سند ملی سالمندی بزودی ابلاغ می شود

به گزارش مجله صادق ویلا، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور از نهایی شدن نسخه ویرایش شده سند ملی سالمندی پس از تأیید سازمان برنامه و بودجه خبر داد.

سند ملی سالمندی بزودی ابلاغ می شود

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، حسام الدین علامه، رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور در مورد سند ملی سالمندی، گفت: سند ملی سالمندی که در سال 1398 تهیه شده، یک ویرایش آماری در برخی از بخش ها لازم داشت، چراکه بحث آماری آن کاری تحقیقی بود؛ به همین منظور، این سند برای سازمان برنامه و بودجه ارسال شد که منتظر تایید آن هستیم تا همراه با پیوست آن، که شامل راه حل ها و سیاست های اجرایی سند ملی است، به دستگاه ها ابلاغ شود.

وی ادامه داد:در این بازه زمانی، در حال تهیه دستورالعمل نگاشت نهادی حوزه سالمندی دستگاه های عضو شورای ملی سالمندی هستیم، به این معنا که نقشه جامع مدیریت موضوع سالمندی در هر دستگاه، چه در بحث ساختاری و چه در حوزه برنامه ریزی و چه در حوزه فرآیند ها و پروتکل های اجرایی و مسائل همکاری های بین بخشی و چه در حوزه پایش و نظارت و بودجه و منابع انسانی و فیزیکی تهیه شود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اضافه نمود: سرفصل ها در این نگاشت نهادی اجرا شده و ما آماده ایم به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه سند تاییدیه ابلاغ را ارائه کرده و بودجه عملیاتی کردن سند را تخصیص دهد، این برنامه را اجرایی کرده و پیش ببریم.

علامه با بیان اینکه تمام تمرکز و توجه ما بر این نکته است که نگاشت نهادی و تدوین این برنامه ریزی عملیاتی مبتنی بر سند ملی در فضای تحت وب و به صورت برخط انجام شود تا ماندگار شده و قابلیت مقایسه و جستجو هم داشته باشد، ادامه داد: سالمند آزاری در حقیقت مجموعه ای از اجزایی است که حقوق یک سالمند را به نوعی زیر پا گذاشته و پایمال می کند و باعث صدمه و کاهش کارآمدی و انزوا و احساس رنج و معضل در فرد سالمند می شود.

وی اضافه نمود: به هر حال، ارتباطات اجتماعی افراد مسن با ورود به مرحله سالمندی، کوچک تر، دوستانشان محدودتر و دسترسی شان به اطلاعات کمتر شده و قدرت انطباق آن ها با مسائل و توان مالی شان نیز کاهش پیدا می کند و همین موضوع باعث می شود که سالمندان آسیب پذیرتر شوند. از طرف دیگر، به غیر از سالمند آزاری، که بخشی از آن در فضا های تبلیغی و فرهنگی، که برای سالمندان تهیه می شود یا موارد حقوقی و بیرون از سطح خانواده، عمده موارد سالمند آزاری در افراد نزدیک به سالمندان صورت می گیرد. این افراد می توانند اعضای خانواده و یا مراقبین سالمند باشند و یا افرادی که به نوعی ارتباط نزدیک با سالمند دارند.

علامه ادامه داد: چنانچه بخواهیم در مقوله سالمندآزاری مداخله ای مؤثر و صحیح انجام دهیم، در کنار حساس سازی سالمند و جامعه و اطلاع رسانی به سالمند برای اینکه اطلاع یابد که موارد سالمند آزاری چیست و در مواقع سالمند آزاری چه اقدامی و مشاوره ای باید انجام شود، باید آموزش های لازم را به مراقبین سالمند و به اعضای خانواده ای که از سالمند نگهداری می کنند، ارائه دهیم؛ در غیر این صورت با این حساس سازی باعث افزایش تنش بین سالمند و اعضای خانواده اش و یا در حقیقت مراقبین سالمند می شویم.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور اضافه نمود: باید توجه کنیم که باید به این موضوع، نگاهی معتدل و همه جانبه داشته باشیم و در این راستا نیز باید مهارت های ارتباطی سالمند را ارتقا دهیم تا بتواند در مقابله با مقوله سالمند آزاری، مدیریت صحیحی داشته باشد.

وی اضافه نمود: برای مثال، در مبحث های حقوقی و مالی سالمندان فرآیند هایی را تعریف کنیم که به عنوان نمونه، مشاوره حقوقی برای کلیه تعاملات مالی سالمندان اجباری شود، تا کسی نتواند سالمند را فریب داده و موجب آزار مالی او شود؛ یا در مورد استفاده از درآمد ماهیانه سالمندان اگر جایی به وکالت قانونی نیاز است، وکیل قانونی خانواده بر این موضوع نظارت کند و اگر موارد اختلافی وجود دارد، شورای حل اختلاف ورود پیدا کند. با این نگاه، قطعاً باید تصویب لوایح حقوقی، ورود سمن ها و فعال شدن آن ها و دیده شدن مراکز مشاوره ای در بحث سالمند آزاری عملیاتی شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 407

به "سند ملی سالمندی بزودی ابلاغ می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سند ملی سالمندی بزودی ابلاغ می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید