با آدم های بی ادب چطور رفتار کنیم؟

به گزارش مجله صادق ویلا، در زندگی روزمره خواسته یا ناخواسته با افراد بی ادب برخورد می کنیم واکنش مناسب در اینگونه برخوردها می تواند پیامدهای منفی بی ادبی را به حداقل برساند.

با آدم های بی ادب چطور رفتار کنیم؟

به گزارش خبرنگار از ، یه طور خواسته یا نا خواسته در طول زندگی روزمره با آدم های بی ادب برخورد داریم، ممکن است این بی ادب ها کاملا غریبه باشند، مثلا کسی که پشت سر شما در صف سینما ایستاده و یا متصدی امور بانکی و یا شاید هم مجبور باشید به طور مرتب با یک فرد بی ادب برخورد داشته باشید، مثلا یک همکار یافردی در اقوام.

بی ادبی و بی احترامی واقع شده باعث برانگیخته شدن خشم می گردد. اما جواب بی ادبی را با بی ادبی دادن، واکنش درست و مفیدی نیست. وقتی شما با کسی روبرو می شوید که مرتکب بی ادبی در خصوص شما می گردد، می توانید با واکنشی مودبانه، دفاعی و جسورانه برخورد کنید تا بتوانید تا جایی که امکان دارد، پیامد های منفی این بی ادبی را به حداقل برسانید.

هر چند کنترل رفتار دیگران برای شما مقدور نیست، ولی می توانید حد و حدودی معین کنید که معین باشد دیگران باید با شما چه رفتاری داشته باشند. مثلا وقتی شما به عنوان فروشنده، مورد گله و شکایت مشتری قرار می گیرید و او سرتان فریاد می زند یا با بی ادبی خطاب تان می نماید، شما باید تبادل نظر با او را در همان لحظه تمام کنید.

معین حدود معین، باعث می گردد دیگران به شما احترام بگذارند. در ضمن این حد و مرز ها دیگران را در شرایطی قرار می دهد که متوجه رفتار یا کلام بی ادبانه خود بشوند. شما به این طریق با مسئول قرار دادن فرد ِ بی ادب، تشویقش می کنید که رفتارش را تغییر دهد.

رفتاری گستاخانه معمولا پوششی برای یک یا چند مشکل پنهان است مثلا، اگر همسایه شما ناگهان رفتارش تغییر نموده و از دیدار و تماس رودرو با شما اجتناب می نماید، حتما دلیلی برای این کار وجود دارد. به جای فرضیه پردازی و غرق شدن در این سوال ها که چرا چنین شده، دست به اقدام بزنید، از او بپرسید مشکل چیست؟ مطمئن باشید با مکالمه مستقیم و ارتباط بدون واسطه، انگیزه و دلیل بدرفتاری همسایه تان، رفع خواهد شد.

شاید خواسته باشید جواب رفتار ناخوشایند و بی ادبی را با واکنشی مشابه بدهید، اما این گونه نمی توانید از تنش کم کنید، بلکه احتمالا بیشتر هم می گردد. جواب یک فرد بی ادب را محبت آمیز بدهید، حتی می توانید لبخند بزنید، شاید با لبخند شما او وادار گردد رفتارش را آنالیز کند. در ضمن جواب بی ادبی را با مهربانی و ملاطفت دادن، قدرت شما را نشان می دهد. پس به جای شریک شدن در یک رفتار بد، با مهر و ادب، پایان اش دهید.

این احتمال وجود دارد که دلیل رفتار ناپسند افراد با شما، هیچ ارتباطی با شخص شما نداشته باشد. رفتار های ناخوشایند معمولا ریشه در یک درد یا ناراحتی دارند. ممکن است کسی تحت استرس و فشار های زیاد زندگی و عدم توانایی اش در کنترل موثر امور، دست به رفتار های ناپسند بزند یا کلامش با تلخی و بی ادبی همراه گردد.

هر چند دلایل پنهان بی ادبی، توجیه کننده نیستند، اما می توانند روی نگاه و واکنش شما اثر بگذارند. درست است که مورد بی ادبی واقع شدن به هر صورت نامطلوب است، اما قبل از اینکه نگران شوید چه کاری ممکن است نموده باشید که چنین واکنشی در بر داشته یا اینکه دفاع عجولانه و تهاجمی از خود بکنید، زمینه و شرایط را آنالیز کنید.

/ف. غ

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 27

به "با آدم های بی ادب چطور رفتار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آدم های بی ادب چطور رفتار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید