راینهارد کوینل راه گریزی برای چرخه سرمایه داری در حال بحران از طریق فاشیسم ایجاد گردد. جان انسان های ضعیف تر در این چرخه اصلا ارزشی نداشت. باید به پای سرمایه داری قربانی می شدند.

رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران تأکید کرد: اگر سال های میان دو جنگ جهانی، فاشیسم نقطه اوج سرمایه داری مدرن بود و ایده بقای اصلح در رأس این سیستم، اکنون (به تعبیر مکتب فرانکفورت) توتالیتاریسم سرمایه داری مدرن در رأس و همچنان ایده مرکزی، همان نظریه بقای اصلح، بدون کم و کاست است.

ویروس کرونا با همان دستور کار فاشیسم قرن بیستمی به پاکسازی سیستماتیک ضعیف ترها، افراد مسن و البته کم بضاعت می پردازد و از این رو با توجه به ساختار هوشمند و کارویژه اش، فرضیه بیوتروریسم درباره آن قوی است.

نادری در ادامه گزارش خود نوشت: آنچه کرونا انجام می دهد کشتن کسانی است که توانایی جسمی کمتری برای کار دارند و نمی توانند در چرخه سرمایه داری مدرن، برای انباشت سرمایه کوشش نمایند و صرفا سربار جامعه هستند. بچه ها به این ویروس مبتلا نمی شوند و جوانان جان سالم به در می برند و تنها افراد مسن و بیمارانی که به لحاظ جسمی ضعف دارند، می میرند و این دقیقا همان ایده بقای اصلح است که سرمایه داری متأخر با مرکزیت آمریکا در حال پیگیری آن است و البته شامل حال جامعه و مردم خودش نیز می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران می افزاید: رفتارشناسی کشورهای اروپایی و آمریکا در قرنطینه نکردن و نیز بیان اینکه 70 درصد مردم مبتلا خواهند شد، شواهدی است مبنی بر این فرضیه که سرمایه داری متأخر می خواهد از شر افراد پیر و ضعیف خلاص گردد.

انتهای پیغام/4106/4033/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 191

به "کرونا، اهرم نئوکاپیتالیسم برای قتل سالخوردگان جامعه غربی، قربانیان نظام سرمایه داری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا، اهرم نئوکاپیتالیسم برای قتل سالخوردگان جامعه غربی، قربانیان نظام سرمایه داری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید