خطرات حریق های جنگلی برای زمین و بشر

به گزارش مجله صادق ویلا، آتش سوزی های طبیعی در سراسر دنیا گونه های جانوری و گیاهی و مناظر و منابع طبیعی را در معرض خطر قرار می دهند.

خطرات حریق های جنگلی برای زمین و بشر

به گزارش خبرنگاران، تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین منجر به خطرات و تغییرات زیادی برای زمین شده که از آن میان می توان به افزایش آتش سوزی های طبیعی اشاره نمود.

وقوع آتش سوزی های طبیعی نیز به نوبه خود خطرات بسیاری برای کره زمین، بشر، گونه های گیاهی و جانوری و محیط زیست دارد که در ادامه چند مورد از آن ها به نقل از روزنامه گاردین آورده شده است:

1) در معرض خطر قرار دریافت گونه ها

بنیاد کوالای استرالیا اعلام نموده در پی وقوع بیش از 100 آتش سوزی طبیعی در جنوب شرقی استرالیا ترس از تلف شدن 2000 کوالا وجود دارد که این امر انقراض ساختاری کوالاها را در پی خواهد داشت. هرچند این ادعا با توجه به این که هنوز حدود بین 15 تا 20 هزار کوالا در ایالت نیو ساوث ولز استرالیا وجود دارد، مورد انتقاد واقع شده است. با این وجود، اعتقاد بر این است که اگر زیستگاه خرس های کوالا به طور مداوم تخریب گردد، تا سال 2050 میلادی این گونه جانوری منقرض می گردد.

2) تهدید آب شیرین

براساس آنالیز سازمان زمین شناسی ایالات متحده آمریکا، مبدا 80 درصد از آب شیرین این کشور زمین های جنگلی است. این بدان معناست که اثر آتش سوزی های طبیعی در این مناطق خاص می تواند نه تنها برای آب آشامیدنی بلکه برای زیستگاه های آبی نیز فاجعه بار باشد. پس از آتش سوزی کلرادو در ماه سپتامبر، 80 درصد از جمعیت ماهی های رودخانه انیماس کاهش یافت.

3) خطرات سلامتی

دود آتش سوزی خطر عمده ای برای سلامتی انسان ها بوجود می آورد، چرا که حاوی مقادیر زیادی PM2.5 ، ذرات ریز آلاینده است که می تواند راه خود را به درون ریه ها و جریان خون پیدا کند. دود ناشی از آتش سوزی سیدنی در اوایل این ماه منجر به اعلام شرایط اضطراری بهداشت عمومی پس از افزایش سطح آلودگی هوا به 11 برابر آستانه ای شد که بر اساس طبقه بندی های استاندارد خطرناک محسوب می گردد.

4) افزایش انتشار کربن دی اکسید

به گفته کارشناسان، آتش سوزی های طبیعی مسئول حداکثر 20 درصد از فراوری گازهای گلخانه ای در دنیا است. یک گزارش تحقیقی حاکی از آن است که از ماه اوت، آتش سوزی ها در نیو ساوث ولز و کوئینزلند به طور مشترک مسئولیت حدود نیمی از انتشار گازهای گلخانه ای سالانه استرالیا را بر عهده داشته است.

5) از دست دادن زمین ها

آتش سوزی ها می توانند با سرعت حداکثر 22 کیلومتر در ساعت حرکت نمایند، این بدان معناست که می توانند مناطق بزرگی از زمین را به سرعت از بین ببرند. ایالات متحده بزرگ ترین فصل آتش سوزی خود را در سال 2015 میلادی با ثبت رکوردی جدید تجربه کرد که طی آن بیش از چهار میلیون هکتار از زمین های این کشور در آتش سوخت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 22

به "خطرات حریق های جنگلی برای زمین و بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطرات حریق های جنگلی برای زمین و بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید