خانه دوست مراکز کانون است

به گزارش مجله صادق ویلا، به گزارش خبرنگاران ، به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان، مراسم تودیع فاضل نظری و معارفه مهدی علی اکبرزاده به عنوان مدیرعامل پیشین و جدید کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان (دوشنبه، 20 اردیبهشت 1400) در سالن قدیمی سینماتئاتر کانون در خیابان وزرا با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار گردید.

خانه دوست مراکز کانون است

در این آیین محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش و رییس مجمع عمومی کانون پرورش فکری از کوشش های فاضل نظری قدردانی و به صورت رسمی مهدی علی اکبرزاده را به عنوان مدیرعامل جدید کانون معرفی کرد.

ماموریت کانون شناخت عمیق و نفوذ بیشتر در بین دانش آموزان ایرانی است

حاجی میرزایی در سخنانی کانون را جزیی از کل و یکی از اعضای نهاد تعلیم و تربیت در ایران دانست و گفت: هر یک از اعضای این پیکره وظیفه و کارنمودهایی دارند و قواعد آن با دیگری متفاوت است اما اعضا احتیاجی نیست که کار دیگری را انجام دهند. در این مجموعه جهت ها و هدف ها یکسان است و باید کوشش کنیم این تاروپود درهم تنیده استوارتر شود.

او اضافه کرد: تربیت ماموریتی است که برعهده وزارت آموزش و پرورش نهاده شده و این ماموریت در مجموعه نیز به اقتضای تخصص و پیچیدگی در بین معاونت ها و بخش های وزارت توزیع شده است و ما احتیاجمند یک نگرش پیوسته بین همه ارکان تربیت هستیم. خانه، مدرسه، تلویزیون و ... اگر از انسجام و یک پارچگی برخوردار نباشند فرصت طلایی تربیت نابود و منهدم می شود. توصیه ام به کانون حفظ این انسجام، هم دلی و هم افزایی و آشکار کردن یک رفتار سنجیده است. ما باید به عنوان اجزای یک پیکره بر هم بیافزاییم.

رییس مجمع عمومی کانون پرورش فکری به اهمیت موضوع یادگیری در زندگی انسان ها و جوامع و شکل گیری تمدن ها اشاره نمود و گفت: یادگیری، فراگیرترین، طولانی ترین و ماندگارترین رفتار آدمیان است که مظاهر آن در تنوع و تفاوت در فرهنگ، آداب و رسوم و شکل گیری تمدن ها آشکار می شود و مانند نفس کشیدن هرگونه اختلال در آن، حیات اجتماعی، زندگی و سلامت روحی و روانی افراد جامعه را تهدید می نماید.

وزیر آموزش و پرورش پدیده آسیب های اجتماعی را ناشی از اختلال در یادگیری بیان کرد و در سوی دیگر، درجه های توسعه یافتگی جوامع را نتیجه استفاده ار فرصت طلایی یادگیری دانست.

در این مراسم مهدی علی اکبرزاده به عنوان مدیرعامل جدید کانون معرفی گردید و کار خود را به صورت رسمی شروع کرد. همچنین در این آیین نخستین لوح سپاس کانون - که قرار است به بعضی از چهره های نام آشنای عرصه هنر و ادبیات و فعالان حوزه کودک اهدا شود - به فاضل نظری مدیرعامل سابق کانون اهدا شد.

هدف محوری کانون در این دوره روزآمدسازی بود

فاضل نظری که از آذر سال 1396 مدیرعامل کانون بود، در این مراسم گفت: خداحافظی با کانون کار سختی است و دل کندن از این مجموعه به واقع جدا شدن از ساختمان و در و دیوار یا یک کارخانه نیست چراکه اگر آدم های کانون نباشند کانونی وجود ندارد و این خداحافظی یعنی جدا شدن از بخت مصاحبت و دم خوری با کسانی که عاشقانه برای بچه ها و نوجوانان این سرزمین کوشش می نمایند. کانون کارنامه های درخشانی داشته است اما نوستالژی های ما واقعا نوستالژی است و دوره های طلایی به سال های دور برمی شود. کانون جای بسیار دوست داشتنی است و این را کسانی گواهی می دهند که با آن زندگی نموده اند و چون برای بچه ها و نوجوانان کار می نمایند اثرات و برکات آن را می توان در آینده بچه ها مشاهده کرد.

نظری با اشاره به این که فعالیت های فرهنگی احتیاج به نگاشت نهادی در قالب یک نظام ملی نوآوری دارد اظهار امیدواری کرد: پژوهش گران حوزه مدیریت در زمینه نقش تعاملی و نسبت نهادهایی مانند کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان با دیگر سازمان ها به ویژه وزارت آموزش و پرورش تحقیق نمایند.

او همچنین ماهیت شرکتی بودن کانون را با توجه به ساختار یک بنگاه مالی در تعارض با اهداف حاکمیتی کانون و اصل 44 قانون اساسی دانست و بر ضرورت مطالعه کارشناسی در این خصوص تاکید نمود.

خانه دوست مراکز کانون است

مهدی علی اکبرزاده، هشتمین مدیرعاملی که سکان راهنمایی کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان را برعهده گرفته است، کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان را ترکیبی زیبا از واژه ها دانست که به عنوان یک عضو سابق کتابخانه های کانون و از کودکی با آن مانوس بوده است.

مدیرعامل جدید کانون ادامه داد: بوی کتاب، لحن صدای قصه گو، دست های گِلی و گُلی، لمیدن روی جایگاه کوچک کانون، سر روی بازو و روی میز گذاشتن و اکسیژن تنفس کردن در این فضای زیبا یکی از بهترین دوران زندگی من در کانون بود، اما فکر نمی کردم زمانی در یکی از استان های کانون مسئولیت بگیرم و این عرصه شرایطی را برایم فراهم کند که آرزوهای زیبای دوران کودکی خودم را به گونه دیگری برای دیگران به تجربه بگذارم.

علی اکبرزاده توجه به مراکز، مربیان و اعضای کانون را یکی از مهم ترین اولویت های خود در قوت بخشیدن به برنامه های کانون بیان کرد و اضافه کرد: خانه دوست همین مراکز کانون است. بچه ها می گردند و کانون را پیدا می نمایند. میزبان مربی و میهمان بچه ها و نوجوانان هستند. بچه ها و نوجوانانی که در آینده، شاید خودشان میزبانِ مراکز باشند و این نگه داشت، کانون را نسل به نسل و در فضای تعلیم و تربیت بهتر و در کنار آموزش و پرورش و مدارس زنده نگه می دارد.

او ادامه داد: کتاب، فیلم و محتواها را باید دریابیم. بچه ها، اولیا و جامعه این ها را از ما طلب می نمایند. کانون نهادی است که در جامعه هضم و جذب شده است و همه آن را می شناسند، دوستش دارند و با آن آشنا و مانوس هستند. بچه ها دیروز و پدر و مادرها و مسئولان امروز، کانون را خوب می شناسند و این موقعیت خوبی است که روی برنامه های جدید با اقتضاهای روز کار کنیم. کوشش می کنیم کانون را - که در همه جای کشور و جهان شناخته شده است - زنده نگه داریم. برنامه های کانون باید تأثیرگذار باشد و کوشش می کنیم که تأثیرگذار باشیم.

علی اکبرزاده توضیح داد: بی تردید کانون مسائلی داشته، دارد و خواهد داشت. این مسائل چاشنی و لذت کار هستند. مسائل را شمارش، جمع بندی، طبقه بندی و اولویت بندی خواهیم کرد و بر اساس آن کار را پیش خواهیم برد.

او احتیاج به حضور شایسته کانون در رویدادها و جشنواره های مختلف، پشتیبانی لازم از مراکز کانون در زمینه امکانات و تجهیزات با توجه به اقتضاهای روز و یاری به تقویت نهاد مدرسه با طراحی و اجرای برنامه های متناسب را از جمله اولویت های دوره جدید مدیریتی در کانون برشمرد که سرلوحه کارها قرار خواهد گرفت تا کانون مثل گذشته بدرخشد.

مدیرعامل جدید کانون شناخت توانمندی های نیروی انسانی، مربیان، کادر اداری و کارکنان، همچنین بخش های بالادستی مانند هیأت مدیره و مجمع را پیش زمینه تحقق این اولویت ها عنوان و در عین حال تاکید نمود: کانون باید با بخش های مختلف در ارتباطی تنگاتنگ باشد و برنامه هایش را با آن ها به اشتراک بگذارد و البته از مشارکت نهادها، پیشکسوتان و اندیشمندان جامعه و کسانی که سالیان سال تجربه نموده اند، برخوردار شود.

علی اکبرزاده همچنین توجه به احتیاجهای بچه ها و نوجوانان متناسب با شرایط سنی آن ها را در برنامه های کانون ضروری دانست.

او در خاتمه از وزیر آموزش و پرورش تشکر کرد و خواهان همراهی بیشتر مجمع عمومی کانون و هیأت مدیره جدید با فعالیت ها و برنامه های کانون شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 30 خرداد 1400 بروزرسانی: 30 خرداد 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 971

به "خانه دوست مراکز کانون است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه دوست مراکز کانون است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید