نجات از مهلکه افسردگی با قدرت یادآوری

به گزارش مجله صادق ویلا، حس خانه مادربزرگ، مرور خاطرات دوران دبستان، دورانی که در کوچه ها بازی نموده اید یا حتی آن زمین خوردن در اولین دوچرخه سواری همه این ها میتوانند احساسی را در انسان ها ایجاد نمایند که چه بسا آن ها را به آینده امیدوارم نگه دارد. می بینیم که به تازگی برای فرار از چالش های پیش رو حتی برای یک لحظه هم که شده؛ صحبت کردن در خصوص چیزهای قدیمی و خاطره انگیز در فضای مجازی مورد استقبال مخاطبان است.

نجات از مهلکه افسردگی با قدرت یادآوری

به گزارش خبرنگاران، مطالعات نشان داده است که برنامه هایی که به افراد یاری می نمایند خاطرات مثبت را در طی چند هفته به خاطر بیاورند، علائم افسردگی و اضطراب را کاهش می دهند. بعلاوه به بیماران آلزایمر یاری نموده تا عملکرد شناختی خود را بهبود بخشند؛ بنابراین خاطره گویی بیشتر اوقات به سلامتی روان ما یاری شایانی می نماید.

وقتی آغاز به یادآوری خاطرات مثبت می کنیم، افکار دیگری را که در سر داریم حذف می کنیم. کشف چیز های خوب گذشته به ما امید و خوش بینی به آینده می دهد. به هر حال، اگر اتفاقات خوبی برای ما بیفتد، احتمالاً دوباره اتفاق خواهند افتاد. آن ها بعلاوه به ما یاری می نمایند تا احساسات مثبت مختلف مرتبط با گذشته را دوباره تجربه کنیم. این می تواند شادی، عشق، اشتیاق، آرامش، عزم و ... باشد؛ و همه این ها زمانی اتفاق می افتد که ما در اینجا و اکنون هستیم، سفری به گذشته که فقط به کوشش فکری مثبت احتیاج دارد.

در گزارشی در سایکولوژی تودی آمده، یادآوری مثبت فراتر از ایجاد حس خرسندی برای ما در لحظه است. تفکرات مثبتی که تجربه می کنیم، منابع روانی و فیزیولوژیکی را ایجاد می نمایند که در آینده به حال خوب و مثبت نگری ما یاری می نماید. برای مثال، در مطالعه ای از افراد خواسته شد سه ماه بعد تجربیات مثبت را به خاطر بیاورند، آن ها کاهش مراجعه به پزشک را در مقایسه با گروه کنترل گزارش کردند.

به یاد داشته باشید که آن خاطرات مثبت می تواند به ما در برنامه ریزی برای آینده نیز یاری کند. حال شما می توانید با چند فعالیت خاطرات مثبت را بهینه و به جا به یاد بیاورید.

1- فهرستی از چندین خاطره مثبت از گذشته را یادداشت کنید و یکی را برای یادآوری انتخاب کنید. از طرف دیگر، هنگامی که خود را در مکانی می بینید که باعث ایجاد یک خاطره مثبت می گردد، به راحتی از آن عبور نکنید. توقف کنید، چند نفس عمیق بکشید و با از حافظه خود یاری بگیرید. در چشمان فکر شما، تصاویر و در پی آن احساسات ظاهر می شوند. شما با غوطه ور شدن در آن احساسات برای لحظه هم که شده احساس بهتری خواهید داشت.

2- یک داستان مثبت از زندگی خود بگویید. در فکر خود کاوش کنید که چه چیزی برای شما خوب بوده و چه احساسی در شما ایجاد نموده است. می توانید این کار را با به اشتراک گذاشتن داستان خود با یک دوست یا نوشتن آن با جزئیات انجام دهید. خیلی از نویسندگان مشهور دنیا با همین ترفند توانستند به موفقیت های زیادی دست پیدا نمایند.

منبع: فرارو
انتشار: 29 مرداد 1402 بروزرسانی: 29 مرداد 1402 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1589

به "نجات از مهلکه افسردگی با قدرت یادآوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نجات از مهلکه افسردگی با قدرت یادآوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید