بازگشت ظروف چینی به موزه ملی

به گزارش مجله صادق ویلا، جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران در تشریح فرآیند بازگشت آثار، گفت: مجموعه ای از آثار موزه ملی ایران مشتمل بر 14 قلم ظرف مشهور به سلادون که تحت عنوان نمایشگاه سلادون های لونگ چوان و جهانی شدن در کشور چین به نمایش در آمده بود، بامداد روز دوشنبه 28 مهر 1399 به فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) وارد شده و پس از انجام تشریفات گمرکی با همراهی یگان حفاظت به موزه ملی ایران انتقال یافت.

بازگشت ظروف چینی به موزه ملی

با ما همراه باشید و با تور ارزان چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

رئیس کل موزه ملی ایران در مورد مد نظر قرار دریافت محدودیت های حاصل از همه گیری کرونا گفت: آن چه که این نمایشگاه را با دیگر رویدادهای مشابه متفاوت ساخت، قرار دریافت در شرایط و محدودیت های ناشی از شیوع ویروس کرونا بوده و خوشبختانه تمامی مراحل نقل وانتقال و بازگشایی جعبه ها با رعایت تمامی دستورالعمل های مرتبط و لحاظ کردن تدابیر اختصاصی برای آثار صورت گرفت.

وی ادامه داد: آثار نمایشگاه پس از طی دوره استراحت و قرنطینه توسط هیات کارشناسان عالی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهاده شده مورد بازبینی و اصالت و سلامت آثار مورد تأیید نهاده شد.

نوکنده در مورد دستاوردهای این رخداد فرهنگی گفت: این نمایشگاه کوشش کرد همپای بسیاری از موزه های بزرگ دنیا، بخشی از ظرفیت غنی میراث فرهنگی ایران را به نمایش بگذارد. پس از این نمایشگاه بسیاری از موزه های چین مشتاق برگزاری نمایشگاه های متقابل میان ایران و چین شده اند.

گنجینه بزرگ این نمایشگاه با موضوع مشترک سلادون و حضور موزه های بزرگ در کنار یکدیگر نشان مشترک بودن مواریث فرهنگی و فرامرزی بودن آن ها برای همه دنیایان است که نتیجه آن دوستی پایدار ملت ها به روش دیپلماسی فرهنگی محسوب می گردد و همچنین این نمایشگاه این است که ایران در گذشته با همتایان و دولت های بزرگ هم عصر خود روابط نزدیک و گسترده ای داشته است.

مهر نوشت، نمایشگاه دنیای لونگ چوان: سلادون لونگ چوآن و دنیای شدن دوشنبه 24 تیرماه 1398 در کاخ جایی گونگ در کاخ موزه شهر پکن (شهر ممنوعه) با حضور محمدرضا کارگر رئیس اداره کل موزه ها و اموال منقول تاریخی، گوآن چیانگ رئیس میراث فرهنگی چین، وانگ شیء دونگ مدیر کاخ موزه چین، جن شیا دونگ شهردار شهر لی شوئ استان چو جیانگ، چن شو اوا رئیس موزه استان چو جیانگ، باقری رئیس دیپلماسی عمومی و رسانه، وفایی رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن و دیگر مقامات عالی رتبه فرهنگی گشایش یافت. این نمایشگاه پس از سه ماه فعالیت در کاخ موزه شهر ممنوعه بیش از یک میلیون بازدید را به خود اختصاص داد. پس از آن به موزه استانی جه جیانگ در شهر هانژو انتقال یافت که تعداد 48110 نفر بازدیدکننده داشت.

منبع: گردشبان
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 621

به "بازگشت ظروف چینی به موزه ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازگشت ظروف چینی به موزه ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید