روزشمار: 7 فروردین؛ روز جهانی تئاتر

به گزارش مجله صادق ویلا، امروز روز دنیای تئاتر است، روزی که بیش از 50 سال است بزرگانی از سراسر دنیا برای پاسداشت این هنر ارزشمند پیامی را صادر می نمایند.

روزشمار: 7 فروردین؛ روز جهانی تئاتر

روز 27 مارس هر سال به نام روز دنیای تئاتر انتخاب و بیانیه ویژه آن صادر می گردد. از سال 1961 و به پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر (ITI)، سالانه روز دنیای تئاتر در تاریخ 27 مارس جشن گرفته می گردد. با پیشنهاد انستیتو بین المللی تئاتر در سال 1961، هر ساله روز 27 مارس به عنوان روز دنیای تئاتر گرامی داشته می گردد. پیغام سالانه این روز هر سال به وسیله یکی از صاحب نظران و هنرمندان عرصه تئاتر انتخاب می گردد و به تأثیر و تقابل تئاتر در عرصه بین المللی اختصاص دارد.

از آن تاریخ تا به امروز، همه ساله در تاریخ بیست و هفتم مارس میلادی برابر با هفتم فروردین ماه هجری شمسی، مراکز ملی انیستیتوی دنیای تئاتر (آی تی آی) که متشکل از بیش از 100 عضو هستند با برگزاری مراسم مختلفی، این روز را گرامی می دارند و متناسب با داشته های آیینی و نمایشی خود جشن هایی را برای معرفی و دعوت مخاطبان به تماشا نمایش های صحنه ای و میدانی برگزار می نمایند.

مهم ترین اهداف (آی تی آی) که در حقیقت سنگ بنای شکل گیری این تشکل دنیای بود، بر مواردی چون اعتلای مبادلات بین المللی دانش و عمل در حیطه هنرهای نمایشی، برانگیختن نیروی خلاقیت و همکاری بین دست اندرکاران تئاتر، مطلع سازی افکار عمومی از لزوم به حساب آوردن آفرینش هنری در قلمرو توسعه، تعمیق درک مشترک برای تحکیم صلح و دوستی در میان ملت ها و پیوستن به دفاع از اهداف یونسکو به عنوان یک سازمان دنیای راسخ بود.

برای تحقق این اهداف کلان و رسیدن جامعه دنیای به این خواست های انسان محبت آمیز، هر ساله انجمن های ملی (آی تی آی) در سراسر دنیا ضمن اعلام برنامه های خود به (آی تی آی) دنیای، برنامه های خاصی را برای معرفی هنر نمایش به عموم مخاطبان به عنوان حامیان و سرمایه های اصلی تئاتر هر کشور برگزار می نمایند.

اما اولین بیانیه روز دنیای تئاتر در تاریخ 27 مارس سال 1962 میلادی به وسیله ژان کوکتو نمایشنامه نویس و فیلم ساز معروف فرانسوی صادر شد.

ادوارد آلبی، آگوستو بوال، ژان کوکتو، آرتور میلر، پابلو نرودا و... از جمله افرادی بودند که پیغام روز دنیای تئاتر را نوشته اند. پیغام روز دنیای تئاتر در سال 2011 به وسیله جسیکا کاوا، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر نوشته شده است. معروفیت وی در عرصه بین المللی نه به علت داشتن مدرک دکترا در رشته تئاتر و انجام پژوهش های بسیار در این زمینه، بلکه به علت فعالیت های بشرمحبت آمیز او است. در سال 2013 این انستیتو با انتشار ویدیویی به زبان های مختلف این روز را گرامی داشت. پیغام سال 2013 به وسیله داریو فو نوشته شده و به وسیله بازیگران و کارگردانان و نویسندگان مشهور کشورهای مختلف به زبان محلی شان خوانده شده است. داریو فو هجوپرداز شهیر ایتالیایی است که در سال 1997 برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.

بیانیه ورلیکوفسکی به مناسبت روز دنیای تئاتر در سال 2015 قابل توجه است که می گوید:

ما خیلی دوام نمی آوریم و توانی برای کوشش در گریز از مسائلِ ماورای در ها و دیوارهای برافراشته، برایمان باقی نخواهد ماند و این جواب این سوال است که چرا تئا تر باید وجود داشته باشد و در کجا باید در پی قدرت نهان شده در آن باشیم. باید جاهایی را جستجو کنیم که جستجو در آن ها امکان ناپذیر است.

در ایران همه ساله مراسمی با عنوان هفته بزرگداشت تئاتر از تاریخ 9 تا 15 اردیبهشت ماه، به عنوان جشن اردیبهشت تئاتر ایران برای بزرگداشت این هنر و هنرمندان آن در سراسر کشور برگزار می گردد اما تفاوت جشن ما این است که که به وسیله مؤسسه خصوصی تماشاگان برپا شده است.

در همین روز:

  • زادروز خسرو شکیبایی (1323 شمسی)
  • از این روز، ایران مانند سایر کشورها دارای یک شرکت ملی هواپیمایی (هما) شد. (1962 میلادی)
  • مرگ یوری گاگارین، نخستین فضانورد دنیا (1968 میلادی)
منبع: کجارو / بیتوته / fa.wikipedia.org / راسخون
انتشار: 29 فروردین 1401 بروزرسانی: 29 فروردین 1401 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1323

به "روزشمار: 7 فروردین؛ روز جهانی تئاتر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روزشمار: 7 فروردین؛ روز جهانی تئاتر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید