چه کنیم که در رستوران، خدمات بهتری بگیریم؟
به گزارش مجله صادق ویلا، هر مکانی حتی رستوران ها، آداب خاص خود را دارند که چنانچه مهمانان به آن ها توجه نمایند، می توانند خدمات بهتری دریافت نمایند و اوقات خوشی داشته باشند.
شعار همواره حق با مشتری است، لزوماً همواره در رستوران ها اجرا نمی گردد. رفتار شما می تواند تجربیات و کیفیت خدماتی را که دریافت می کنید، تحت تأثیر قرار دهد.
متخصصان مهمان داری هدف شان رضایت و خوشحالی مشتری است، اما این شغلی چالش برانگیز به شمار میرود که باید تعادل در این رابطه دوطرفه حفظ گردد. بنابراین حتی مهمانان وی آی پی نیز باید هنگام حضور در رستوران مراقب رفتار خود باشند.
همدلی عامل مهمی است که باعث می گردد، رستوران ها بیشترین کوشش خود را برای درک مهمانان و ارائه خدمات به آن ها به کار ببندند. گاهی اوقات اندکی همدلی از طرف مهمانان نیز الزامی است. فرقی ندارد که پشت یک میز نو شیک یا در اتاقک موردعلاقه تان در یک گوشه دنج رستوران نشسته اید، در هر صورت قوانین مشخصی وجود دارد که یاری می نماید تا سریع تر به شما صندلی و خدمات ارائه گردد و در کل تجربه بهتری را برایتان به ارمغان بیاورد. در این مقاله از خبرنگاران به نکاتی اشاره خواهیم کرد که باعث می گردد در رستوران سرویس بهتری بگیرید.
سر ساعت رزروتان در رستوران حاضر شوید
اگر سر ساعت به رستورانی که جا رزرو نموده اید، نمی رسید، تماس بگیرید و زمان دقیق رسیدن تان را اطلاع دهید. با اینکه رستوران ها اغلب با مهمانانی که دیر می رسند، همدردی می نمایند؛ اما باید بدانید مهمانانی که تأخیرشان بیشتر از 15 دقیقه باشد، احتمالاً باید مدت زمان طولانی تری را برای خالی شدن میز منتظر بمانند.
با همه همراهان تان به رستوران بروید
اگر همه مهمانان شما به رستوران نیامده باشند، از اینکه رستوران به شما میزی ندهد، تعجب نکنید. با اینکه چنین اقدامی شاید دور از مهمان نوازی به نظر برسد، اما یک علت منطقی برای آن وجود دارد. فرض کنید که یک میز گرفته اید و مهمانان شما با گذشت 45 هنوز به رستوران نرسیده باشند، مدت زمانی که شما یک میز را اشغال نموده اید می تواند روند یک محل غذاخوری را برهم بزند، در حالی که اگر همه مهمانان سر ساعت می رسیدند، اکنون غذایش را تقریباً تمام نموده بودند.
در صورت تغییر تعداد مهمانان تان، به رستوران اطلاع دهید
برنامه ریزی یک رستوران به خصوص در رستوران های کوچک در شب های شلوغ تابستان می تواند سخت باشد. به همین علت مدیران رستوران برای گرفتن تصمیمات مهم، باید اطلاعات دقیقی از شما در اختیار داشته باشند. شاید فکر کنید که اضافه کردن چند صندلی به میزتان کار ساده ای است، اما اگر شما برای پنج نفر جا رزرو نموده باشید و بعد با 6 نفر به رستوران برسید، احتمالاً برای نشستن با تأخیر روبرو خواهید شد.
از کنسل کردن لحظه آخری بپرهیزید
رستوران ها هر روز باهوش تر می شوند و از همین رو آغاز به افزودن هزینه کنسلی رزرو نموده اند. با اینکه اضافه شدن هزینه کنسلی باعث شده است که کنسل های لحظه آخری کاهش یابد، اما اگر سابقه خوبی در این زمینه نداشته باشید، این احتمال وجود دارد که رستوران مذکور میز شما را برای مهمان دیگری هم رزرو نموده باشد یا در هنگام ورودتان، شما را بیشتر منتظر نگه دارد.
برای دریافت خدمات سریع، به سراغ نوشیدنی های ساده بروید
سفارش نوشیدنی، اولین وظیفه پیش خدمت به شمار میرود. رستوران ها فهرستی از نوشیدنی های ساده دارند، چراکه آماده سازی آن ها به سرعت انجام می گردد. اما اگر این انتخاب های ساده را نادیده بگیرید و یک نوشیدنی خیلی متفاوت درخواست کنید، از اینکه نوشیدنی شما دیرتر آماده گردد، تعجب نکنید. با وجودی که بیشتر رستوران ها کوشش می نمایند تا نوشیدنی مهمانان در عرض دو دقیقه سرو گردد، اما در بعضی موارد، رستوران ها نمی توانند با چنین سرعتی خدمات رسانی نمایند. اگر در پی این هستید که سفارش تان در اسرع وقت برای شما حاضر گردد، یک نوشیدنی ساده انتخاب کنید.
موارد ناخوشایند یا اشتباه را محترمانه برگردانید
وقتی به رستوران می روید، محتمل است که نوشیدنی تان خیلی شیرین بوده یا استیک تان بیش از مقدار پخته باشد. به طور معمول پیش خدمت چند دقیقه پس از سرو نوشیدنی یا غذا باید سر میز شما حاضر شده و از کیفیت آن ها جویا گردد. در چنین موقعی تأمل نکنید و اگر درخواستی دارید، مطرح کنید. مطمئناً زمانی که کل نوشیدنی یا غذایتان را خورده باشید، دیگر برای ارائه یک شکایت تأثیرگذار خیلی دیر است. ایراد کار را به وضوح توضیح داده و به رستوران اجازه دهید که مشکل را رفع کند یا آن را از رسید غذایتان خط بزند.
با پیش خدمت رستوران رفتار مناسبی داشته باشید
به پیش خدمت رستوران انعام سخاوتمندانه یا حداقل مناسبی بدهید. علاوه بر این، حتماً رفتار محترمانه ای با کارکنان رستوران داشته باشید. بد حرف زدن با پیش خدمت یا با دست روی شانه او زدن، رفتار مناسبی به شمار نمی رود. در عوض می توانید با تماس چشمی و یک لبخند، توجه آن ها را جلب کنید. دیگر نیازی نیست که بگوییم از کلماتی مثل لطفاً و سپاسگزارم نیز بهره ببرید.
روراست باشید
زمانی که با اشاره دست به پیش خدمت اعلام می کنید که غذایتان را تمام نموده اید، ممکن است او گیج شدن شده و منظور شما را متوجه نگردد. به طور کلاسیک، مهمانان باید قاشق و چنگال خود را به گونه ای در بشقاب شان بگذارند که دسته آن ها مثل عقربه های ساعت روی عدد 4 و 10 باشد. این نشانه های غیرکلامی مفید هستند، هرچند که این روش در کل جهان رعایت نمی گردد. گاهی اوقات پیش خدمت با این تصور که غذای شما تمام شده است، دستش را دراز می نماید تا بشقاب ها را بردارد، اما اگر هنوز غذایتان را تمام ننموده اید، به پیش خدمت بگویید.
در سبک آمریکایی خدمات، پس از اتمام غذا، ظروف کثیف جمع آوری می گردد تا مشتری فضای بیشتری روی میزش داشته باشد. در سبک اروپایی خدمات، پیش خدمت ها منتظر می مانند تا همه مهمانان غذایشان را میل نمایند و سپس ظروف غذا را برمی دارند. مطمئنا همان طور که شما ترجیحات خودتان را دارید، رستوران ها نیز قوانین خود را دارند. اگر شیوه آن ها در تمیزکردن میز را نمی پسندید، پیش از آغاز غذا، موضوع را به اطلاع مدیر رستوران یا پیش خدمت مربوطه برسانید.
بیش از مقدار سر میز غذا ننشینید
با اینکه خیلی مهم است که از تجربه غذا خوردن تان نهایت لذت را ببرید، اما بیش از مقدار سر میز غذا ننشینید. وقتی بیشتر از دو ساعت از نشستن شما سر یک میز بگذرد، به این معنا است که شما به سایر مهمانانی که در انتظار خالی شدن صندلی هستند، بی توجه بوده اید.
منبع: کجارو / thepointsguy.com