3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید

به گزارش مجله صادق ویلا، به ویتامین D گاهی اوقات ویتامین آفتاب نیز گفته می گردد زیرا در واکنش به نور خورشید در پوست شما فراوری می گردد. این یک ویتامین محلول در چربی است و شامل ویتامین های D-1، D-2 و D-3 است.

3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید

بدن شما وقتی مستقیم در معرض نور خورشید قرار می گیرد، ویتامین D را به طور طبیعی فراوری می نماید. بعلاوه می توانید آن را به وسیله بعضی غذاها و مکمل ها دریافت کنید.

ویتامین D چندین کارکرد مهم در بدن شما دارد. یکی از مهم ترین آن ها تنظیم مقدار جذب مقدار کلسیم و فسفر و بهتر کردن عملکرد سیستم ایمنی بدن است. دریافت مقدار کافی ویتامین D برای رشد طبیعی بدن و رشد استخوان ها و دندان ها بسیار مهم است.

اگر بدن شما به مقدار کافی ویتامین D دریافت نکند، شما در معرض ابتلا به مسائل استخوانی مانند نرم شدن استخوان ها (نرمی استخوان) یا شنماینده شدن استخوان ها (پوکی استخوان) هستید. در اینجا سه فایده باور نکردنی ویتامین D آورده شده است. علاوه بر فواید اصلی آن، مطالعه ها و آزمایش ها نشان می دهد که ویتامین D دارای فواید زیر است:

1. ویتامین D مبارز سرسخت بیماری

براساس مطالعه منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا در سال 2006، خطر مبتلا شدن به بیماری فلج را کاهش می دهد.

با توجه به یافته های سال 2008 از منابع معتبر، احتمال پیشرفت بیماری های قلبی عروقی را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

براساس تحقیقات سال 2010 منتشر شده در مجله آمریکایی به کمتر شدن احتمال دچار شدن به آنفولانزا یاری می کنید.

2. ویتامین D و افسردگی

تحقیقات نشان داده اند که ویتامین D می تواند نقش مهمی در تنظیم احساسات و جلوگیری از افسردگی داشته باشد. در یک مطالعه، دانشمندان دریافتند که افراد مبتلا به افسردگی که علائم افسردگی در آن ها با مصرف مکمل های حاوی ویتامین دی تا حدود زیادی کاهش یافته است.

در مطالعه دیگری درباره مبتلایان به بیماری فیبرومیالژیا (نوعی بیماری مزمن که با دردهای استخوانی و عضلانی همراه است)، دانشمندان و پزشکان دریافتند که کمبود ویتامین دی بعلاوه در افرادی که دارای مسائل روانی مانند اضطراب و افسردگی هستند، بیشتر بود.

3. با ویتامین D، وزن کم کنید

اگر سعی در کاهش وزن یا جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی دارید، مکمل های حاوی ویتامین D را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. می توانید این مکمل های ویتامین D را در فروشگاه های اینترنتی یا داروخانه ها پیدا کنید.

در یک مطالعه نشان داده شد که افرادی که روزانه مکمل های حاوی کلسیم و ویتامین D مصرف می کردند، نسبت به افرادی که از مکمل دارونما استفاده می کردند، توانستند بیشتر وزن کم نمایند. دانشمندان گفتند که کلسیم اضافی و ویتامین D اثر مهمی در کاهش اشتها دارد.

در یک مطالعه و آزمایش دیگر، افراد دارای اضافه وزن که روزانه مکمل های حاوی ویتامین D مصرف می کردند، علائم ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها تا حدودی کمتر شد.

عواملی که مانع از رسیدن ویتامین D به بدن می گردد:

چندین عامل می توانند بر توانایی بدن در دریافت مقدار کافی ویتامین D به وسیله خورشید تأثیر منفی بگذارند. این عوامل شامل موارد زیر هستند:

قرار گرفتن در منطقه ای با آلودگی زیاد

استفاده از کرم های ضد آفتاب

صرف کردن وقت زیاد در داخل خانه

زندگی در شهرهای بزرگی که ساختمان ها مانع از رسیدن نور خورشید می شوند

داشتن پوستی تیره. (هرچه سطح ملانین بالاتر باشد، ویتامین دی به وسیله پوست، کمتری جذب می نماید)

این عوامل در تعداد زیادی از افراد باعث ابتلا به کمبود ویتامین D می گردد. به همین علت مهم است که به غیر از نور خورشید مقداری از ویتامین D مورد نیاز بدن خود را از منابع غذایی دریافت کنید.

علائم کمبود ویتامین D در بزرگسالان را بشناسید:

خستگی، دردهای فیزیکی، به صورت کلی حال عمومی خوبی نداشتن

درد یا ضعف شدید استخوان یا ماهیچه ای، که ممکن است باعث سخت شدن عمل بالا رفتن از پله ها یا بلند شدن از زمین یا جایگاه های با ارتفاع کم گردد، یا باعث گردد شما نتوانید به درستی راه بروید

ترک های ریز در سطوح استخوان ها که بر اثر فعالیت های شدید یا ورزش بوجود می آیند، به ویژه در پاها، لگن و باسن

پزشکان می توانند با انجام آزمایش خون ساده، کمبود ویتامین D را تشخیص دهند. در صورت کمبود، پزشک ممکن است برای آنالیز قدرت استخوان های شما، اشعه ایکس سفارش دهد.

در صورت تشخیص ابتلا به کمبود ویتامین D، پزشک به شما توصیه خواهد نمود که روزانه مکمل های حاوی مقادیر مناسب ویتامین D مصرف کنید. در صورت کمبود شدید، آن ها ممکن است قرص ویتامین D یا داروهای با دوز بالای این ویتامین را برای شما تجویز نمایند. بعلاوه باید حتماً به وسیله نور خورشید و غذاهایی که می خورید، ویتامین D را دریافت کنید.

منابع غذایی سرشار از ویتامین D را بشناسیم:

تعداد کمی از غذاها به طور طبیعی دارای ویتامین D هستند. به همین علت بعضی غذاها غنی شده اند. این بدان معنی است که ویتامین D به صورت مصنوعی به آن ها اضافه شده است. غذاهایی که دارا مقدار زیادی ویتامین D هستند شامل موارد زیر می باشند:

ماهی سالمون

ساردین

زرده تخم مرغ

میگو

شیر

غلات

ماست

آب پرتقال

دریافت مقدار کافی ویتامین D مورد نیاز بدن به صورت روزانه فقط با قرار گرفتن در معرض آفتاب و رژیم غذایی تا حدودی سخت است، بنابراین مصرف مکمل های حاوی ویتامین D می تواند تا حدودی در این کار به شما یاری کند.

بدن شما به چه مقدار ویتامین D نیاز دارد؟

در خصوص مقدار ویتامین D مورد نیاز بدن شما برای داشتن یک عملکرد مناسب همچنان اختلاف نظرهایی وجود دارد. مطالعه ها و آزمایش های اجرا شده در این زمینه نشان می دهد که بدن شما به ویتامین D بیشتری از آن چه قبلاً تصور می شده است نیاز دارد. سطح این طبیعی ویتامین در خون از 50 تا 100 میکروگرم در هر دسی لیتر است. بسته به مقدار ویتامین D در خون شما ممکن است بدن شما به ویتامین D بیشتری نیاز داشته باشد.

پژوهشکده علوم غذایی و کشاورزی توصیه های جدیدی را برای مصرف ویتامین ها و داروها بصورت روزانه بر اساس واحدهای بین المللی (IUs) ارائه می دهد. IUs یک نوع استاندارد برای مقدار گیری داروها و ویتامین ها است. IU ها به متخصصان یاری می نمایند تا دوزها، مقدار سمی بودن و مقدار کمبود برای هر فرد را معین نمایند.

یک IU برای همهٔ انوع ویتامین یکسان نیست. یک IU با اینکه چه مقدار از یک ماده بر بدن شما تأثیر می گذارد معین می گردد. IU های توصیه شده برای ویتامین D عبارتند از:

بچه ها و نوجوانان: 600 IU

بزرگسالان تا 70 سالگی: 600 IU

بزرگسالان بالای 70 سال: 800 IU

زنان باردار یا شیرده: 600 IU

منبع: www.healthline.com

منبع: اُکالا
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1219

به "3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 فایده ویتامین D که شما را شگفت زده می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید