باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم

به گزارش مجله صادق ویلا، مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی اقتصادی گفت: ما نباید انتظار داشته باشیم که تنها کشور های دیگر در ایران سرمایه گذاری کنند ما نیز باید سرمایه گذاری کنیم.

باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم

به گزارش خبرنگار خبرنگاران غلامرضا انصاری مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی در پنل تخصصی اولین همایش تخصصی اخراج آمریکا از منطقه که به همت اندیشکده سیاست گذاری امیرکبیر در محل دانشگاه امیرکبیر برگزار شد گفت: نفوذ مالی آمریکا نه تنها در عراق بلکه در اروپا و کره جنوبی هم وجود دارد به گونه ای که ما نتوانستیم از منابع مالی خود در کره استفاده کنیم و حتی دستور رئیس جمهور کره به بانک های این کشور نیز نادیده گرفته شد.

وی با بیان اینکه وقتی 60 درصد از منابع ارزی دنیا را دلار تشکیل می دهد طبیعتا این موضوع به عمق نفوذ آمریکا دامن می زند شرح داد: با پیروزی انقلاب اسلامی تضعیف نفوذ آمریکا در منطقه آغاز شد در واقع انقلاب اسلامی با پایین کشیدن قدرت شاه هیمنه آمریکا را زیر سوال برد.

انصاری اظهار داشت: امروز آمریکا در منطقه در ذلت به سر می برد به گونه ای که می بینیم این کشور مجبور می شود در مقابل طالبان بنشیند و توافق نامه صلح امضا کند.

مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی اظهار کرد: اگر آمریکا از جنبه هزینه و فایده به حضور خود در منطقه نگاه کند قطعا طولانی شدن این حضور هزینه های سنگینی برای این کشور رقم خواهد زد.

وی به کاهش نفوذ آمریکا در شورای امنیت اشاره کرد و افزود: دمونیکن تنها کشوری بود که در جریان تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران در کنار آمریکا ایستاد با این وجود این ناکامی یک انزوای بین المللی برای آمریکا بود هم چنین امروز حمله هکری به زیرساخت های تکنولوژی آمریکا یک رسوایی بزرگ برای این کشور است.

انصاری با طرح این سوال که آیا خروج فیزیکی آمریکا سرانجام داستان خروج این کشور خواهد بود شرح داد: تازه این خروج آغاز راه ماجراست و کشور های منطقه برای کم کردن حضور فیزیکی آمریکا باید ساز و کار های گسترده ای را رقم بزنند.

مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی با تاکید براینکه باید در برنامه هفتم توسعه در راستای اخراج آمریکا از منطقه برنامه های راهبردی طراحی شود شرح داد: ایران مرکز تفکر اخراج آمریکا از منطقه است با این وجود باید در این مرکز تحول دیدگاهی در حوزه اقتصاد با ایجاد ساختار های مالی جدید صورت بگیرد و این ساختار ها عملیاتی شود.

وی دستاورد های نظامی ایران را با وجود تحریم ها، فشار ها و جنگ تحمیلی یک شاهکار نظامی دانست و افزود: امروز هیچ کس جرات حمله نظامی به ایران را ندارد به گونه ای که تمام کسانی که گفتند گزینه نظامی روی میز آنهاست خودشان اولین کسانی بودند که می دانستند بلوف می زنند.

انصاری بمباران عین الاسد با ده ها موشک را بیانگر توان نظامی ایران ارزیابی کرد و افزود: انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی اعتماد به نفس را به ملت های منطقه بازگرداند به گونه ای که باعث شد افغان ها ناتو را از پای درآورند و پیروزی های حزب الله لبنان نیز متاثر از این قضیه بوده است.

مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی دستاورد های آمریکا را به چالش کشیده اظهار کرد: امروز بزرگترین نیاز در کشور های مقاومت بازسازی مالی و تجاری است و اگر ایران بخواهد نیاز کشور های منطقه به آمریکا را کم کند باید به عنوان یک الگوی پیشتاز کار های بزرگی را انجام دهد و تحولات جدی در ساختار مالی خود به وجود بیاورد.

وی با بیان اینکه پس از سال های طولانی تحریم ما باید امسال را به عنوان سال پیروزی بر تحریم ها جشن بگیریم افزود: ما باید تلاش کنیم تا تحریم ها برداشته شود، اما برداشتن تحریم ها دست ما نیست، ولی خنثی کردن تحریم ها دست ماست و این هم با اصلاحات در ساختار بانکی، واگذاری اقتصاد به مردم و اصلاحات گمرکی صورت می گیرد.

انصاری با تاکید براینکه باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم افزود: باید عوامل ایجاد سوتفاهم بین خود و کشور های منطقه را به حداقل برسانیم و در عمل اثبات کنیم که ایران بیشترین نفع را از ثبات و بیشترین ضرر را از ناامنی در منطقه می برد و این باید شعار ما در سیاست خارجی باشد.

مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی گفت: امروز وقتی که صحبت از نیاز های منطقه می شود ما باید سعی کنیم که حتی به کشور هایی که به ما جفا کرده اند اثبات کنیم ایران تنها کشوری است که از ثبات در منطقه سود خواهد برد.

وی بر ضرورت تقویت حضور مالی ایران در منطقه قفقاز و ایجاد زیرساخت های قوی تر در عراق تاکید کرد و افزود: باید زیرساخت های حمل و نقلی بین ایران، عراق و سوریه ایجاد شود امروز ایران بیشترین درصد کمک به تامین برق و گاز و ساخت نیروگاه عراق را کرده است.

انصاری با اشاره به اینکه روابط تجاری نامتوازن بین کشور ها پایدار نخواهد ماند و باید این روابط به تعادل برسد افزود: یقینا صادرات چند میلیارد دلاری ایران به عراق و صادرات چند میلیون دلاری این کشور به ایران پایدار نخواهد ماند.

مشاور وزیر امور خارجه در امور دیپلماسی مالی افزود: ما نباید انتظار داشته باشیم که تنها کشور های دیگر در ایران سرمایه گذاری کنند ما نیز باید سرمایه گذاری کنیم هم چنین باید در برنامه هفتم توسعه در نگاه به روابط خارجی رفع موانع صادرات مورد توجه قرار بگیرد، چون امروز بی نهایت موانع صادراتی در کشور وجود دارد و البته ما خود این موانع را ایجاد می کنیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 732

به "باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید نگاه جدید به منطقه را در دستور کار قرار دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید