کاریز کیش چه جذابیتی دارد؟

به گزارش مجله صادق ویلا، کیش برای برخی ها یعنی ساحل، غواصی و خرید. اما در این جزیره جاهای تاریخی جذابی هم وجود دارد، مثل شهر زیرزمینی کاریز کیش؛ قناتی که زمانی مایه حیات مردم بوده و حالا به مجموعه تفریحی تبدیل شده.

کاریز کیش چه جذابیتی دارد؟

کاریز کیش کجاست؟

کاریز، یکی از جاهای دیدنی کیش است که در بلوار میرمهنا، بین میدان المپیک و میدان فارور قرار گرفته. شهر زیرزمینی کاریز در گذشته دور، مجموعه قناتی بوده که آب آشامیدنی جزیره را تامین می نموده. اکنون چند سالی ست که این قنات به یکی از جاذبه های گردشگری کیش تبدیل شده. طول قنات کیش 14 کیلومتر است و عمقش 14 متر. نمونه چنین قنات بزرگی در ایران و جهان کم نظیر است.

دو رشته کاریز، یکی از سفین و دیگری از روستای باغو می آیند و در اینجا به سه رشته قنات تبدیل می شوند. در طول راستا چاه های زیادی وجود دارد که در قدیم مردم برای کشاورزی و تهیه آب آشامیدنی از آنها برداشت می کردند. می گویند این کاریز محل تامین آب کشورهای حوزه خلیج فارس هم بوده.

چرا باید اینجا را ببینیم؟

شاید شنیده باشید که به کاریز کیش، شهر زیرزمینی می گویند. ولی درواقع اینجا شهر تاریخی نیست. بلکه شبکه ای از قنات هاست که قدمتی بیشتر از 2500 سال دارد. در بلوار میرمهنا می رانیم و به تابلوی مجموعه فرهنگی سیاحتی شهر زیرزمینی کاریز می رسیم. بلیط می خریم و خودمان را در دالان های خنک کاریز می بینیم.

این قنات تاریخی چند سالی ست که به مجموعه ای سرگرمیی تبدیل شده. در این مجموعه دیدنی های دیگری هم پیدا می گردد. اما همه موقع ورود، محو مجذوب کنندهیت قنات می شوند.

کافی ست سرمان را بلند کنیم تا سقف توجه مان را جلب کند. سقف کاریز پر است از فسیل صدف و مرجان. این فسیل ها عمری 500 میلیون ساله دارند و حالا در قلب جزیره و در خشکی می توانیم ببینیم شان. در دالان های خنک کاریز قدم می زنیم و به روزگاری فکر می کنیم که مردم این قنات را طراحی نموده اند و بدون وجود وسایل مدرن امروزی، دل زمین را کنده اند.

بعد از گشت وگذار در کاریز می رسیم به موزه خلیج فارس. در این موزه می توانیم فسیل های مختلفی را ببینیم که عمر و مشخصات آنها نوشته شده. البته مجموعه ای که در موزه خلیج فارس جمع شده، فقط شامل فسیل نیست، بلکه اطلاعات کاملی درباره خلیج فارس و جزیره کیش هم در آن وجود دارد.

بعد می توانیم به بازارچه صنایع دستی سر بزنیم، سوغات بخریم. در همین بازارچه اگر بخواهیم می توانیم با حنا روی دست و پایمان نقش و نگار بزنیم. بعد از گردش و سرگرمی حتما گرسنه مان هم می گردد. در شهر زیرزمینی کاریز رستوران و کافه هم هست که موسیقی زنده دارند.

ساعت بازدید

همه روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 10 شب می توانیم اینجا را ببینیم.

جاذبه های نزدیک

اسکله کیش: از اینجا تا اسکله سرگرمیی کیش حدود 10 دقیقه فاصله است. در اسکله، بازار ورزش های آبی حسابی داغ است؛ مثل جت اسکی، قایق سواری، غواضی، ماهیگیری و قایق های کف شیشه ای. اگر اهل هیچ کدام این ها هم نباشیم، می توانیم از حال وهوای ساحل لذت ببریم، پیاده روی کنیم یا به انتظار چشم انداز قشنگ غروب آفتاب بنشینیم. اسکله در خیابان سنایی، بلوار دریا قرار گرفته.

پارک ساحلی و اسکله میرمهنا: در جزیره، هیچ سرگرمیی با نشستن کنار ساحل دریا برابری نمی کند. از پارک ساحلی میرمهنا به اسکله میرمهنا دسترسی داریم. اینجا فضای خوبی برای پیک نیک، قدم زدن یا دیدنی شنای لاک پشت های آزاد است. پارک میرمهنا در فاصله 7 دقیقه ای از کاریز و در کنار ساحل قرار گرفته.

دلفیناریوم: پارک دلفین کیش هم برای بچه ها مجذوب کننده است و هم برای بزرگ ترها. اصلا ما سفر می کنیم که تا حد ممکن از چیزهایی که هر روز می بینیم، دور شویم و جاهای متفاوتی را ببینیم. ای جا هم می توانیم نمایش دلفین ها را دیدن کنیم و هم به پارک پرندگان سر بزنیم. با 20 دقیقه رانندگی از کاریز کیش به پارک دلفین می رسیم.

خانه مردم شناسی بومیان کیش: در خانه ای که 200 سال عمر دارد، می توانیم با معماری سنتی کیش آشنا شویم. بعد مجموع صنایع دستی بومی را ببینم. مالک این خانه تاجر مروارید بوده و لنج بادبانی بزرگی داشته. مساحت خانه حدود 1200 متر است، 2 حیاط و 15 اتاق دارد. خانه مردم شناسی بومیان در محله سفین قرار گرفته که از قدیمی ترین محله های جزیره ست. بین خانه و شهر زیرزمینی حدود 10 دقیقه فاصله است.

کجا اقامت کنیم؟

بین هتل های کیش گزینه های متنوع و جالب توجهی پیدا می کنیم. از هتل 2 ستاره مقرون به صرفه تا هتل لوکس وجود دارد. قیمت رزرو هتل در کیش از 125 هزار تومان آغاز می گردد و تا 2 میلیون هم می رسد.

این قیمت ها مربوط به اسفند 1397 است.

عکس: خبرگزاری ایرنا و تسنیم

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 20 دی 1400 بروزرسانی: 20 دی 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1230

به "کاریز کیش چه جذابیتی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاریز کیش چه جذابیتی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید