خبرنگاران اتمام حجت وزیر نیرو برای نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی تا انتها امسال

به گزارش مجله صادق ویلا، کرمان - خبرنگاران - وزیر نیرو با اشاره به این مطلب که باید به شکلی اقدام کنیم که مردم بدانند قرار است تغییری در شرایط ما ایجاد گردد، گفت: در برنامه سال جاری وزارت نیرو 200پروژه ساخت و سازی و 50 پروژه ساز و کاری در برنامه داریم که یکی از این پروژه ها نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی استانها است و هر مدیرعاملی که تا انتها سال این طرح را تصویب نکند، بار را از دوش او برمی داریم و در این زمینه تعارفی نداریم.

خبرنگاران اتمام حجت وزیر نیرو برای نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی تا انتها امسال

به گزارش خبرنگاران، رضا اردکانیان روز دوشنبه در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان کرمان با تاکید بر این مطلب که تا انتها سال 99 باید طرح سازگاری با کم آبی تمامی استان ها تصویب گردد تا یک سند روشنی را به دولت بعد تحویل دهیم، گفت: مجوز تخصیص آب از دریا به استان ها را جز با تصویب کارگروه سازگاری با کم آبی نخواهیم داد.

وی اظهارداشت: اجرای طرح تخصیص آب از دریای عمان به استان کرمان مستلزم آن است که طرح نهایی سازگاری با کم آبی استان نهایی و تصویب گردد و استان کرمان یکی از استان هایی است که در این عرصه عقب است و بارها به استاندار عرض نموده ام که این کار را سرعت ببخشید.

وزیر نیرو اظهارداشت: در 11 استان کشور از جمله استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان و بعضی استان های دیگر طرح سازگاری با کم آبی نهایی و تصویب شده است.

اردکانیان بیان نمود: استانی که میلیاردها تومان هزینه می نماید که 150 تا 170 مییون مترمکعب آب را شیرین و منتقل کند، نمی توان قبول کرد که چند میلیارد مترمکعب آب را برای کشاورزی صرف کند و بگوید نمی توانم به آن دست بزنم بلکه باید روشی را پیدا کرد که ضمن تامین امنیت غذایی و اشتغال بخش کشاورزی، در شرایط خشک و نیمه خشک آب کمتری درحوزه کشاورزی مصرف گردد.

وی گفت: در مورد طرح های بلند مدت تامین آب نیز فکرهای خوبی شده و ساز وکارهایی در دست انجام است و تضمین عملی و اجرایی آن این است که همپای آن دغدغه چگونگی مصرف آب در بخش کشاورزی را داشته باشیم و باید به سمتی حرکت کنیم که دستگاه های مسئول در این زمینه هدف مشترک داشته باشند و کارگروه سازگاری با کم آبی ریل گذاری برای آن است که مساله آب مربوط به یک بخش و دستگاه نیست و اگر بخشی و دستگاهی گردد باید بدانیم که به بیراهه رفته ایم.

وزیر نیرو تاکید نمود: برای حفظ حیات، اشتغال پایدار و توسعه جهت دار مسئول هستیم زیرا مدیریت آینده از ما باسوادتر ، با تجربه تر و باسوادتر دسترسی به فناوری های نوین دارد و اگر ما در این مدت که باید فکری کنیم، نکنیم باید به نسل های بعدی پاسخ دهیم.

اردکانیان تاکید نمود: هر انتقال آبی موجب آبادانی می گردد و آبادانی موجب تمرکز جمعیت می گردد و اگر فکری برای چگونگی مصرف نگردد ، مشکل ما در سال های آینده به مراتب بیشتر از دوره کنونی خواهد شد.

منابع قابل توجهی از توانیر را در اختیار نداریم

وی با اشاره به این مطلب که باید جلسه ای برای حل مسائل موجود در راستا پرداخت تسهیلات تبصره 18 با حضور مسئولان مربوطه در سطح کشوری برگزار و موضوع آنالیز گردد، گفت: بیش از 90 درصد بودجه برق کشور منابع داخلی است و بودجه عمومی ندارد و به شرطی که سازمان برنامه و بودجه منابع داخلی توانیر را حبس نکند و آزاد کند، حاضر هستیم استان کرمان را در اولویت قرار دهیم زیرا در حال حاضر منابع قابل توجهی از توانیر در اختیار نیست.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که متاسفانه ما طرح آمایش سرزمین نداریم، گفت: چند سال زمان باید به دلیل نداشتن این سند برنامه مشخصی برای تداوم کارها نباشد و مردم نیز متحیر باشند، چون طرح آمایش سرزمین نداریم.

اردکانیان ضمن قدردانی از کوشش های اجرا شده در راستای اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی استان کرمان، گفت: برای تامین کسری آب مربوط به نواحی شهرک صنعتی مسئله ای وجود ندارد و باید در سطح استان پیگیری گردد.

مسایل آبی کرمان مربوط به وزارت نیرور ا حل می کنیم

وی در ادامه سخنان خود گفت: در قضیه آب و برق که مربوط به وزاررت نیرو است سعی می کنیم استان کرمان مشکل نداشته باشد و مسائل را به موضوعات فوری و نیازهای کوتاه مدت تقسیم و اجرایی می کنیم.

در سفر وزیر نیرو به استان کرمان، عملیات آبگیری سد قدرونی با حجم مخزن 44 میلیون مترمکعب و با اعتباری بالغ بر 97 میلیارد تومان شروع شد.

مساحت حوزه آبخیز سد قدرونی 441 کیلومتر مربع است و مطالعات این سد در سال های 74 و 75 انجام و عملیات اجرایی آن سال 87 شروع شده است.

هدف اجرای این پروژه جلوگیری از سیلاب های مخرب دو رودخانه هتکن و قدرونیه و تامین آب شهر راور است.

همچنین همزمان با سفر وزیر نیرو به استان کرمان و در هفته نوزدهم پویش هر هفته - الف - ب - ایران علاوه بر سد قدردونی، پست 400/132 کیلوولت جیرفت، پست 400/132 کیلوولت کهنوج و چهار پروژه فوق توزیع و خط انتقال نیروی برق با جمع سرمایه گذاری 507 میلیارد تومان افتتاح شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 515

به "خبرنگاران اتمام حجت وزیر نیرو برای نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی تا انتها امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اتمام حجت وزیر نیرو برای نهایی کردن طرح سازگاری با کم آبی تا انتها امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید