با بیماری قارچی پوست چه کنیم؟

به گزارش مجله صادق ویلا، تهران (پانا) - وارد فصل گرم تابستان شدیم و می دانیم باید هر کاری می توانیم بکنیم تا دچار مسائل پوستی مرتبط با عرق نشویم. هرچند تعریق یک پدیده طبیعی و مهم است اما بدون تردید آزاردهنده است، خصوصاً وقتی با مسائلی مانند رینگ ورم (ringworms) یا کرم حلقوی، بثورات پوستی و ... همراه باشد و مجبور باشیم خارش های ناراحت کننده ای را تجربه کنیم.

با بیماری قارچی پوست چه کنیم؟

به گزارش تبیان، اگر پوست شما مستعد کرم حلقوی است که یک نوع عفونت قارچی پوست می باشد، پس حتماً می دانید چقدر سخت و عذاب آور است. البته بهترین راه مثل همیشه پیشگیری است. پوشیدن لباس های نخی و گشاد، تمیز نگه داشتن پوست و همچنین نوشیدن آب کافی، برخی از راه های پیشگیری از این عارضه پوستی هستند.

بیماری پوستی کرم حلقوی چیست؟

اگر ناخن های شما دچار کرم حلقوی شوند، ضخیم و بدرنگ می شوند یا ممکن است شروع کنند به ترک خوردن. اگر پوست سرتان دچار کرم حلقوی شود، موهای ناحیه مورد نظر ممکن است بشکنند یا بریزند و قسمت هایی بدون مو روی سر ظاهر شوند.

عوامل داخلی و خارجی وجود دارند که می توانند احتمال ابتلا به کرم حلقوی را افزایش دهند. این عوامل شامل زندگی کردن در منطقه ای گرم، سیستم ایمنی ضعیف، تماس نزدیک با انسان یا حیوانی که کرم حلقوی دارد و پوشیدن لباس های تنگ و چسبان می شود. این قارچ ها ممکن است به صورت هاگ در خاک زندگی کنند. انسان ها و حیوانات می توانند بعد از تماس مستقیم با این خاک، به کرم حلقوی دچار شوند.

چه چیزی باعث بیماری پوستی کرم حلقوی می شود؟

بیماری کرم حلقوی در واقع در اثر یک کرم یا یک جور موجود زنده ایجاد نمی شود. بلکه ناشی از قارچی به نام تینه آ می باشد که روی بافت مرده پوست، شامل ناخن ها و موها زندگی می کند. کرم حلقوی باعث می شود پوست مبتلا به پینه هایی قرمزرنگ و خارش دار شود و به مرور زمان شکلی شبیه یک حلقه (یا چند حلقه) به خود می گیرد.

قسمت هایی از بدن که می توانند دچار کرم حلقوی شوند شامل ناخن انگشتان پا یا ناخن انگشتان دست، کف پاها، دست ها، زیر بغل، داخل ران ها یا باسن، پوست سر و ریش می شود.

اقدام درمانی به موقع مهم است تا این عفونت به دیگران منتقل نشود. خوشبختانه کرم حلقوی به درمان های خانگی خوب جواب می دهد.

آب و صابون

لازم است ناحیه عفونت را تا جایی که ممکن است تمیز نگه دارید تا بثورات پوستی به جاهای بیشتری منتشر نشده و قسمت مبتلا به عفونت تحت کنترل باشد.

نکته: پیش از به کار بردن راه حلهای خانگی، ناحیه عفونت را با آب و صابون خوب بشویید. بعد از دوش دریافت، ناحیه را کاملاً خشک کنید زیرا رطوبت باعث می شود قارچ راحت تر پخش شود.

روغن نارگیل

روغن نارگیل خاصیت ضدقارچ و ضدمیکروب دارد و می تواند به درمان عفونت کرم حلقوی کمک کند. روغن نارگیل یک راه حل مؤثر خانگی برای درمان کرم حلقوی و دیگر عفونت های قارچی است. روغن نارگیل می تواند درمانی مناسب برای کرم حلقوی در پوست سر باشد زیرا به راحتی روی پوست سر استفاده شده و یک نرم کننده مؤثر و طبیعی است.

نکته: روغن نارگیل را گرم کنید تا مایع شود، سپس آن را مستقیماً به ناحیه عفونت بزنید. روغن نارگیل به راحتی جذب پوست می شود. این راه حل را دست کم روزی سه بار به کار ببرید.

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خاصیت قوی ضد قارچ است، بنابراین می تواند به درمان کرم حلقوی کمک کند.

نکته: یک تکه پنبه را به سرکه سیب خالص آغشته کرده و به آرامی روی پوستتان بکشید. این کار را روزی سه بار انجام دهید.

زردچوبه

زردچوبه خواص گوناگونی برای سلامتی دارد، از جمله خاصیت ضدالتهابی و ضدباکتریایی. ضمناًً زردچوبه یک ضدقارچ مؤثر است که جلوی رشد آن را می گیرد.

نکته: زردچوبه را با مقدار کمی آب ترکیب کرده و خمیر درست کنید. خمیر حاصل را به پوستتان بزنید و اجازه دهید بماند تا خشک شود. همچنین می توانید هر روز آب مخلوط شده با زردچوبه بنوشید تا فواید داخلی آن نیز نصیبتان شود.

روغن ارگانو

روغن ارگانو یا همان پونه کوهی می تواند ضد قارچ قوی تری نسبت به دیگر محصولات ضد قارچ موجود در بازار بوده و عفونت های قارچی پوست را درمان کند.

نکته: چند قطره روغن ارگانو را با یک روغن حامل مثلاً روغن زیتون یا روغن نارگیل ترکیب کرده و سه بار در روز آن را به قسمت عفونت بزنید.

روغن درخت چای

در گذشته از روغن درخت چای به عنوان ضدقارچ و ضدمیکروب استفاده می شده و امروزه نیز همین کاربرد را دارد. روغن درخت چای می تواند در درمان عفونت های قارچی پوست بسیار مؤثر باشد.

نکته: روزی دو یا سه بار با تکه ای پنبه، روغن درخت چای را مستقیماً به پوست ناحیه مورد نظر بزنید. اگر پوستتان حساس است، روغن درخت چای را با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل رقیق کنید که آن نیز خاصیت ضدقارچ دارد.

پودر شیرین بیان

شیرین بیان دارای خواص ضدمیکروبی قابل توجهی است و تحقیقات نشان می دهد عصاره آن می تواند در درمان عفونت های قارچی مؤثر عمل کند.

نکته: یک فنجان آب را با هشت قاشق مرباخوری شیرین بیان پودر شده ترکیب کرده و آن را بجوشانید. بعد از اینکه به جوش آمد، حرارت را کم کنید تا ده دقیقه دم بکشد و خمیر مانند شود. خمیر به دست آمده را بعد از اینکه خنک شد، روی پوست بگذارید و ده دقیقه صبر کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

شامپوی ضد قارچ

گاهی کرم حلقوی روی پوست سر ایجاد می شود. علائم عفونت پوست سر می تواند شامل قسمت هایی باشد که مویشان ریخته و یا دچار شوره شدید، خارش شدید و کورک هایی روی پوس سر شده است.

نکته: اگر پوست سرتان مبتلا به کرم حلقوی شده، موهایتان را با یک شامپوی ضد قارچ بشویید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک درمان طبیعی برای عفونت های قارچی و باکتریایی به کار می رود. آلوئه ورا می تواند کرم حلقوی را درمان کرده و علائم خارش، التهاب و ناراحتی را تسکین دهد.

نکته: مرهم آلوئه ورا یا ژل خالص آن را به ناحیه عفونت بزنید و این کار را سه بار در روز انجام دهید.

روغن علف لیمو (لمون گراس)

روغن علف لیمو خواص ضدقارچ دارد و می تواند عفونت های پوستی با منشأ قارچ را درمان نماید.

نکته: چند قطره روغن علف لیمو را با یک روغن حامل ترکیب کرده و روزی دو بار آن را مستقیماً به پوست دچار عفونت بزنید.

چند سؤال و جواب درباره عفونت پوستی کرم حلقوی

آیا حیوانات می توانند کرم حلقوی را به انسان منتقل کنند؟

بله، حیوانات می توانند عفونت کرم حلقوی را به انسان منتقل کنند، خصوصاً سگ و گربه. البته گربه و سگ بزرگسال اغلب علامتی از این عفونت ندارند اما حیوانات جوان تر ممکن است دچار ریزش موی منطقه ای شوند که می تواند با خارش یا بدون خارش باشد.

چقدر طول می کشد تا عفونت کرم حلقوی برطرف شود؟

محدوده زمانی مشخصی برای درمان این عفونت وجود ندارد. عفونت کرم حلقوی در یک فرد سالم ممکن است خودبه خود در عرض چند ماه برطرف شود. موارد خفیف تر این عارضه معمولاً در عرض دو تا چهار هفته برطرف می شوند اما درصورتی که عفونت شدید باشد یا در ناخن ها یا پوست سر روی داده باشد، یک دوره درمان سه ماهه لازم است.

اگر عفونت کرم حلقوی را درمان نکنید چه اتفاقی می افتد؟

عفونت کرم حلقوی در صورت عدم درمان می تواند منتشر شده و پوست به شدت تحریک و دردناک شود. تاول ها و ترک های پوستی می توانند به باکتری مبتلا شده و اگر چنین اتفاقی روی بدهد، احتمالاً به آنتی بیوتیک نیاز خواهید داشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 تیر 1400 بروزرسانی: 21 تیر 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1010

به "با بیماری قارچی پوست چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با بیماری قارچی پوست چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید