2 میلیون شغل طی دو سال گذشته از بین رفته است!

به گزارش مجله صادق ویلا، یک کارشناس مالی گفت: طبق آمار های رسمی که خود دولت اعلام نموده، طی یک سال و نیم گذشته حدود دو میلیون شغل را از دست داده ایم.

2 میلیون شغل طی دو سال گذشته از بین رفته است!

حمید حاج اسماعیلی کارشناس مالی در گفت و گو با خبرنگار ، در پاسخ به اینکه چرا با وجود مهاجرت از روستا به شهرها، همچنان اندازه بیکاری در روستا ها نسبت به شهر ها بیشتر است؟ اظهار کرد: نرخ بیکاری در روستا ها به تناسب شهر ها طی چند سال گذشته بالاتر رفته است. علت آن محرومیت های جدیدی است که در روستا ها ایجاد شده است. از جمله؛ افزایش مسائل آب و خشکسالی هایی که در چند سال گذشته ایجاد شده اثر خود را بر روستا ها گذاشته است.

او در ادامه بیان نمود: بعضی از مسائل دیگر که در روستا ها ایجاد شده ناشی از این است که دولت به تناسب احتیاج هایی که در روستا ها مطرح است، سرمایه گذاری ننموده است؛ بنابراین دو عامل اساسی؛ ایجاد محرومیت های جدیدی که ناشی از خشکسالی و بی آبی است و باعث از بین رفتن کشاورزی و باغداری شده است. دوم، عدم سرمایه گذاری دولت به صورت جدی برای رفع احتیاج هایی که متناسب زمان برای خانواده ها ایجاد شده است.

این کارشناس مالی بیان نمود: این دو عامل اساسی باعث شده مهاجرت از روستا ها بسیار جدی گردد علی رغم مهاجرت های زیادی که شکل گرفته به علت کمبود شغل نرخ بیکاری را بالا برده است. اکنون بسیاری از روستایی ها به جز مسئله کشاورزی امکان اینکه بتوانند از مهارت ها خود استفاده نمایند، ندارند. در صورتی که از امکانات خوبی به اسم یک مرکز گردشگری برخوردار هستند.

حاج اسماعیلی توضیح داد: عدم سرمایه گذاری دولت و مشاوره های فنی به روستائیان باعث شده که روستا ها به یک مرکز محروم تبدیل شوند و نه تنها برای خود آن ها شغل ایجاد نکند بلکه امکانات و سرمایه های روستا ها هم به مرور زمان از بین برود؛ بنابراین توجه به روستا ها می تواند در بحث گردشگری و بعلاوه در احیا و بهینه کردن مصرف آب در روستا ها موثر باشند.

او اضافه نمود: اگر این اتفاق بیفتد کشاورزی می تواند به صورت محدود و تخصصی دوباره شکل بگیرد و باغداری هم احیا گردد. در عین حال صنایع دستی و بومی مربوط به روستا ها هم می تواند برای خانواده ها مطرح باشد که در مجموع این موارد می تواند بعضی از مشاغل را در روستا ها مجددا احیا کند.

او تاکید نمود: دو عامل اساسی که در بالا بودن نرخ بیکاری موثر بود؛ تشدید تحریم ها که از دو سال و نیم قبل در کشور بسیار زیاد شد و شوک بزرگی به اقتصاد وارد کرد و از آنجایی که اقتصاد ما آمادگی لازم را نداشت، نتوانستیم برنامه ریزی درستی برای جبران اثر تحریم در کشور انجام دهیم و در نهایت بخشی از مسائل مالی از جمله افزایش نرخ بیکاری را ایجاد کرد.

حاج اسماعیلی توضیح داد: عامل دوم، مسئله کروناست. بخش زیادی از مشاغل ما در حوزه گردشگری، حمل و نقل، صنایع دستی در پی آن دچار مشکل شدند و نرخ بیکاری طی دو سال گذشته بسیار اضافه شد. طبق آمار های رسمی که خود دولت اعلام نموده، طی یک سال و نیم گذشته حدود دو میلیون شغل را از دست دادیم.

این کارشناس مالی ادامه داد: اگر بخواهیم این موارد را رفع کنیم، ابتدا باید ظرفیت هایی که در کشور موجود است را افزایش و مشارکت مردم را در حوزه اقتصاد زیاد کنیم. بعلاوه در بخش های روستایی هم باید علاوه بر مشاوره فنی به روستائیان، به تشویق کارآفرینی بپردازیم و پتانسیل هایی که در روستا ها برای ایجاد اشتغال وجود دارد را احیا و رونق دهیم.

او در انتها اشاره نمود: یکی از آن ها همان بحث گردشگری در روستا است. دومین مورد، بحث کشاورزی تخصصی و باغداری است که می تواند بعضی از مشاغل را در روستا ها احیا کند. سومین موضوع این است که ظرفیت های فنی تولیدات بومی در منطقه ها روستایی است که دولت می تواند با مشاوره های فنی و ایجاد بازار، آن ها را دوباره احیا کند. اگر ما همین موارد را فعال کنیم، حدود 60 درصد از ظرفیت های اشتغال دوباره احیا می گردد تا در نتیجه آن مردم در روستا ها بمانند و به حاشیه شهر ها مهاجرت ننمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 7 شهریور 1400 بروزرسانی: 7 شهریور 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1083

به "2 میلیون شغل طی دو سال گذشته از بین رفته است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "2 میلیون شغل طی دو سال گذشته از بین رفته است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید