دیده بان حقوق بشر نیروهای امنیتی ونزوئلا را متهم کرد

به گزارش مجله صادق ویلا، براساس گزارش امروز (دوشنبه) یک گروه نظارتی بین المللی، نیروهای امنیتی ونزوئلا که علیه شورشیان کلمبیا در امتداد مرز مشترک این کشور عملیات انجام می دهند، کشاورزان را اعدام و مردم را خودسرانه بازداشت و شکنجه نموده و غیرنظامیان را در دادگاه های نظامی محاکمه نموده اند.

دیده بان حقوق بشر نیروهای امنیتی ونزوئلا را متهم کرد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارش دیده بان حقوق بشری آمده است که این عملیات در 21 مارس در ایالت آپوره ونزوئلا شروع شد، جایی که سابقا مقام های ونزوئلایی با حضور کلمبیایی های مسلح روبرو بودند.

این گزارش تاکید نمود، عللی که باعث وقوع درگیری ها شده متفاوت هستند اما رهبران محلی و همچنین گروه های حقوق بشری و امدادی به این سازمان گفته اند که یک گروه مسلح که ارتباطات نزدیکی با دولت ونزوئلا دارد کوشش می نماید تا یک گروه چریکی رقیب را کنار بزند و کنترل قاطع بر قاچاق مواد مخدر را به دست آورد.

خوزه میگوئل ویوانکو، مدیر دیده بان حقوق بشر در آمریکا در بیانیه ای گفت: سوء رفتارهای شدید علیه ساکنان آپوره اتفاقات منفردی توسط عوامل سرکش نیستند، بلکه مطابق با اقدامات سیستماتیک نیروهای امنیتی ونزوئلا پیش می فرایند.

او اضافه نمود: تحقیقات بین المللی در خصوص شواهد موجود علیه نیروهای امنیتی که مرتکب سوء رفتار شده اند و فرماندهان و مقام های ارشدتر که می دانستند یا باید می دانستند که چه اتفاقاتی در این عملیات ها می افتد، لازم است.

دولت ونزوئلا هنوز به این گزارش واکنشی نداشته است. عملیات در ایالت آپوره، واقع در بخش جنوب غربی ونزوئلا موجب فرار حدود 6000 تن به سمت شهری در کلمبیا شد و پناهگاه های آنجا اکنون مملو از جمعیت هستند و همه به یاری های امدادی دسترسی ندارند.

یک روز پس از شروع درگیری ها، وزیر دفاع ونزوئلا تاکید نمود که این عملیات به بازداشت بیش از 30 تن، ویرانی شش کمپ شورشیان و توقیف سلاح منجر شده است اما او به حضور این گروه مسلح کلمبیایی اشاره ای نداشت. پس از انتشار گزارش هایی از سوء رفتارها، دادستان کل ونزوئلا از شروع دو فرایند تحقیق اطلاع داد.

دیده بان حقوق بشر تاکید دارد که چندین گروه مسلح در جوامع مرزی فعال هستند، از جمله جبهه دهم مارتین ویلا و مارکتالیای دوم که هر دو بعد از برچیده شدن نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک در سال 2016 تشکیل شده اند.

توافق صلحی میان دولت کلمبیا و فارک در سال 2016 به پنج دهه جنگ سرانجام داد. اما این گروه دچار اختلافات عمیق شد و بعضی از اعضای آن به جنبش های چپگرای اصلی پیوستند و دیگران هم به فرایند صلح پشت نموده و به سمت فعالیت های مسلحانه بازگشتند.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، گروه مارکتالیای دوم به دولت سوسیالیست نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نزدیک است. در این گزارش آمده است، این گروه برای کنار زدن جبهه دهم که به گفته آن هدف این عملیات ونزوئلا بوده است، کوشش می نماید.

در میان پفراینده های سوء رفتاری که در این گزارش ذکر شده اند، مساله قتل چهار عضو یک خانواده در 25 مارس به چشم می خورد. جسد آنها با جراحت ناشی از اصابت گلوله، بریدگی و سایر جراحات در حدود یک مایلی خانه شان پیدا شد. در این گزارش گفته شده است که کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص داده اند که ممکن است به عمد سلاح هایی در دست آنها گذاشته شده باشد. پسر دو فرد کشته شده می گوید همسایه ها به او اطلاع دادند که نیروهای امنیتی آنها را سوار یک تانک زره پوش نموده بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 خرداد 1400 بروزرسانی: 11 خرداد 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 947

به "دیده بان حقوق بشر نیروهای امنیتی ونزوئلا را متهم کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیده بان حقوق بشر نیروهای امنیتی ونزوئلا را متهم کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید