چند نکته مهم برای کنترل سطح کلسترول

به گزارش مجله صادق ویلا، سطوح کلسترول با افزایش سن بالا می رود و از این رو، خطر ابتلا به بیماری قلبی افزایش می یابد.

چند نکته مهم برای کنترل سطح کلسترول

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، سطح کلسترول از نظر سن، وزن و جنسیت متفاوت است. با گذشت زمان، بدن فرد تمایل به فراوری کلسترول بیشتری دارد، به این معنی که همه بزرگسالان باید سطح کلسترول خود را به طور منظم، هر 4 تا 6 سال آنالیز نمایند.

کلسترول در سه دسته اندازه گیری می گردد: کلسترول تام، کلسترول بد یا LDL، کلسترول خوب یا HDL.

کوشش افراد، متعادل سازی سطوح کلسترول است. در حالی که سطح کلسترول تام و LDL باید پایین نگه داشته گردد، بیشتر بودن کلسترول HDL می تواند از ابتلا شخص به بیماری های مرتبط با قلب از جمله حملات قلبی و مغزی، محافظت کند.

رابطه میان افزایش سن و میزان کلسترول خون

سطح کلسترول با افزایش سن، افزایش می یابد. پزشکان توصیه می نمایند برای جلوگیری از افزایش سطح کلسترول با افزایش سن، گام هایی را در اوایل زندگی بردارید.

کلسترول کنترل نشده برای درمان، بسیار پیچیده تر است. در بچه ها، کمترین میزان کلسترول وجود دارد و فقط باید یک یا دو بار قبل از 18 سالگی سطح آن ها را چک نمایند. با این حال، اگر کودک دارای فاکتور های خطرناکی از افزایش سطح کلسترول است، باید مرتباً تحت کنترل قرار گیرد. به طور معمول، مردان در کل زندگی کلسترول بالاتری نسبت به زنان دارند.

سطح کلسترول مرد به طور کلی با افزایش سن افزایش می یابد. با این حال، زنان از کلسترول بالا مصون نیستند. کلسترول یک زن اغلب در هنگام یائسگی افزایش می یابد.

سطح کلسترول برای بزرگسالان

سطح سالم کلسترول برای بزرگسالان تفاوت زیادی ندارد. تنوع سطح توصیه شده به دلیل شرایط و ملاحظات بهداشتی تغییر می نماید.

سطح کلسترول کل کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر برای بزرگسالان مطلوب در نظر گرفته می گردد. میزان 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر در مرز بالا و 240 میلی گرم در دسی لیتر، بالا در نظر گرفته می گردد.

سطح کلسترول LDL باید کمتر از 100 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطح 100 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر برای افرادی که هیچ مسئله ای در سلامتی ندارند قابل قبول است، اما ممکن است بیشتر در خصوص افرادی که بیماری قلبی یا عوامل خطرناک بیماری قلبی دارند نگران نماینده باشد.

میزان 130 تا 159 میلی گرم در دسی لیتر در مرز بالا و 160 تا 189 میلی گرم در دسی لیتر، بالاست. همچنین 190 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر، بسیار زیاد در نظر گرفته می گردد. سطح کلسترول HDL باید بالاتر نگه داشته گردد.

HDL کمتر از 40 میلی گرم در دسی لیتر عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری قلبی است. میزان 41 میلی گرم در دسی لیتر تا 59 میلی گرم در دسی لیتر در مرز پایین محسوب می گردد. میزان مطلوب برای سطح HDL حدود 60 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است.

سطح کلسترول برای بچه ها

سطح قابل قبول کلسترول تام و کلسترول LDL در بچه ها متفاوت است. دامنه قابل قبول کلسترول تام برای کودک کمتر از 170 میلی گرم در دسی لیتر است.

کلسترول کل از 170 تا 199 میلی گرم در دسی لیتر، مرز بالا برای یک کودک است. هرگونه کلسترول کل بیش از 200 در کودک، بسیار زیاد است.

سطح کلسترول LDL کودک نیز باید پایین تر از بزرگسالان باشد. دامنه بهینه کلسترول LDL برای کودک کمتر از 110 میلی گرم در دسی لیتر است.

از 110 تا 129 میلی گرم در دسی لیتر، مرز زیاد است در حالی که بیش از 130 میلی گرم در دسی لیتر، زیاد است.

چند نکته مهم برای کنترل سطح کلسترول

بهترین توصیه به بچه ها و نوجوانان برای کنترل سطح کلسترول، داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال است که شامل رژیم غذایی سالم و ورزش زیاد است.

بچه ها کم تحرک و دارای اضافه وزن که رژیم غذایی سرشار از غذا های فرآوری شده دارند، به احتمال زیاد دارای کلسترول بالا هستند.

بچه های که سابقه خانوادگی کلسترول بالا دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند. به طور کلی، هرچه یک فرد بزرگسال زودتر زندگی سالم را آغاز کند، برای سطح کلسترول بدن بهتر است. سطح کلسترول به مرور زمان ایجاد می گردد. تغییر ناگهانی سبک زندگی در نهایت یاری می نماید، اما هرچه سن فرد بالاتر رود، تأثیر کمتری در سطح کلسترول مشاهده خواهد نمود.

همه بزرگسالان باید برنامه های منظم ورزشی را حفظ نمایند.کلسترول بالا در هر سنی فرد را در معرض خطر بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی قرار می دهد. این خطرات فقط با گذشت زمان افزایش می یابد، به خصوص برای بزرگسالانی که برای کاهش کلسترول خود اقدامی نمی نمایند.

زمان مراجعه به پزشک

بچه ها باید قبل از سن 18 سالگی یک یا دو بار برای آنالیز کلسترول به پزشک مراجعه نمایند اما در دوران بلوغ این کار را انجام نمی دهند. اگر کودک از خانواده ای باشد که سابقه بیماری قلبی دارد یا دارای اضافه وزن است یا سایر بیماری های سلامتی نیز دارد، ممکن است توصیه تغییر کند.

بزرگسالان بالای 20 سال هر 4 تا 6 سال باید به پزشک مراجعه نمایند. برای بزرگسالان بدون هیچ گونه مشکل سلامتی، به طور کلی کافی است. با این حال، افراد باید برای پایین آوردن سطح کلسترول خون خود از پزشک یاری بگیرند.

روش های درمان

روش هایی وجود دارد که افراد می توانند برای کاهش سطح کلسترول و جلوگیری از افزایش آن استفاده نمایند.

یک روش بالقوه، استفاده از تغییرات درمانی شیوه زندگی (TLC) است که شامل رژیم غذایی، ورزش و مدیریت وزن است.

روش دیگر، درمان های دارویی است که یا کلسترول و یا جذب آن را را کاهش می دهد. در هر سنی، رژیم های غذایی کم چربی اشباع و چربی ترانس و فیبر های محلول و پروتئین زیاد برای کاهش تجمع کلسترول مفید هستند.

رژیم غذایی TLC یک برنامه غذایی کم چربی اشباع و کم کلسترول است. افرادی دارای این رژیم غذایی، باید روزانه کمتر از 7 درصد کالری از چربی اشباع و کمتر از 200 میلی گرم کلسترول غذایی دریافت نمایند.

رژیم TLC افراد را به خوردن این غذا ها ترغیب می نماید: میوه ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی، ماهی، مرغ بدون پوست، گوشت کم چربی.

علاوه بر این، رژیم TLC فقط دریافت کالری کافی برای حفظ وزن مطلوب و جلوگیری از افزایش وزن را پیشنهاد می نماید.

افزایش مصرف فیبر های محلول و مواد غذایی حاوی مواد طبیعی، مانند کره گیاهی می تواند قدرت کاهش LDL رژیم غذایی را افزایش دهد.

مدیریت مناسب وزن یکی دیگر از موارد اساسی در کاهش کلسترول و جلوگیری از تجمع آن است. افراد دارای اضافه وزن که وزن خود را کاهش می دهند می توانند به کاهش LDL یاری نمایند.

کاهش وزن به ویژه برای افرادی که گروهی از فاکتور های خطرناک مانند سطح بالای تری گلیسیرید، سطح پایین HDL، مردان دارای اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر بیش از 40 اینچ و زنان دارای اضافه وزن با اندازه گیری دور کمر بیش از 35 اینچ را دارند، بسیار مهم است.

فعالیت بدنی منظم 30 دقیقه ای در بیشتر روز ها به همه توصیه می گردد. این امر همچنین به مدیریت وزن یاری می نماید که به نوبه خود به کاهش کلسترول یاری می نماید.

اگر این مراحل کافی نباشد، ممکن است به درمان دارویی نیز احتیاج باشد. انواع مختلفی از دارو های کاهش دهنده کلسترول موجود است از جمله استاتین ها؛ این دارو ها مانع فراوری کلسترول در کبد می شوند. مواد گیرنده اسید صفراوی که میزان چربی جذب شده از غذا را کاهش می دهند.

مهارنماینده های جذب کلسترول که باعث کاهش تری گلیسیرید در خون و کاهش میزان کلسترول جذب شده از غذا می شوند.

بعضی از ویتامین ها و مکمل ها مانند نیاسین، در از بین بردن HDL و کاهش تری گلیسیرید در کبد جلوگیری می نماید.

بهترین روش درمانی برای کاهش سطح کلسترول تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است. در نهایت پزشک، بهترین شخصی است که می تواند بهترین راه را برای کاهش سطح کلسترول بد در بدن فرد پیدا کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 706

به "چند نکته مهم برای کنترل سطح کلسترول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته مهم برای کنترل سطح کلسترول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید