ساده ترین راه چاره ها برای درمان کبودی بدن

به گزارش مجله صادق ویلا، متخصصان آمریکایی می گویند می توانید با بعضی اقدامات ساده، فرایند التیام کبودی در بدن را تسریع بخشید.

ساده ترین راه چاره ها برای درمان کبودی بدن

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی خبرنگاران، به نقل از شِک نوز، تمامی ما در طول عمر خود سابقه کبودشدگی بدن را داشته ایم. این حالت که در آن پوست به رنگ سیاه، آبی و بنفش در می آید به طور معمول پس از یک ضربه سنگین یا افتادن بروز می نماید.

سوالی که همراه از سوی بسیاری از مردم مطرح می گردد این است که چرا در این حالت رنگ پوست تغییر می نماید و یا اینکه چه راه حل موثری وجود دارد که بتوان با توسل به آن فرایند التیام کبودی را تسریع کرد؟. در این مطلب در پی پاسخ به این سوالات هستیم.

متخصصصان آمریکایی در این باره می گویند کبودی ناشی از تغییر رنگ پوست به علت آسیب به مویرگ هاست که باعث خونریزی و ورود آن به زیر پوست می گردد. درباره چرایی تغییر رنگ پوست به بنفش باید گفت زمانی که بافت های نرم بدن آسیب می بینند مویرگ ها پاره می شوند که باعث ورود خون به این بافت های نرم می گردد. با ورود خون به بافت زیر پوست، رنگ آن به صورت آبی، بنفش، قرمز یا سیاه دیده می گردد.

به طور معمول فرایند التیام کبودی یک تا دو هفته زمان می برد. در طول این مدت کاملا طبیعی است که رنگ کبود شدگی تغییر کند. برای مثال ممکن است شاهد تغییر رنگ کبودی به زرد درخشان و دوست داشتنی باشید و یا تورم در محل آن بروز کند.

گرچه احتمال بروز کبودی در تمامی افراد وجود دارد، اما با افزایش سن خطر بروز این حالت بیشتر می گردد. بعلاوه مصرف دارو های رقیق کننده خون و بعضی بیماری های خاص مانند هموفیلی می تواند خطر کبودشدگی را در افراد افزایش دهد.

متخصصان آمریکایی می گویند در صورت مشاهده کبودی، نخستین کار این است که از انجام فعالیت سنگین با آن بخش از بدن اجتناب نموده تا مانع از آسیب بیشتر و خونریزی در بافت شوید. برای تسریع فرایند التیام کبودی راه حل های متعددی پیشنهاد می گردد.

بدیهی است که استراحت و کاهش فشار ناشی از فعالیت بر روی بافت کبود شده از نخستین گام ها برای تسریع فرایند التیام آن محسوب می گردد. با این حال، می توانید از کمپرس یخ بر روی محل و نیز بانداژ سبک به ویژه اگر محل دچار تورم شده است، بهره ببرید. برای کاهش تورم می توانید کمپرس یخ را هر یک ساعت، 10 تا 15 دقیقه بر روی محل کبودی قرار دهید.

استفاده از داروی آرنیکا که خواص ضدالتهابی و ضد کبودی دارد در این زمینه تجویز می گردد. آرنیکا یک گیاه دارویی است که عوارض جانبی بسیار کمی دارد و می توانید آن را بدون نسخه پزشک از داروخانه ها بخرید.

بیشتر بخوانید

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1173

به "ساده ترین راه چاره ها برای درمان کبودی بدن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساده ترین راه چاره ها برای درمان کبودی بدن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید