محمد بن سلمان پس از مرگ پدرش شرایط شکننده ای خواهد داشت

به گزارش مجله صادق ویلا، خبرنگاران، گروه بین الملل: در روزهای گذشته احمد بن عبدالعزیز و محمد بن نایف به خیانت عظیم متهم شده و در یک اردوگاه نظامی صحرایی در بازداشت دولت ریاض هستند.

محمد بن سلمان پس از مرگ پدرش شرایط شکننده ای خواهد داشت

بازداشت این دو شاهزاده برجسته در زمانی صورت می گیرد که از یک سو بن سلمان طی روزهای اخیر تصمیمات یکجانبه بی سابقه ای اتخاذ نموده و از سویی دیگر شایعاتی درباره شرایط جسمانی و سلامتی شاه سعودی منتشر شده است.

تحلیلگران بازداشتهای اخیر را مرتبط با اعلام قریب الوقوع پادشاهی از سوی محمد بن سلمان می دانند. میدل ایست آی نیز در یک گزارش اعلام نموده است که محمد بن سلمان قبل از برگزاری نشست 20 پادشاهی خود را اعلام خواهد نمود.

در این راستا خبرنگاران گفتگویی با پل پیلار رئیس سابق بخش تحلیل عملیات سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) انجام داده که در ادامه می آید.

گفتنی است که پل پیلار از اساتید دانشگاه جرج تاون آمریکا است و تا به امروز مسئولیت های متعددی را بر عهده داشته که از جمله آنها می توان به ریاست واحد تحلیل عملیات های سیا در شرق نزدیک، خلیج فارس و جنوب آسیا اشاره نمود. پیلار همچنین سابقه حضور در شورای اطلاعات ملی آمریکا را به عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا در کارنامه فعالیت خود دارد.

*دلایل بازداشت اخیر شاهزادگان سعودی از سوی ملک سلمان چیست؟

این بازداشتها قدم دیگری در تقویت قدرت محمد بن سلمان (MBS) است. اتهامات اعلام شده علیه افراد بازداشت شده احتمالاً از قبل در نظر گرفته شده است.

دو نفر از دستگیر شدگان - شاهزاده احمد و شاهزاده محمد بن نایف - از جمله افرادی هستند که بیشترین ادعای قدرت را دارند و بدیهی است که محمد بن سلمان از بین بردن آنها را به عنوان رقیب ضروری دانسته است.

*با توجه به این بازداشتها آیا محمد بن سلمان جهت به قدرت رسیدن خود را هموار نموده است؟

فوت سلمان و لزوم انتخاب پادشاه جدید این رقابت را بین محمد بن سلمان و دیگر اعضای خانواده سلطنتی که مخالف کسب قدرت مطلق وی هستند، رقم خواهد زد. محمد بن سلمان به وضوح در جهت پادشاه شدن واقع شده است.

او توانسته آنچه می خواهد را انجام دهد زیرا پدرش پادشاه سلمان به او اجازه داده قدرت را در اختیار گیرد. هنگامی که سلمان از بین رفت، سایر اعضای خانواده ممکن است احساس بهتری برای به چالش کشیدن محمد بن سلمان داشته باشند.

*رویکرد غرب در قبال تحولات اخیر و اصلاحات محمد بن سلمان چیست؟

به نظر می رسد دولت ترامپ از داشتن رابطه نزدیک با محمد بن سلمان راضی است، حتی اگر این ارتباط به معنای حمایت از وی در رابطه با قتل جمال خاشقجی باشد.

این سیاست خطر ارتباط ایالات متحده آمریکا با سیاست های بحث برانگیز محمد بن سلمان و عناصر خصمانه در عربستان سعودی که هنوز هم می توانند با موفقیت با او مخالفت نمایند را در پی دارد.

*با توجه به اقدامات محمد بن سلمان در سیاست داخلی، از جمله برگزاری کنسرت های موسیقی و حاشیه های اصلاحات اجتماعی و فرهنگی، آیا روحانیت و سنت گرایان اعمال او را تحمل خواهند کرد؟

هر کس حاکم عربستان سعودی باشد با تقاضای رقابتی نهادهای مذهبی محافظه کار و سایر سعودی ها، به ویژه جوانترها، که هوادار جامعه لیبرال تر هستند، روبرو خواهد شد.

دلیلی برای باور کردن این موضوع که محمد بن سلمان در برخورد با این شرایط بهتر از یک حاکم دیگر باشد، وجود ندارد. احتمالاً محمد بن سلمان سیاست های حاکمان پیشین سعودی را دنبال خواهد نمود و امتیازاتی را که برای سازمانهای مذهبی مهمتر است از جمله آموزش به آنها اعطا می نماید، در ازای آن محمد بن سلمان انعطاف پذیری بیشتری در ایجاد تغییرات در مناطق دیگر به دست می آورد.

*کاهش قیمت نفت چه تأثیری بر بلندپروازیهای محمد بن سلمان خواهد داشت؟

تأثیر منفی کاهش قیمت نفت قابل توجه است و احتمالاً اوضاع برای عربستان سعودی قبل از اینکه بهتر گردد، بدتر می گردد. روسیه اعلام نموده است که قصد ندارد فراوری نفت را جهت افزایش قیمت ها کاهش دهد و راضی خواهد شد که گاهی شاهد کاهش قیمت که سعی در صدمه زدن به فراورینمایندگان نفت شیل آمریکا، باشد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 155

به "محمد بن سلمان پس از مرگ پدرش شرایط شکننده ای خواهد داشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد بن سلمان پس از مرگ پدرش شرایط شکننده ای خواهد داشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید