فواید و مضرات کافئین برای بدن

به گزارش مجله صادق ویلا، کافئین ماده ای است که به وفور در قهوه، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات ها یافت می گردد.

فواید و مضرات کافئین برای بدن

قهوه یکی از نوشیدنی های بسیار پرطرفدار به ویژه در جوامع غربی است. به طوری که از هر پنج فرد بزرگسال چهار تن روزانه قهوه می نوشد. بسیاری از مردم برای آغاز یک روز خوب به نوشیدن قهوه در صبحگاه وابستگی شدیدی دارند.

وابستگی به قهوه به علت وجود کافئین در آن است. برای مثال، یک فنجان چای تنها 14 تا 60 میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که این مقدار در یک فنجان قهوه بیش از 200 میلی گرم است. کافئین امروزه به وفور در نوشیدنی های انرژی زا، نوشابه ها و شکلات ها مورد استفاده قرار می گیرد.

متخصصان می گویند گرچه مقدار متعادل کافئین برای بدن مفید است، اما مصرف بیش از مقدار آن می تواند تاثیرات منفی زیادی بر روی سلامتی بدن داشته باشد. بر اساس تحقیقات اجرا شده افراد بالغ می توانند روزانه 400 میلی گرم کافئین مصرف نمایند.

با این وجود، بر اساس ویژگی های مختلف بدنی مصرف روزانه کافئین می تواند تغییر کند. بعلاوه بعضی افراد مقاومت بدنی خوبی به کافئین نشان می دهند.

با این حال، در صورتی که علائم ذیل در شما نمایان شد نشان دهنده آن است که در مصرف کافئین زیاده روی نموده اید:

1- لرزش بدن

2- حالت اضطراب و پریشانی

3- اختلالات خواب

4- سردرد

5- گیجی

6- تپش قلب

7- کم آبی بدن

زیاده روی در مصرف کافئین موجود در مواد غذایی باعث بروز عوارض جانبی متعددی می گردد. زمانی که فرد اقدام به مصرف مواد حاوی کافئین مانند قهوه می نماید، پس از یک ساعت سطح کافئین خون به بالاترین مقدار خود می رسد. با این حال بدن پس از 4 تا 6 ساعت نیمی از آن را سوزانده و از بین می برد.

یکی از مکانیسم های اثر کافئین تاثیر آن بر هورمون های مغزی است. کافئین باعث افزایش هورمون دوپامین که مسئول ایجاد حس خوشایندی و لذت در مغز است می گردد.

دانشمندان در تحقیقات خود دریافتند مصرف مقدار متعادلی از کافئین خطر ابتلا به افسردگی و بروز خودکشی در فرد را کاهش می دهد. این موضوع به طور مستقیم به علت تاثیر کافئین در فراوری دوپامین مغز مربوط می گردد.

مصرف متعادل کافئین تاثیرات شگرفی بر مغز دارد. مطالعات بر روی افراد کهنسال نشان می دهد مصرف کافئین در این گروه سنی خطر ابتلا به بیماری های زوال عقلی از جمله آلزایمر را کاهش می دهد. متخصصان می گویند کافئین به کارکرد بهتر مغز و حافظه یاری نموده و مانع از ابتلا به بیماری های ذهنی مرتبط با افزایش سن می گردد.

از این رو، گرچه مصرف مقدار بالای کافئین برای بدن مضر است، اما مقدار متعارف آن (400 میلی گرم در روز) برای سلامتی مفید است. توصیه می گردد مصرف قهوه و سایر مواد غذایی حاوی کافئین را در ساعات اولیه روز انجام دهد و تا 6 ساعت قبل از خواب مصرف آن را متوقف کنید، زیرا این موضوع می تواند باعث بروز اختلالات خواب گردد.

باشگاه خبرنگاران به نقل از وب ام دی

منبع: فرادید
انتشار: 30 مرداد 1401 بروزرسانی: 30 مرداد 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1431

به "فواید و مضرات کافئین برای بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فواید و مضرات کافئین برای بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید