دانشگاه سمنان در تکثیر یوزپلنگ مشارکت کرد

به گزارش مجله صادق ویلا، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان از مشارکت این دانشکده در زمینه یاری به تکثیر گونه نادر جانوری (یوزپلنگ آسیایی) اطلاع داد.

دانشگاه سمنان در تکثیر یوزپلنگ مشارکت کرد

به گزار گروه استان های خبرگزرای دانشجو،محمد حسن یوسفی، رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان از مشارکت این دانشکده در زمینه یاری به تکثیر گونه نادر جانوری (یوزپلنگ آسیایی) اطلاع داد.

یوسفی گفت: بر اساس همکاری به عمل آمده بین دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان و اداره کل محیط زیست استان سمنان، نحوه نمونه گیری مدفوع یوز پلنگ ماده به محیط بانان آموزش داده شد.

رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان اضافه نمود: پس از جمع آوری نمونه ها در یک دوره 3 ماهه و ارسال آن ها به دانشکده دامپزشکی دانشگاه سمنان، مقدار هورمون استروژن نمونه ها برابر پروتکل ابداعی و آزمایشات صورت گرفته در سایر کشور ها در آزمایشگاه تحقیقات پیشرفته این دانشکده، میزان گیری و زمان دقیق فحلی (زمان جفت گیری) یوز ماده در هر ماه معین و به محیط زیست اعلام شد.

وی اضافه نمود: پس از دو الی سه دوره تکرار این مراحل، جفت گیری و آبستنی یوز ماده (ایران) صورت گرفت که منجر به تولد سه توله یوز شد که این اتفاق نخستین زایمان یوز آسیایی در اسارت است.

یاد آور می گردد؛ یازدهم اردیبهشت سال 1401 و پس از دو سال کوشش شبانه روزی متخصصان، ایرانتنها ماده یوز زادآور مرکز تحقیقات بین المللی پارک ملی توران با فیروز یوز نر جوان زنده گیری شده از طبیعت مقدمه عمل لقاح را پس از 3 مرحله معرفی و جداسازی انجام داد که خوشبختانه سه توله یوزپلنگ نر، با موفقیت به جهان آمدند که متاسفانه یک توله یوز به علت ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی آن تلف شد.

شایان ذکر است، کمتر از 20 قلاده یوز در هفت استان سمنان، کرمان، یزد خراسان های رضوی، شمالی و جنوبی به عنوان زیستگاه های اصلی یوز، تا به امروز مشاهده شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 10 تیر 1401 بروزرسانی: 10 تیر 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1387

به "دانشگاه سمنان در تکثیر یوزپلنگ مشارکت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشگاه سمنان در تکثیر یوزپلنگ مشارکت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید